Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger oppkobling mot internett 24t i døgnet, men kan ikke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg sliter med det samme som deg. Bor langt borte fra sivilisasjonen og er tilknyttet en sentral der det kanskje er 30-40 abbonenter tilknyttet, så ADSL kan jeg drømme svært så søtt om i mange år ennå. Ihvertfall så lenge markedet skal bestemme utbygging.

Derfor tok jeg kontakt med samferdseldepartementet og spurte hva staten har tenkt å gjøre for oss. Her er hva jeg fikk til svar:

Du tar opp en viktig problemstilling. Regjeringens målsetninger for

bredbånd finner du i dokumentet eNorge 2005 (se også www.enorge.org).

Målsetningen er nettopp at hele landet skal kunne få ta del i

bredbåndsutviklingen. Regjeringens strategi for å nå målsetningene er å

styrke konkurransen i markedet og øke offentlige virksomheters

etterspørsel. Flere tiltak er iverksatt. Det heter videre at Regjeringen

vil vurdere særlige tiltak i områder der markedsaktørene ikke bygger ut.

Utbyggingen er basert på at det er markedsaktørene selv som bygger og som

står for kostnadene. Høsten 2002 ble det laget en kartlegging som viste

status for utbyggingen, se også www.dep.no/sd, og som også viste anslag for

hvor det vil bli bygget ut fram til 2005. En rykende fersk tiltandsrapport

for eNorge finnes dessuten på www.enorge.org.

Regjeringen arbeider nå med en egen stortingsmelding om bredbånd. Den skal

fremmes for stortinget til høsten. Her vil du finne en vurdering om hvilke

tiltak regjeringen vil sette i verk for å få spredd bredbånd ytterligere.

Veldig mange kommuner har tatt aktivt tak i dette, nettopp for at deres

innbyggere skal få tilgang til bredbånd. Du bør sjekke ut hvordan din

kommune ser på bredbånd, og evt. si fra at dette bør de engasjere seg mer

i. Du finner flere rapporter på SDs hjemmesider som sier noe om hvordan

kommunene kan arbeid med bredbånd, bl.a. en egen veileder om dette. Du bør

også se på www.hoyvis.net, som er en side med veiledning og informasjon om

bredbåndsanvedelser. I tillegg må du se på www.hoykom.no, der du finner

veldig mange prosjekter som er gjort om bredbånd.

Det jobbes mye med de problemstillingene du tar opp. Håper du har fått noen

svar gjennom det jeg har skrevet over. I stortingsmeldingen som kommer får

du en helhetlig framstilling av distriktsutfordringene med bredbånd.

Med hilsen

Alf-Petter Tenfjord

Samferdselsdepartementet

MAO får vi vente og se. Jeg håper at det blir fortgang i sakene, og skal pushe litt på kommunen jeg bor i. Nabokommunene har satt i gang med fiber og trådløst nettverk for å få folk på nett...

Egentlig er dette så viktig at jeg mener at de firmaene som skal levere f.eks. ADSL skulle være tvunget til å levere til alle. Staten kunne jo subsidiert der det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Et tips til dere som bor for langt unna en sentral.

Jeg bor over 5 km fra nærmeste sentral, snakket med NGT og de sa jeg kunne få prøve om jeg fikk noen signaler.

Det fungerer faktisk helt greit, får 640/384, har hatt dette et år nå og er fornøyd :woot:

Lenke til kommentar

Svar: Greie priser på internett via parabol nå..!

Grubling:

Hvorfor pushe på for å få gammel teknologi?? (les: ADSL teknologi)

Man burde heller satse på fiber til folket.. Eller se på andre løsninger, som er mer fremtidsrettet.. Internett via strømkabel for eks.

Man bygger ut masse sentraler med DSLAM for ADSL, og dette er jo gammel teknologi.. Dette minner om ISDN utbyggingen Telenor hadde for flere år siden.. En dårlig og lite fremtidsrettet teknologi..!!!

Extremely fast internet to the people!!!

www.extremelyfastinternettothepeople.net :D

Lenke til kommentar

skiboms: gjøre hjemmeleksa di (eller i ditt tilfelle; gjemmeleksa?)

bredbånd over strøm er elendig. Det er verre enn kabel. Det er tregt, fullt av forstyrrelser og lite fremtidsrettet. Det er utrolig kjekt i land som brasil, men her i norge er det som å kjøpe en VW boble fra 1974 fordi at den nye versjonen var så lite fremtidsrettet. :woot:

internett via parabol er alt for dyrt i forhold til hva du får. Du må også ha en oppringt linje for opplasting av informasjon. Dvs. dårlig upload hastighet....

og HVA er galt med DSLAM???

Lenke til kommentar

Egentlig er dette så viktig at jeg mener at de firmaene som skal levere f.eks. ADSL skulle være tvunget til å levere til alle. Staten kunne jo subsidiert der det er nødvendig.

Sukk, det kommer jo til å koste enormt mye penger. At du har valgt å bosette deg i et grisgrendt strøk for du ta konsekvensene av, på godt og vondt.

Lenke til kommentar

Sukk, det kommer jo til å koste enormt mye penger. At du har valgt å bosette deg i et grisgrendt strøk for du ta konsekvensene av, på godt og vondt.

Så du mener det er greit at folk i utkantstrøk blir nedprioritert i forhold til de som bor sentralt? Norge sliter vel nok med at folk flytter fra gårder og småbygder som det er.

Lenke til kommentar

Man bygger ut masse sentraler med DSLAM for ADSL, og dette er jo gammel teknologi.. Dette minner om ISDN utbyggingen Telenor hadde for flere år siden.. En dårlig og lite fremtidsrettet teknologi..!!!

Extremely fast internet to the people!!!

www.extremelyfastinternettothepeople.net :D

Problemet ditt er at "folket" ikke er spesielt opphengt i lynraskt inett, de er opptatt av pris og bygge fiber koster uhorvelige mengder penger skal du fibre tilsvarende TN spredenett.

xDSL er mer enn ADSL og man forsker intenst for og finne måter og utnytte eksisterende nett.

Lenke til kommentar
skiboms: gjøre hjemmeleksa di (eller i ditt tilfelle; gjemmeleksa?)

bredbånd over strøm er elendig. Det er verre enn kabel. Det er tregt, fullt av forstyrrelser og lite fremtidsrettet. Det er utrolig kjekt i land som brasil, men her i norge er det som å kjøpe en VW boble fra 1974 fordi at den nye versjonen var så lite fremtidsrettet. :woot:

internett via parabol er alt for dyrt i forhold til hva du får. Du må også ha en oppringt linje for opplasting av informasjon. Dvs. dårlig upload hastighet....

og HVA er galt med DSLAM???

Det er litt langt på dag, så det er mulig jeg ikke fikk frem mitt poeng...

Ikke noe feil med DSLAM! Men poenget mitt er at det er dumt å gjøre denne "begrensede" teknologien tilgjengelig for alle! Hvorfor ikke da satse på andre løsninger som er mer fremtidsrettet? Fiber til alle! Man har da plutselig rask internett, Masse kanaler på TVboksen og så mange telefonlinjer du bare gidder å betal for..! Pluss tjenester som kan komme i fremtiden, vil være lettere å implementere...!

fremtiden er ikke sentraler med ADSL DSLAM'r! vDSL DSLAM'r kanskje, men denne teknologien er ikke fremtiden verdig..

Internett via strømkabelen er i pilot-stadiet.. Men en god ide, og hvorfor skulle ikke det kunne være stabilt?

liten google -> http://corinex.com/pdf/dinside_data.pdf

Lenke til kommentar

Og hvem skal betale det?

Man bygger ut sentraler for ADSL for milioner

Det er planlagt at det skal bygges ut et digitalt tv nett i Norge innen 2005-6 eller.no til flere hundre milllioner..

Drit i planene, bruk pengene på fiber til de som ikke bor altfor grisgrent.. bor man på en liten øy utenfor langtvekkinorge, så trenger man ikke å bruke flere mill for at den øya skal få fiber, må jo være litt realistiske også

Nå man sier ADSL til ALLE, så mener man at ALLE er ca 80 % av befolkningen.. det er vel innen 2005-6 eller.no

Mener ikke at man skal legge fiber til alle på et år.. men at man heller burde tenke i de baner enn å tenke ADSL, og digital tv via radiosignaler

Lenke til kommentar

Man bygger ut sentraler for ADSL for milioner

Det er planlagt at det skal bygges ut et digitalt tv nett i Norge innen 2005-6 eller.no til flere hundre milllioner..

Men problemet er at disse pengene til sammen ikke dekker på langt nær hva det hadde kostet med fiber..

Det er DYRT og legge mye fiber i Norge, ikke pga at selve fiberen er så dyr, men pga vegitasjonen.

Lenke til kommentar

Eriond skrev:

--------------------------------------------------------------------------------------

Helt enig, det blir som å si at staten skulle sponse oss med de feteste bila, bare for at det kom en mere sporty/raskere modell. Hva er staten? Hvem spytter penger i staten? Ville du betale mere skatt for å få raskere linje? 5-6 lapper i året feks?

Lenke til kommentar

vel, selv om vi ikke får adsl, kunne de jo satt ned prisen på vanlig isdn da. fast pris på isdn hadde jo i grunnen vert greit nok, får jo lasta ned litt med det og over laaaaaang tid. men skal en gjøre dette med telerskritt blir det jo svindyrt. har selv online 150. tror det er det beste tilbudet jeg kan få fra telenor så langt. og 150 timer i måden har jeg ikkeno problem med å bruke opp. men hvorfor er det sånn att dem ikke sette vanlige faste priser på isdn? sku tro det var oss dem levde på :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...