norgi Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Jeg dualboota Linux og Windows en tid på Riggen min, men det ble fordummt med å restarte PCen heletiden, skype,icq og alt måtte jeg også har på windows. Så nå kjører jeg bare Windows, men jeg har nettopp kjøpt en bærbar. Den skal blir bruk for alt untatt spill(og filmtitting siden riggen er koblet til Tven fra før av) Og jeg gleder meg. Vis jeg hadde tid skule jeg gjerne prøve noe distros på Virutalbox, men akkurat nå er det litt stress. I allfall er min svar den samme som det fleste andre, spill gjør meg avhenig og sikkert noe programmvarer som jeg treng for skolen(håpe dem iheletatt lar meg kjøre linux o.0) Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 (endret) Personlig bruker jeg både Windows og Linux av to grunner: 1. Fordi et studie jeg går på krever programvare som kun er tilgjengelig for Windows eller Mac OS. 2. For jeg liker å kunne bruke flere systemer og synes det er gøy å fikle med slik. Når det kommer til installasjon synes jeg det tar mye kortere tid å få en fullt fungerende Linux-maskin med Linux Mint enn en Windows-maskin. Etter ca 20 min fra jeg putter i CD-en for å installere har jeg en maskin som har støtte for Flash, krypterte DVD-er, Java, MP3 og en rekke andre mediaformater. I tillegg har jeg også et greit bilderedigeringsprogram, kontorpakke, multiprotokoll IM-klient, torrentapplikasjon, brenneprogram, osv. I bruk når du har satt systemet slik du vil ha det er forskjellen stort sett kun å finne frem til program X i menyen eller på skrivebordet, minus ett par vedlikeholdsoppgaver som oppdatering, men her synes jeg personlig også Linux gjør det bedre da de oppdaterer all programvare, så man slipper småoppdateringer fra Adobe, Oracle Java, osv. De største problemene til Linux er problemer som kan oppstå med manglende støtte til maskinvare, eller programvare mange er avhengige av som kun eksisterer på Windows. Endret 8. august 2011 av tamarin 1 Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 De som bruker linux primært har lite behov i livet. Dette må være noe av det mest idiotiske jeg har hørt på en god stund. 3 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Det morsomme er jo at det er en evig strøm av det. :---D 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 (endret) De som bruker linux primært har lite behov i livet. Dette må være noe av det mest idiotiske jeg har hørt på en god stund. Ok, så de som bruker linux er kravstore med stort behov? Kanskje de som kun velger linux primært handler om prislappen? Kan du si hvorfor en person vil låse seg kun til linux? Enten er det på grunn av økonomi, behov eller ren microsoft hat. Endret 8. august 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Ok, så de som bruker linux er kravstore med stort behov? Like mange grunner som det er brukere. Kanskje de som kun velger linux primært handler om prislappen? Se over, og nei. Kan du si hvorfor en person vil låse seg kun til linux? Enten er det på grunn av økonomi, behov eller ren microsoft hat. Hvem har snakket om å låse seg? Dessuten konkluderer du nokså merkelig på såpass tynne antagelser. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Jeg bruker nok (ekskludert jobb) linux primært, målt i tid brukt i OSet. Dette er fordi linux dekker mine behov best. Jeg vil si jeg er en relativt kravstor bruker, men jeg tror andre har en annen oppfatning av hva en "kravstor bruker" er enn meg. Tilleggsbehov jeg har får jeg dekket i Windows, dreier seg primært om spill. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 (endret) De som bruker linux primært har lite behov i livet. Dette må være noe av det mest idiotiske jeg har hørt på en god stund. Ok, så de som bruker linux er kravstore med stort behov? Kanskje de som kun velger linux primært handler om prislappen? Kan du si hvorfor en person vil låse seg kun til linux? Enten er det på grunn av økonomi, behov eller ren microsoft hat. 1. For det første må du lære deg forskjellen på primært og utelukkende. Jeg bruker både Windows og Linux, men bruker primært Linux. På mobilen bruker jeg utelukkende Linux (Android), den fikk jeg forsåvidt av dama til bursdag, som selv bruker iPhone (så jeg får fiklet litt med begge plattformene). 2. Det har ikke noe med prislappen å gjøre for min del. Personlig har jeg fått med lisens til Windows på samtlige maskiner jeg har kjøpt, så jeg får ingen økonomisk gevinst i å installere Linux. 3. Veldig mange personers behov når det gjelder databruk kan fint gjøres i både Mac OS, Linux og Windows, med mindre man har krav til spesifikk programvare som kun fungerer i ett operativsystem (da også inkludert spill). For min del har jeg persnonlig ikke behov for Windows, skolen krever det på grunn av noen programmer, og jeg liker å følge med på utviklingen til Windows da jeg interesserer meg for slikt. Jeg ville vel egentlig sagt at om du kan fremstille det slik, så vil det være likt som å låse seg til enten kun Mac OS eller kun Windows også. Mange har ikke så stor interesse for IT som mange her at de gidder å sette seg inn i flere systemer, om de velger å enten bruke Windows, Linux eller Mac OS får da vel være opptil dem. Det jeg ikke helt skjønner er hvilke behov du snakker om. Kan godt hende jeg har oversett noe og har lite behov her i livet. Endret 8. august 2011 av tamarin Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 (endret) tamarin: Ser du også har opprettet et tråd angående "Mac aktuelt? Pro eller Mini?". Sånn sett er du omtrent som meg, dualbooter. Hvor mange her, har linux som primær operativsystem og bruker PS3/Xbox 360 til spill? Hvor mange her kan si de klarer seg uten windows/Mac OSX i det heletatt? Etter hva jeg ser så har de fleste windows i en eller annen grad. Endret 8. august 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Greia for de fleste av oss som poster i denne tråden ser ut til å være omtrent det samme. - Windows dekker ikke alle behov - Linux dekker ikke alle behov Dermed utfyller de hverandre, og ingen er "best", og om det er det man vil frem til, så kan man diskutere seg grønn uten å komme det grann nærmere et svar. 2 Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 tamarin: Ser du også har opprettet et tråd angående "Mac aktuelt? Pro eller Mini?". Sånn sett er du omtrent som meg, dualbooter. Hvor mange her, har linux som primær operativsystem og bruker PS3/Xbox 360 til spill? Hvor mange her kan si de klarer seg uten windows/Mac OSX i det heletatt? Etter hva jeg ser så har de fleste windows i en eller annen grad. Jeg er dualbooter nå, når jeg får Mac OS blir jeg triplebooter. Eneste grunnen i dette øyeblikket til at jeg ønsker meg en Mac (som jeg har hatt planer om å kjøpe en stund), er for å bli kjent med systemet, men skal ikke se bortifra at det gir mersmak. Synes det ser interessant ut, men jeg har ikke behov jeg ikke kan få gjort i enten Windows alene eller Linux alene. Jeg har stor interesse for spill, og har 360, Wii, PS3, PSP og DS. Veldig mange av de jeg kjenner som bruker Windows bruker heller ikke Windows for spilling, men TV-konsoller. Det er forsåvidt et fåtall av spill jeg spiller på Linux og Windows også. Tror nok også de fleste omgåes og benytter seg av Linux i en eller annen grad hver dag, som om dette ikke nødvendigvis er på hjemme-PC-en. Greia for de fleste av oss som poster i denne tråden ser ut til å være omtrent det samme. - Windows dekker ikke alle behov - Linux dekker ikke alle behov Dermed utfyller de hverandre, og ingen er "best", og om det er det man vil frem til, så kan man diskutere seg grønn uten å komme det grann nærmere et svar. Prøvde å få frem at for veldig mange dekker nok både Mac OS, Windows og Linux som eneste OS alle behov. Det å diskutere hva som er best er meningsløst da det er svært mange personlige preferanser som spiller inn. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 tamarin: Ser du også har opprettet et tråd angående "Mac aktuelt? Pro eller Mini?". Sånn sett er du omtrent som meg, dualbooter. Hvor mange her, har linux som primær operativsystem og bruker PS3/Xbox 360 til spill? Hvor mange her kan si de klarer seg uten windows/Mac OSX i det heletatt? Etter hva jeg ser så har de fleste windows i en eller annen grad. Jeg var utelukkende Linux-bruker i 3 år før jeg kjøpte Macbook. Grunnen til at jeg kjøpte macbook var tilsvarende grunnen til Tamarin, for å få erfaring med systemet. Nå har det seg slikt at Macbook fungerer best med Mac OS X, som er grunnen til at jeg nå utelukkende bruker Mac. Likevel er det ingen av programmene installert på maskinen som ikke også fungerer i Linux eller Windows. Spill har jeg PS3 til Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 @Skinney: Jeg har også en MacBook, som jeg utelukkende bruker Linux på. Ble aldri venn med OSX, og Fedora fungerer vel så bra som OSX på den modellen jeg har. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 (endret) @Skinney: Jeg har også en MacBook, som jeg utelukkende bruker Linux på. Ble aldri venn med OSX, og Fedora fungerer vel så bra som OSX på den modellen jeg har. På eldre Mac-er jeg har puttet inn en Live-CD på har det meste sett ut til å fungere, så støtten blir nok bedre over tid. Ser du på oversikten over siste Macbook sin støtte for forrige versjon av Ubuntu, er det en del jobb som må gjøres (siden vil nok bli oppdatert med nyeste utgave av Ubuntu etter hvert). Allikevel, på en del eldre utgaver av Macbook-ene som er testet med nyeste utgave av Ubuntu er det en del som ikke vil fungere som det skal helt uten en del knoting (noe jeg ikke gidder å bruke tid på). Her er støtten til Ubuntu 11.04 på en Macbook som ble sluppet i Juni 2009. Burde ha sjekket opp Fedora også i og med at det er det du nevner. Hadde bare disse sidene i hodet akkurat nå siden det ikke var så lenge siden jeg sjekket opp dette selv ... Endret 8. august 2011 av tamarin Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Jeg har denne, har fungert utmerket siden Fedora 12, ihvertfall, og ser ut til å funke bra med Ubuntu også: https://help.ubuntu.com/community/MacBook4-1/Natty Jeg hadde imidlertid et problem med Ubuntu (lenge siden jeg har forsøkt, dog) hvor den gjorde mapping av keyboardet på en annen måte enn Fedora, så jeg ikke fikk "mappet om" enkelte taster. Første jeg gjør for å greie å bruke tastaturet på Mac'en, er å mappe om den unødvendige eject-knappen til delete, og det fikk jeg altså aldri til i Ubuntu. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Jeg har denne, har fungert utmerket siden Fedora 12, ihvertfall, og ser ut til å funke bra med Ubuntu også: https://help.ubuntu.com/community/MacBook4-1/Natty Jeg hadde imidlertid et problem med Ubuntu (lenge siden jeg har forsøkt, dog) hvor den gjorde mapping av keyboardet på en annen måte enn Fedora, så jeg ikke fikk "mappet om" enkelte taster. Første jeg gjør for å greie å bruke tastaturet på Mac'en, er å mappe om den unødvendige eject-knappen til delete, og det fikk jeg altså aldri til i Ubuntu. Synd at ting ikke fungerer mer ut av boksen enn det gjør. Om jeg kunne hatt en kraftig bærbar maskin som fungerte bra med både Linux, Mac OS og Windows hadde jeg valgt det, og da kunne den gjerne ha kostet en del også. Til tross for at den er godt støttet er det fortsatt en del som bør gjøres, mer enn hva jeg mener man bør kreve av en gjennomsnittlig bruker. På de maskinene som kun kjører Linux skifter jeg ofte ut distribusjon, og orker ikke å bruker mye tid på sånn fikling hver gang jeg ønsker å teste ut en distribusjon, derfor sjekker jeg alltid slikt i forkant av et kjøp. I og med at jeg i tillegg har en del krav angående varmeutvikling, støynivå, materialet som er brukt, osv. kan det være en nokså tidkrevende prosess ... Lenke til kommentar
Del Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Kjøp Lenovo Thinkpad, Dell Latitude eller HP Elitebook. Jeg lar meg stadig forbause over de som blar opp for Apple produkter. LMH1, du burde vite bedre. Privat kjører alt jeg har av dingser kun linux, jeg er på ingen måte begrenset. Tvert imot skal jeg like å se en windowsbruker som har like variert bruk. For mitt bruk er rett og slett windows og osx håpløst knotete, og avstanden bare øker. Som bonus kaster jeg bort mindre av min tid på spilling. 2 Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 På den bærbare har jeg Windows pga en tvist med ATI-drivere, Xorg og kjernen. Ser ut som dette er løst i de ferskeste ATI driverne så blir vell å dualboote pga spill. På mediacenter maskinen og hjemme-serveren går det i Linux (Mint/Debian). Bruker for det meste Linux fordi jeg synes det er et mye morsommere system som gir meg friheten til å gjøre hva en jeg vil med det 2 Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Ok, så de som bruker linux er kravstore med stort behov? Kanskje de som kun velger linux primært handler om prislappen? Kan du si hvorfor en person vil låse seg kun til linux? Enten er det på grunn av økonomi, behov eller ren microsoft hat. Du kan jo bare spørre deg selv om hvorfor du har valgt å låse deg til Windows. Svaret du får kan sikkert benyttes i alle leirene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå