Runar Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 (endret) God kveld, godtfolk! Jeg hadde satt stor pris på om noen kunne hjelpe meg med å finne ut mer om en pistol jeg har her, slike ting som produsent, modell, opphavsland og bruksområde. Jeg aner ikke om den virker, da den har ligget bortgjemt i en skuff i godt over tjue år, men det «mekaniske» ser ut til å fortsatt være i god stand. Som dere vil se av bildene er det en del asiatiske (?) tegn på begge sider, men disse har jeg ikke klart å tyde. Det eneste jeg forstår er noe jeg tolker som serienummeret (synlig på bilde 2, dog delvis fjernet). Så, her er bildene, med torsdagens Aftenposten som bakgrunn for å ha noe å sammenligne størrelsen med: Endret 16. juli 2011 av Runar Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Ser ut som denne: http://en.wikipedia...._Type_94_pistol 3 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 16. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2011 Haha, det tok ikke lang tid! Det ser i tillegg ut til å være helt riktig! Kan jeg spørre hvordan du fant den så fort? Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 (endret) Det du sa om asiatiske tegn gjorde at jeg antok Japan. Så Googlet jeg "japanese ww2 pistol", valgte den første Wikipedia-lenken, og fant så denne. Der var det ikke så mange valg ... Hvordan fikk du tak i den? Endret 16. juli 2011 av teveslave Lenke til kommentar
Quote Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 (endret) Jeg regner med at dette er et uregistrert og uplombert våpen? Det er i så fall ulovlig å ha det. § 8. Enhver som vil eie eller inneha skytevåpen, skal ha tillatelse fra politimesteren (våpenkort). Bestemmelsene i § 7 annet-sjette ledd gjelder tilsvarende. For tillatelsen kan det settes som vilkår at adgangen etter § 11 til å overlate våpenet til andre ikke skal gjelde. Bare for informasjon. Endret 16. juli 2011 av Quote 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 16. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2011 Jeg kjenner til våpenloven og dens begrensninger, ja. Men takk for at du informerer! Lenke til kommentar
Quote Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Det er uansett et veldig pent våpen, men prøv å oppbevar det trygt. Kjedelig dersom du opplever innbrudd, og den blir stjelt og våpenet havner i feil hender. Ut i fra det du sier så fungerer det mekaniske helt fint? Prøvd å tørrskyte? 1 Lenke til kommentar
internet wizard Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 (endret) 8x22mm nambu meget pen pistol denne er verd og ta godt vare på. . tips. ikke plobmer denne pistolen vist den er en orginal fra 1934-1945. de ville vere kriminelt i mine øyne og stort sett alle våpenelskeres øyne. plus at verdien stuper vist du plomberer den. Endret 17. juli 2011 av supercz Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Dæven, en slik en er jo fin å ha da! Ta vare på den, og gjem den godt unna, vær så snill Lenke til kommentar
Campin Carl Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Hvis du selv ikke kan ha den, se om du kan få solgt den til en samler eller et museum Lenke til kommentar
Runar Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 Ut i fra det du sier så fungerer det mekaniske helt fint? Prøvd å tørrskyte? Jeg får ikke presset avtrekkeren så langt inn at den «går av», usikker på hvorfor. Vurderer å skru den opp for å se innsiden samt rengjøre den, men det får bli en gang jeg har god tid. Hvis du selv ikke kan ha den, se om du kan få solgt den til en samler eller et museum Jeg har ingen planer om å selge den eller gi den bort, men hadde vært moro å finne ut hva den eventuelt er verdt! Lenke til kommentar
Campin Carl Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Når det gjelder verdi så er alt jeg veit to detaljer. 1. Den er japansk som gjør kvaliteten noe dårlig 2. Den er vel nogenlunde sjelden ettersom jeg har aldri hørt om at noen har en lignende i Norge. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Ut i fra det du sier så fungerer det mekaniske helt fint? Prøvd å tørrskyte? Jeg får ikke presset avtrekkeren så langt inn at den «går av», usikker på hvorfor. Vurderer å skru den opp for å se innsiden samt rengjøre den, men det får bli en gang jeg har god tid. Nå er jeg ikke så flink med selve oppbygningen av våpen, men regner med at man burde vite hva man gjør. Har du funnet noen tegninger / dokumentasjon? Du har forresten tatt av sikringen? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 17. august 2011 Forfatter Del Skrevet 17. august 2011 Har du funnet noen tegninger / dokumentasjon? Har ikke noe fysisk, nei, men har ikke vært inne på tanken å søke på nettet! Du har forresten tatt av sikringen? Hvis jeg ikke har mislykkes fullstendig så ja. Lenke til kommentar
Campin Carl Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Vel du må jo første "spenne" opp pistolen før kan dra av avtrekkeren Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 En samler er nok villig til å gi en del for en slik pistol, hvis den er i god stand, at den er ekte (ikke en reproduksjon), og at den er sjelden. Hadde jo vært interessant om du kunne funnet ut verdien på den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå