Gå til innhold

Oppgradere Dell XPS M1330

Anbefalte innlegg

Hei,

Som tittelen sier, ønsker jeg å oppgradere min Dell XPS M1330. Den er ca 2,5 år gammel, kjøpt fra Dell mot slutten av 2008.

Den var svinedyr den gangen med en prislapp på 15k+, men jeg må si den har vist seg å være verdt sin del i gull. Riktignok har dell vært hjemme og reparert 3 ganger, men dette skyldes utelukkende varmeproblemet med det gamle hovedkortet, og etter jeg fikk nytt har den ikke vært like varm. (Fortsatt best å ikke sette denne på nakne lår, for å si det slik :grin: )

Mye av prisen jeg betalte var da selvfølgelig knyttet til denne ekstra servicen, altså 4 års-dagen etter-hjem-service, om det er det de kaller det. At jeg fortsatt har vel et år igjen av denne servicen samt at maskinen tross alt "out-performer" det meste av 5-9k maskiner på alt annet enn grafikk gjør at jeg tror en oppgradering er mer på sin plass enn å kjøpe en ny.

Men jeg ønsker en diskusjon om det, så gjerne ytre deres meninger.

Har lagt ved rapport fra cpu-z, og her er de viktigste specs i maskinen, tatt fra dxdiag:

Operativsystem: Vista Home Premium 32-bit. Ja, dell solgte faktisk maskiner med 4gb ram og 32-bit system, uten å si noe.. Jeg visste ikke at dette hadde noe å si før for et år siden. Smålig lureri.

Prosessor: Intel Core 2 Duo T9300 @ 2.50GHz 2 CPUs

Ram: 4gb 2x2gb (2 slots)

Grafikkort: NVIDIA GeForce 8400M GS (Integrert i hovedkort)

HDD: 300gb usikker på hastighet på denne.

Det jeg kunne tenke meg er selvfølgelig en raskere og kjøligere maskin, samt bedre grafikk. Jeg tror oppgradering av grafikkort kan bli en vanskelig sak ettersom dette er integrert på hovedkort, men hey, vet noen at dette er gjort før, så spytt ut.

Ram er nok noe jeg kan tjene godt på å oppgradere. jeg har 4 gb allerede, men det må finnes, nye brikker mer litt mer futt i enn de jeg har. Kanskje også som produserer mindre varme. Ser at de jeg har kjører på 1.8V? Kan man få 1,5V som passer inn og vil det hjelpe på varme, ytelse?

SSD er noe jeg også tenker på, ettersom jeg sannsynligvis har en ganske sliten hdd i maskinen nå. Har sett en del ssd på 120gb, men alt over det blir ganske dyrt. Kan være en løsning med ekstern hdd, men blir dette bare rot?

Det er vel ikke mulig å oppgradere prosessor? Den er forsåvidt ganske rask etter min erfaring og etter å ha sammenlignet med de bærbare maskinene til kompiser. Hva sier dere om ytelsen på denne? Kan den overklokkes eller vil alt bare kokes i hjel?

Setter pris på alle svar, kan jo for all del hende at det lønner seg med en helt ny maskin, men derfor spør jeg. Ønsker ikke å bruke mer enn 3-4 tusen på oppgradering, og regner med at ny maskin med de samme ytelsene koster mer enn det.

Vil forøvrig nevne at maskinen har god kvalitets følelse og mange fine løsninger, samt at den er liten og lett (13 tommer) og har godt med utganger, samt slim optisk drev med god hastighet.

TOBIAS-PC.html

Endret av Tobbenshiiet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen korte kommentarer:

Spenningen til minnebrikkene blir uvesentlig i forhold til varme. Du må uansett ha brikker med lik spesifiskasjon som de du har. 4 GB bør holde, men for å sjekke behovet åpner du task manager og overvåker minnebruket.

Vanskelig/ikke hensiktsmessig/dyrt å oppgradere CPU.

Skjermkort kan neppe oppgraderes.

Bytte til SSD vil gi deg en enorm boost i opplevd ytelse. Komplett selger 120 GB SSD til under 1400 kr denne helga. Skal være bra i forhold til kapasitet/ytelse. Se forøvrig den store SSD tråden for anbefalinger og prisjakt.no for beste pris.

Du kan enten kjøpe med et harddiskkabinett for den disken som står i maskinen din, noe som blir forholdsvis billig, eller investere i en ferdig ekstern harddisk i 2,5" formatet som er ganske hendig.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg har sjekket med crucial sine sider, brukte system scanner, og der får jeg faktisk opp at systemet takler to brikker på 4gb ram, med 800MHz. De jeg har i dag er 333MHz, dette er jo en veldig oppgradering. Må vel merkes greit på en maskin som står på stort sett hele tiden, og brukes til veldig mye rart. Alt fra spill til litt redigering, og mye nett og tekstbehandling?

Ettersom jeg har vista 32-bit, ønsker jeg også å oppgradere til windows 7 64-bit, hvordan vil jeg merke dette på ytelse? Er det noen problemer i forhold til drivere?

Har ikke oppgradert BIOS på lang tid, kan dette være en mulighet? På dell sine sider er det bare gamle bioser, finnes det andre steder med nyere versjoner?

Kan hvertfall si at jeg skal kjøpe meg ssd til denne, det er det ikke tvil om etter å ha lest litt på tomshardware.

Endret av Tobbenshiiet
Lenke til kommentar

I forhold til minne så sammenligner du frekvensene feil. De brikkene du har er 333 x 2 altså 667 MHz mot de "nye" på 800 MHz. Endringen i frekvens vil gi marginal ytelsesgevinst. 8 GB minne vil gi en gevinst om du til stadighet bruker alt minnet ditt (4GB), men det gjør du neppe. Se forklaringen min på hvordan du sjekker over.

W7 64-bit over vista er et meget godt valg. Vista er vel stort sett akseptert som elendig sammenlignet med W7.

W7 finner stort sett drivere selv og er stort sett stabilt.

En overgang til W7 og SSD vil mest sannsynlig revolusjonere brukeroplevelsen av maskinen din.

Kjører selv W7 64-bit og ssd på en eldre laptop og overgangen fra Vista og snurredisk var stor.

Edit: Har 4 GB ddr3 minne og ikke opplevd lite minne, men kjører vel heller ikke noen veldig minnekrevende applikasjoner

Endret av Pastafarian
Lenke til kommentar

Hm. Ressursovervåkning gir 57% minnebruk nå, når maskinen stort sett er idle. Har bare 6 chrome sider oppe. Når jeg lukker dem er det bare bakgrunnsprogrammer som kjører, og da går den ned til 50%. Er dette høyt bruk?

Jeg kommer til å oppgradere til W7 64-bit. Tror det kan ha en del å si for generell ytelse, samtidig som jeg da får nyttegjort siste 0,5gb av rammen, ettersom systemet nå kun bruker 3,5gb.

Edit: Ettersom du har ddr3 minne og jeg ddr2, og begge har laptop, så vidt jeg forstod. Hvorfor kan min kun bruke ddr2? Har det noe med at den er 2 år gammel å gjøre? Er det stor forskjell? Synes nesten det kan virke som ddr2 passer laptop og ddr3 passer stasjonær..

Endret av Tobbenshiiet
Lenke til kommentar

Du har tross alt halvparten av minnet tilgjengelig, så det er ikke et problem.

Bruken av minne vil jo også endre seg med nytt OS og hvor mye minne du har tilgjengelig.

Ser på 2 x 4 GB ddr2 brikker og de koster over 1000 kr, det er en del å betale for noe som mest sannsynlig ikke gir noen ytelsesgevinst og brikker du aldri kommer til å kunne bruke på din neste laptop.

Jeg ville heller spart de kronene eller lagt de inn i en større SSD eller f.eks en SSD med SATA 3 grensesnitt som du muligens kan ta med deg videre.

Jeg tar da et lite forbehold da jeg ikke har sjekket hva som passer i din maskin/ikke kjenner den...

EDIT: angående det siste du spør om; Det finnes både DDR2 og DDR3 SO-dimm til laptop. Det har med tiden dell valgte å gå over til brikkesett som støttet DDR3 i laptopene sine. Min er snart 3 år nå og støtter DDR3, mens din på 2, om du da ikke oppgir feile frekvenser, støtter DDR2. Noe du sikkert også fikk bekreftet i Crucial´s minnevelger.

Endret av Pastafarian
Lenke til kommentar

Du har et godt poeng her. Jeg tror også at minnebruken vil gå ned ved W7 og at jeg går fra 32 til 64 bit gjør det enda bedre.

Hvis jeg legger inn litt ekstra i en ssd, vil jeg ikke trenge en hdd ved siden av, så det er sikkert den enkleste løsningen.

Jeg brukte nok en gang crucial sin system scanner og fikk anbefalt denne: http://www.crucial.com/store/mpartspecs.aspx?mtbpoid=C8A9428BA5CA7304

Nå tenker jeg ikke nødvendigvis den størrelsen, men det så ut som samtlige disker kunne brukes i mitt system. Er denne SATA 3? Er det noen begrensninger på hva slags ssd man kan bruke? Det virker logisk, men jeg trodde egentlig man bare trengte å finne en som passet mtp størrelse. Altså 2.5 inch..

Lenke til kommentar

Den er SATA 3, SATA 3 disker skal fungere i en maskin med SATA 2 kontroller. Siden Crucial anbafaler den til din maskin så regner jeg med at det vil fungere.

500GB disken koster da 6000 kr, til en slik pris ville jeg heller tatt meg bryet med å lagre en del på en ekstern disk.

250 GB varianten får du for ca 3000 kr og 128 GB varianten til 1700.

Jeg mener at 120 GB varianten + en ekstern harddisk vil være et fornuftig valg.

250 GB versjonen er også greit priset.

Forøvrig helt rett at det i all hovedsak er det fysiske formatet 2,5" som teller

Endret av Pastafarian
Lenke til kommentar

Jeg er også enig i 120gb med en ekstern.

Da kommer spørsmålet, jeg har en ekstern hd fra før: http://www.prisjakt.no/product.php?p=435567 Det er denne, men lurer på om min er på 1TB isteden.

For meg har den funket greit, har bare brukt til å ta backup og litt sånt, holder denne mål? Trenger kanskje ikke skaffe lagringskabinett til den som sitter i maskinen nå da? Eller burde jeg investere i en helt ny med større plass og bedre hastighet for hyppigere overføringer?

Kan forøvrig nevne at maskinen har 300gb hdd i dag, så med en ssd på 256gb hadde jeg sannsynligvis ikke merket forskjell, og ble det krise kunne jeg hevet det over på lacien.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme maskin med de samme spesifikasjonene. Det ENESTE som er verdt å oppgradere er til SSD, ettersom harddisken er en treg 5400 RPM type. Det er definitivt harddisken som er flaskehalsen i maskinen. Alt annet er tull eller helt unødvendig. Windows 7 bør du også vurdere (64 bit helst).

Det største problemet ditt (og mitt) slik jeg ser det er at grafikkortet ditt dør før eller siden av det dårlige kjøledesignet. Du kan jo heve kjøpet når grafikkortet dør 3. gang, så får du ny maskin. Det er det jeg har tenkt å gjøre.

Endret av Katana-Bob
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme maskin med de samme spesifikasjonene. Det ENESTE som er verdt å oppgradere er til SSD, ettersom harddisken er en treg 5400 RPM type. Det er definitivt harddisken som er flaskehalsen i maskinen. Alt annet er tull eller helt unødvendig. Windows 7 bør du også vurdere (64 bit helst).

Det største problemet ditt (og mitt) slik jeg ser det er at grafikkortet ditt dør før eller siden av det dårlige kjøledesignet. Du kan jo heve kjøpet når grafikkortet dør 3. gang, så får du ny maskin. Det er det jeg har tenkt å gjøre.

Ja, etter mye lesing har jeg vel kommet fram til at det kun er verdt det med ny ssd. Skal også garantert oppgradere til W7 64-bit samtidig, ettersom jeg kjører vista 32-bit nå.

Angående grafikkortet så er jeg helt enig, det har dødd allerede der skjermen var en regnbue og til slutt ble helt svart. Da hadde varmen i maskinen rett og slett stekt både skjermkort og hovedkort. Fikk ny versjon av hovedkortet som visstnok skulle produsere mindre varme, men den er fortsatt varm. (Dette var i slutten av 2009, et år etter kjøp) Nå lar jeg den bare stå på bord eller annet underlag med grei lufting. Deretter, for omtrent 6-8 mnd siden, ble maskinen helt rar og ingen på support fant ut hvorfor, så etter gjentatte tester med diverse knappekombinasjoner, fant de ut at jeg skulle få nytt hovedkort igjen.. Har også fått ny harddisk på den, ikke lenge etter den første feilen, ettersom den fikk en feil den systemet vasset i sirup konstant. Da ringte jeg opprinnelig inn for å si at nå er det nok, men de sendte meg en ny harddisk og etter det har det vel funket ganske greit. Det er jo en veldig bra maskin i seg selv, mener å huske jeg var en ganske stolt eier til å begynne med, når denne var det nyeste og kraftigste dell hadde å by på i bærbar-klassen.

Hvordan i praksis vil du gjennomføre heving av kjøp? Jeg vet vi har forbrukerkjøpsloven på vår side etter 3 feil, men hvor lang tid gjelder dette og hvordan går vi fram? Hvor mye kan vi evt. få igjen av original sum? Denne kostet meg over 15k i sin tid, fint å kunne resirkulere pengene inn i en ny maskin :w00t:

Lenke til kommentar

Velkommen i klubben.... Vi er etterhvert mange som har oppdatert til SSD+++

Se denne tråden for flere tips...

Den Store Dell XPS M1330 tråden

-T

Hei, takk for tipset!

Det blir en ny SSD på den, Intel 510 series 120gb, er et mulig kjøp. Skulle helst hatt 256gb da.

Regner med at de fleste av dere også ble lurt mpt. 32-bit os og mer enn 3gb ram. Der tok Dell innersvingen på meg ihvertfall.

Blir oppgradering til W7 64-bit nå, så får jeg orden på sakene.

Titter litt gjennom tråden du linket :)

Lenke til kommentar

Hvordan i praksis vil du gjennomføre heving av kjøp? Jeg vet vi har forbrukerkjøpsloven på vår side etter 3 feil, men hvor lang tid gjelder dette og hvordan går vi fram? Hvor mye kan vi evt. få igjen av original sum? Denne kostet meg over 15k i sin tid, fint å kunne resirkulere pengene inn i en ny maskin :w00t:

Det går på reklamasjon, så du hvis du får enda en feil på hovedkortet (3. gang) innen 5 år fra du kjøpte så skal det være greit.

Mener å ha lest at selger kan gi en erstatning i stedet for å heve kjøpet (med tilsvarende eller bedre spesifikasjoner), så jeg ville ikke regnet med å få hevet kjøpet, selv om det selvfølgelig hadde vært det beste.

Når det gjelder det praktiske har jeg ikke tenkt så mye på det. Jeg tenker å sende mail, og så ringe hvis mail ikke fører fram. Noen i den "store M1330" tråden linket til denne mailadressen: [email protected]

og hadde suksess med det.

Lenke til kommentar

Ja, det virker vel for så vidt logisk at de ikke casher ut, men gir en ny vare. Eneste som er synd da, er at vi kan risikere å få samme spesifikasjoner som vi har i dag, i nytt skall. Dvs. ddr2 ram, eldre prosessor, treg og billig hdd, osv. Lurer på om det er noen retningslinjer eller bestemmelser i forbrukerkjøpsloven, som tilsier at vi skal ha "samme gode maskinen nå, som da", altså at maskinen var topp notch i 2008, og da skal vi ha tilsvarende top notch i dag. En alienware eller lignende. Det er jo det eneste rettferdige ettersom maskinen kostet flerfoldige tusen i sin tid, og var ment som en maskin med bedre ytelse enn det meste der ute. Selv om grafikkortet er dårlig i m1330, kunne jeg tross alt kjøre Crysis på nesten høyeste innstillinger i sin tid, med ganske rimelig fps.

Noen som vet hvordan reglene er på dette? Om vi evt. kan kreve samme nåverdi, som da?

Edit: Disse skrivefeilene..

Endret av Tobbenshiiet
Lenke til kommentar

Lurer på om det er noen retningslinjer eller bestemmelser i forbrukerkjøpsloven, som tilsier at vi skal ha "samme gode maskinen nå, som da", altså at maskinen var topp notch i 2008, og da skal vi ha tilsvarende top notch i dag. En alienware eller lignende. Det er jo det eneste rettferdige ettersom maskinen kostet flerfoldige tusen i sin tid, og var ment som en maskin med bedre ytelse enn det meste der ute. Selv om grafikkortet er dårlig i m1330, kunne jeg tross alt kjøre Crysis på nesten høyeste innstillinger i sin tid, med ganske rimelig fps.

Noen som vet hvordan reglene er på dette? Om vi evt. kan kreve samme nåverdi, som da?

Edit: Disse skrivefeilene..

Du får tilsvarende (eks. Core i3 ca. lik T9300 i ytelse) eller bedre spesifikasjoner. De fleste maskinene Dell selger er i dag Core iX typen, med eldre teknologi på noen spesifikke modeller som ikke ligner vår laptop uansett. Du får ikke en maskin til 15 000 i dag fordi du betalte 15 000 den gang. Datamaskiner faller i verdi raskt, sånn er det dessverre.

La oss si at vi fikk en XPS 15. Da får du Sandy Bridge, Fermi grafikkort og mye snacks helt gratis. Jeg ville vært ganske fornøyd med det. Andre betaler flere tusen for det du får helt gratis. Kanskje din varer helt til Ivy bridge kommer ut, så får du en ultrabook i erstatning. Eller til og med Haswell. Poenget mitt er at en slik erstatning er ganske gunstig (men slik skal det kanskje være for "tort og svie").

Interessant tråd om noe lignende:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1359421

Endret av Katana-Bob
Lenke til kommentar

Ja, dell er gode på service i mine øyne, og de vil vel også gi oss noe vi er fornøyde med. Jeg vet ikke hvor lenge maskinen vil holde, men om jeg tør å vente på ivy bridge i 2012 eller evt. haswell i 2013 en gang er jeg ikke sikker på. Kjøpte min i 2008 og i 2012 vil det være 4 år siden allerede, er redd jeg plutselig glemmer tiden, og vips så er det over 5 år siden kjøpet.

Se forøvrig her, interessant svar angående våre rettigheter. Dette styrker meg veldig i troen på at jeg kan få 15k pluss renter, minus evt. fradrag for nytten jeg har hatt av maskinen. Det vil bare være hensiktsmessig å be om pengene tilbake, ved å heve kjøpet, dersom de ikke tilbyr en ny maskin jeg er fornøyd med. Liker jo Dell og må ha en dedikert bærbar uansett.

Her også, er det veldig mye nyttig. Mange saker der kjøper ikke får medhold også, kan være lurt å se litt gjennom hvilke fallgroper man ikke skal tråkke i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...