Gå til innhold

Uhyrlig treig SSD

Anbefalte innlegg

Har en maskin som har fått i seg en Corsair SSD men som er utrolig treig. maskinen har tidligere hatt i seg andre SSD, og de var verken så trege eller er det nå.

Jeg antar at feilen ligger i disken, men all den tid dette er den 3dje SSD jeg har i bruk, er ikke erfaringene mange, så jeg trenger forslag på hva som kan gjøres.

OS er W7 64bit. Hovedkort er Asus P5Q.

Disk: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=639043

Test av disken:

28426.jpg

(for ordens skyld, disken er ikke kjøpt fra komplett, men det er den samme)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si hva som er galt, men det er mye.

Slettes ikke sikkert at det er SSD-en, kan like godt være feil port på MB, noe som foregår i bakgrunnen, drivere,....

Prøv med ATTO, den er lettere å sjekke ytelsen på den typen SSD-er.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Har du aktivert TRIM og AHCI?

Begge er på. Denne maskinen var min tidligere, nå er den overlatt til et annet familiemedlem, og alt som egentlig er byttet er SSD og nyinstall av os, ut over det er den lik, og det fungerte jo prikkfritt i ~1,5år.

Anvil: Skal se på ATTO.

Lenke til kommentar

Her er en test av problemdisken i min maskin:

28431.jpg

og til sammenlikning, den disken jeg bruker som OS disk i min maskin; en 32GB ocz onyx disk med betraktelig lavere read/write egenskaper.

28432.jpg

Jeg ser på bildet at den første testen jeg kjørte identifiserte corsairdisken som en ATA disk, mens det skjedde ikke når jeg testet den i min maskin.

edit:

På min maskin er det slik som det skal med feks defrag. Der står det "kjør aldri", mens på den andre maskinen var det faktisk på at det skulle kjøres.

Endret av meitemark
Lenke til kommentar

Hvorfor har du kjøpt en gammel SSD når du får nyere med langt bedre ytelse til samme pris (Force og Vertex 2)?

Hmm, drivere var kanskje en ide.

Hvilken av de tenker du på? Den som er på 32GB og er i min maskin, var faktisk ganske ny da jeg kjøpte den, og holder utmerket til sitt bruk (OS). Problemdisken ble kjøpt fordi den var i passende pris/størrelse.

Lenke til kommentar

Vertex 2 koster 800 kr og da den kom ut var den eneste virkelige konkurransen Intel X25M og C300.

Nova 64GB er ikke en voldsomt rask SSD i sammenligning.

270MB/240MB/s read/write skulle holde i lange baner for den som skulle ha den, og den ble kjøpt fra en lokal butikk, ikke nettet. Hadde selvfølgelig vært en fordel at den leverte noe slikt da. :(

Problemdisk: Nå med Intel Storage Matrix installert. Ikke mye forbedring der i gården.

28515.jpg

edit, her er min OCZ-VERTEX2 disk, som jeg har for spill, som skulle ha noe tilsvarende samme specs som problemdisken:

28517.jpg

Endret av meitemark
Lenke til kommentar

Vertex 2 koster 800 kr og da den kom ut var den eneste virkelige konkurransen Intel X25M og C300.

Nova 64GB er ikke en voldsomt rask SSD i sammenligning.

270MB/240MB/s read/write skulle holde i lange baner for den som skulle ha den, og den ble kjøpt fra en lokal butikk, ikke nettet. Hadde selvfølgelig vært en fordel at den leverte noe slikt da. :(

Nå med Intel Storage Matrix installert. Ikke mye forbedring der i gården.

28515.jpg

Nå håper jeg du vet at dette er sekvensielle data i et best-case scenario.

Den reelle ytelsen for bruk i OS er bedre målt i 4K, som denne SSDen scorer mye dårligere enn en Vertex 2 eller Intel X25M. I dag finnes det også SSDer som er dobbelt så raske som Vertex 2 igjen. Du har gjort et lite gjennomtenkt kjøp.

Det var jo en 25% forbedring med Intel Storage driverne, det er veldig bra for bare drivere.

Angående ytelsen ser jeg nå at dette er en Nova series 2 60GB ut fra modellnummeret, det har nok ikke så mye å si, men jeg mistenker det er brukt mindre 25nm-NAND i denne, og ytelsen vil da falle noe. Ellers er det også mulig Corsair begrenser ytelsen for å få deg til å velge den litt dyrere Force-modellen.

Annet: diskkontrolleren bør settes til AHCI, men dette krever reinstallasjon av windows.

Corsair sier hastighetene er opp til 270/240 ved bruk av ATTO. kilde

Det er ingen anmeldelser av denne disken ute, mest sannsynlig for å ikke skape dårlig PR rundt den.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...