Gå til innhold

Ønsker hjelp med identifisering av ukjent pistol

Anbefalte innlegg

God kveld, godtfolk!

Jeg hadde satt stor pris på om noen kunne hjelpe meg med å finne ut mer om en pistol jeg har her, slike ting som produsent, modell, opphavsland og bruksområde. Jeg aner ikke om den virker, da den har ligget bortgjemt i en skuff i godt over tjue år, men det «mekaniske» ser ut til å fortsatt være i god stand. Som dere vil se av bildene er det en del asiatiske (?) tegn på begge sider, men disse har jeg ikke klart å tyde. Det eneste jeg forstår er noe jeg tolker som serienummeret (synlig på bilde 2, dog delvis fjernet).

Så, her er bildene, med torsdagens Aftenposten som bakgrunn for å ha noe å sammenligne størrelsen med:

pistol-1.jpg

pistol-2.jpg

Endret av Runar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at dette er et uregistrert og uplombert våpen? Det er i så fall ulovlig å ha det.

§ 8. Enhver som vil eie eller inneha skytevåpen, skal ha tillatelse fra politimesteren (våpenkort). Bestemmelsene i § 7 annet-sjette ledd gjelder tilsvarende. For tillatelsen kan det settes som vilkår at adgangen etter § 11 til å overlate våpenet til andre ikke skal gjelde.

Bare for informasjon. :)

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er uansett et veldig pent våpen, men prøv å oppbevar det trygt. Kjedelig dersom du opplever innbrudd, og den blir stjelt og våpenet havner i feil hender. Ut i fra det du sier så fungerer det mekaniske helt fint? Prøvd å tørrskyte?

• Liker 1
Lenke til kommentar

8x22mm nambu

meget pen pistol denne er verd og ta godt vare på.

. tips. ikke plobmer denne pistolen vist den er en orginal fra 1934-1945. de ville vere kriminelt i mine øyne og stort sett alle våpenelskeres øyne. plus at verdien stuper vist du plomberer den.

Endret av supercz
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Ut i fra det du sier så fungerer det mekaniske helt fint? Prøvd å tørrskyte?

Jeg får ikke presset avtrekkeren så langt inn at den «går av», usikker på hvorfor. Vurderer å skru den opp for å se innsiden samt rengjøre den, men det får bli en gang jeg har god tid.

Hvis du selv ikke kan ha den, se om du kan få solgt den til en samler eller et museum

Jeg har ingen planer om å selge den eller gi den bort, men hadde vært moro å finne ut hva den eventuelt er verdt! :)

Lenke til kommentar

Ut i fra det du sier så fungerer det mekaniske helt fint? Prøvd å tørrskyte?

Jeg får ikke presset avtrekkeren så langt inn at den «går av», usikker på hvorfor. Vurderer å skru den opp for å se innsiden samt rengjøre den, men det får bli en gang jeg har god tid.

Nå er jeg ikke så flink med selve oppbygningen av våpen, men regner med at man burde vite hva man gjør. Har du funnet noen tegninger / dokumentasjon?

Du har forresten tatt av sikringen? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...