CdBuRnR Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 prisen erke dum .. men .. 300 meter ifra sentralen .. høres ikke ut som så altfor mange får det da.. Lenke til kommentar
abjork Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Hei... Jeg bor ca 6km fra der adsl/bredbond singnalene blir sendt ut, og jeg har selfølgelig ikke tilgang til adsl/bredbond, men jeg lurer på når det blir tilgjenglig for alle å ha kabel adsl/bredbond?? Du kan alltids prøve å ta kontakt med http://www.ino.no/ eller andre som leverer trådløst bredbånd og høre om de er villige til å satse på plassen. Det kan da vere lurt at du har gjort litt forarbeid for å få en oversikt over alle/en del intressenter på din plass. Spør gjerne aktuelle leverandører på hvor mange som trengs for å gjøre utbygging interessant. Ino fungerer fint og raskt, men du vil nok slite med/ikke få til oppsett av spillservere på grunn av brannmuroppsettet Deres. Lenke til kommentar
Stream Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Hvis Stortinget og Regjeringa hadde skjønt at det er noe stort tull og sløseri med penger å bygge ut et nytt bakkesendt digitalnett (som jo blir enveiskommunikasjon), og i stedet brukter disse pengene på å bygge ut bredbånd ville vi fått i pose og sekk ettersom man da kunne sende ut tv-signalene på dette nettet. Det krever selvfølgelig en relativt høy båndbredde, men 1Mbit skal være nok... for de som er tilknyttet Uninett kan man jo allerede nå se nrk1 i god kvalitet på internett: http://media.hiof.no/ Lenke til kommentar
audunr Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Som andre har påpekt, telefonsentralene i Norge bygges ut for DSL-teknologi. Nå er det ADSL som gjelder. Om noen år, når ADSL er smalt og en annen DSL-teknologi er bred, får vi nok se kampanjer ala "Nå kan du få mye raskere Internett til bare 349 kroner i måneden med Nye Online VDSL". Jeg har ingen forhåpninger om at det er mulig å ta den raskeste teknologien som finnes i dag og bygge den ut med samme dekningsgrad som ADSL har fått, innenfor en rimelig kostnadsgrense. Det digitale bakkenettet skal kanskje bygges ut for toveis kommunikasjon. Det er et pilotprosjekt på gang. MVH Audun Lenke til kommentar
icarus1983 Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 I vår kommune har den lokale kraftleverandøren satset STORE penger på å legge fiber direkte ut til hustandene. De tenker selvsagt stort, og langsiktig. Dette kommer ikke til å lønne seg før om 20 år, men nå graver de kabel til hustander og tilbyr 10mbit linjer til 990,- i mnd. IP telefoni, en stabel med digitale kanaler og alt som hører med ett seriøst bredbandstilbud til ett moderne hjem. Ingen tvil om man må tenke litt større en hvem som skal betale. Kansje er ikke det beste staten betaler. Kansje bør, som hos oss, lokale aktører ta på seg investeringen. Dette vil både bedriften og kommunen dra nytte av på sikt. Lenke til kommentar
errgo Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Hvordan er pingen med INO? Er den god nok til å spille f.eks. BF1942? (viktig siden jeg er med i klan) Lenke til kommentar
airguard Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 du kan bo 7km fra sentralen og enda få adsl fra nextgentel, jeg har en kompis som fikk det. Men de kunne ikke garantere for full hastighet og noe dårlig responstid. Uansett var dette raskere og billigere enn ISDN for han og det funker greit. Jeg husker ikke riktig hans reelle hastighet men mener han tapte ca. 10-20% på hastigeten i forhold til den oppgitte. Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 vel, selv om vi ikke får adsl, kunne de jo satt ned prisen på vanlig isdn da. fast pris på isdn hadde jo i grunnen vert greit nok, får jo lasta ned litt med det og over laaaaaang tid. men skal en gjøre dette med telerskritt blir det jo svindyrt. har selv online 150. tror det er det beste tilbudet jeg kan få fra telenor så langt. og 150 timer i måden har jeg ikkeno problem med å bruke opp. men hvorfor er det sånn att dem ikke sette vanlige faste priser på isdn? sku tro det var oss dem levde på Her har du et viktig poeng syns jeg. Hvorfor kan vi ikke få en surfeavtale der vi kan benytte de stakkars ISDN linjene våre så mye vi makter. Til vanlig surfing holder 128kbs egentlig til mitt bruk. Foreløpig, og så lenge det ikke finnes bedre alternativ. Det burde jo være det minste man kunne gjort. Si at vi betaler 500 kr mnd for dette. Det burde ikke være noe problem det. Telenor er et solid selskap og hadde ikke tapt særlig mye på det. Når det gjelder sentralen, i mitt tilfelle, så står den på min eiendom og linjelengden er ca. 40 m. Det er ikke der problemet ligger ihvertfall. Så vidt jeg veit har Telenor aldri betalt noe for å ha den stående der heller. Hvorfor skulle ikke staten subsidiere en eventuell utbygging selv i grisgrendte strøk? Det er en av staten sine oppgaver det. Å jevne ut forskjeller. Vi betaler den samme skatten som alle andre og derfor syns jeg godt at noe av pengene kan brukes til et slikt formål. Norge er et rikt land med mange ressurser, det eneste vi mangler er folk som kan styre disse på en god måte. Å si at vi burde bosette oss en annen plass er helt høl i hodet. Alle kan ikke bo i byene, eller mer tettbygde steder. Noen har en jobb og et ansvar som hører til der de nå er. Hadde det vært så lett, hadde jeg nok vært over alle hauger nå, med 10Mbit linje og alt. Lenke til kommentar
Trinity Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Hei folkens I løpet av året vil vi antagelig få se ADSL2 eller ADSL 2 PLUS. Med en hastighet på opptil 25megabits i sekundet via standard telefonlinjer.Det som er ekstra positivt er at også rekkevidden til sentralene økes betraktelig ,men uvist i skrivende stund hvor mye.... Lenke til kommentar
abjork Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Hvordan er pingen med INO? Er den god nok til å spille f.eks. BF1942? (viktig siden jeg er med i klan) En kamerat som bor ca 2 kilometer i luftlinje fra antennen har ikke problemer med BF1942 eller for den del andre FPS. Pingen kan nok variere, men det er avhengig av trafikken ellers. Jeg husker bare en gang at jeg og en annen med Telenor ADSL skulle spille NFS HS sammen, så lå pingen mellom oss på 30-40 ms. Jeg mener å huske at pingen til ino-deltakeren var noe høyere mot oss, 60-80 ms. Men det gikk da an å spille selv om jeg vil tro at NFS HS ikke er spesielt optimalisert for slik spilling. Lenke til kommentar
bert Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Hei De som klager på at ikke det er noen fast pris i måneden på ISDN, og sier at Telenor ikke vil tape mye på det... Det kan godt hende at de ikke taper så mye på det, men det blir mye mer trafikk på sentralene, som de igjen må oppgradere, slik at det koster penger. I tillegg taper ikke Telenor 1 krone hvis ikke dem får igjen med mange renter. Så, det er dessverre ikke mulig å få ADSL/bredbånd alle steder i Norge... Men, sånn er det bare.. Er det så viktig for deg at du må ha det, så er det 2 muligheter. Enten via parabol, som er svinedyrt, eller flytte til et sted det er mulig... That's life! Lenke til kommentar
simes Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 That's life! Thats bullshit! Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Så du mener det er greit at folk i utkantstrøk blir nedprioritert i forhold til de som bor sentralt? Norge sliter vel nok med at folk flytter fra gårder og småbygder som det er. Absolutt ikke! Folk skal være like mye verd hvor de bor og folk skal få lov å bosette seg akkurat der de vil. Slik det er nå så er det jo faktisk vi i sentrale strøk som bli nedprioritert f.eks ved valg! Men markedet bør styre hvor tilbud havner. I lengden er vi *nødt* til å følge denne linja da den overdrevne distriktspolitikken vil knekke økonomien. Joda jeg ønsker liv på gårdene, men ikke uansett pris! Egentlig er dette så viktig at jeg mener at de firmaene som skal levere f.eks. ADSL skulle være tvunget til å levere til alle. Staten kunne jo subsidiert der det er nødvendig. Telenor kunne kanskje klart dette, men de ville nok begynt ADSL utbygginga senere dersom det var krav om 95-100% dekning. Nextgentel og Firstmile ville *aldri* kunne klart et slikt krav. Alternativt kunne vi jo sett priser som var 2-3 ganger av hva vi har nå. Og jeg tror staten hadde blitt lite populær om de subsidierte dette nok til at NGT kunne levert 95-100% dekning. Er vel 1 av 8 nordmenn elns som bryr seg om bredbånd (ut i fra hvor mange som har bredbånd av de som kan få). Finnes viktigere ting å prioritere enn rask warez! Man bygger ut sentraler for ADSL for milionerDet er planlagt at det skal bygges ut et digitalt tv nett i Norge innen 2005-6 eller.no til flere hundre milllioner.. Drit i planene, bruk pengene på fiber til de som ikke bor altfor grisgrent.. bor man på en liten øy utenfor langtvekkinorge, så trenger man ikke å bruke flere mill for at den øya skal få fiber, må jo være litt realistiske også Enig angående digital-tv nettet. Det er bortkasta penger, men som nevnt så er det ikke nok til å gi fiber for alle. Forøvrig så får (har?) den lille øya utenfor langtvekkinorge (ja Svalbard ja) VDSL Og her er min mening, bredbånd til alle er *ikke* statens ansvar, men kommunene kan godt bruke sine penger på bredbånd. Endel kommuner gjør det og det er kanskje smart, kanskje ikke. Det er hvertfall ingen statlig oppgave å tilby luksustjenester som bredbånd faktisk er. ps. telenor er *pålagt* å levere leide linjer inntil 2Mbit alle steder i Norge så på sett og vis har vi faktisk 100% dekning med 2Mbit her i Norge! Så slutt og syt og BETAL SELV istede for å mase på at vi andre skal betale for dere! Lenke til kommentar
ZiggyS Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Vi har et stort problem i Norge angående eierskapet av kabelen etter mitt syn. Dette ble i sin tid bygget av folket og for folket. Når så Telenor ble privatisert forsvant egentlig en god del av denne filosofien (av og for folket) ettersom inntjeningen ble en viktigere del enn selve tilbudet. Dette burde staten tatt konsekvensene av den dagen de privatiserte Telenor ved å skille ut eierskapet med tanke på fremtidig fleksibilitet. Dette er kanskje ikke noe særlig godt innspill i den gjeldende debatten, men det kan forklare litt av grunnen til at det er så håpløst vanskelig å få bredbånd til bygdene. Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Vi har et stort problem i Norge angående eierskapet av kabelen etter mitt syn. Dette ble i sin tid bygget av folket og for folket. Når så Telenor ble privatisert forsvant egentlig en god del av denne filosofien (av og for folket) ettersom inntjeningen ble en viktigere del enn selve tilbudet. Dette burde staten tatt konsekvensene av den dagen de privatiserte Telenor ved å skille ut eierskapet med tanke på fremtidig fleksibilitet. Dette er kanskje ikke noe særlig godt innspill i den gjeldende debatten, men det kan forklare litt av grunnen til at det er så håpløst vanskelig å få bredbånd til bygdene. Vel talt, og det er et veldig godt innspill. Her ligger nemlig noe av nøkkelen til det som egentlig er et monopol. Det er ikke egentlig konkuranse, det er telenor, eller telenorselskaper som eier nettet, og derved styrer prisene, på samme måten som kraftselskapene. Når folk sparer strøm/tellerskritt, setter de opp den faste leien for å dekke inn tapt intekt, så det blir like dyrt uansett. Og det på linjenett som er betalt av folket/komunene under utbygningen av infrastrukturen i Norge etter krigen (WW2), og som stort sett ble overdratt vederlagsfritt til Telenor/kraftselskapene. Seff har det vært modernisering/oppgradering underveis, men jeg kan ikke fri meg fra tanken om at det samme folket som har vært med på å dekke kostnadene til etableringen av nettet, nå betaler skyhøye avgifter bare for å ha en isdnlinje inn til huset, tror det er i overkant av 240 kr. pr mnd, og da har man ikke ringt en meter!! Det er ikke magemål på hvor stor profitten skal være, det er ikke nok med å være en selvbetalende tjeneste for befolkningen. Lenke til kommentar
Dokein Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Spellbound skrev Er det rart at svenskene ler av de prisene vi har i norge. Sjekk svenske http://www.bostream.se/ og deres priser og ikke minst hastighet. Observera att detta endast är prisindikationer. Pris lämnas alltid på offert. Månadsavgift 10 Mbps 9 000 kr Anslutningsavgift 25 000 kr Ja, la de le. Lenke til kommentar
.Tv.Neo Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Er det rart at svenskene ler av de prisene vi har i norge.Sjekk svenske http://www.bostream.se/ og deres priser og ikke minst hastighet. Så kan vi le, når vi ser ka de tjener i året.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå