Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Små, hvite flekker på ryggen - vitiligo?

Anbefalte innlegg

For rundt to år siden la jeg merke til noen små, hvite flekker på ryggen. Faren min fortalte meg at han hadde hatt noe lignende før da han var yngre, og at det ikke var noe å bekymre seg for, så jeg tenkte ikke noe særlig over det. Siden da har det dukket opp flere prikker på ryggen, og et par på magen. Jeg har også en liten flekk med hvitt hår på det ene øyenbrynet. Flekkene er veldig små, kanskje 1-3mm i diameter, og jeg har rundt 10-12 flekker totalt.

Jeg var hos en hudlege for en stund siden med et annet hudproblem (kviser), og spurte han om hva det kunne være. Han sa at det bare var føflekker som "forsvant", og at det da etterlot seg hvite flekker som sannsynligvis kom til å gå bort senere. Likevel er jeg livredd for at jeg har vitiligo. Er det noen her som vet hvordan denne sykdommen oppstår og utvikler seg? Trenger jeg å bekymre meg når det har utviklet seg såpass lite over to år? Jeg skal tilbake til hudlegen om en liten stund, og kommer til å spørre ham igjen da, men det er forferdelig å være konstant urolig og bekymret. Håper noen kan hjelpe meg.

Postet av anonym: d6c6f71ffa1d11b8ed06956f4dbacb25

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah, jeg leste mye om vitiligo for et år siden, da jeg er ihuga Michael Jackson fan, og han hadde samme sykdommen. (Derfor han ble hvit btw). Nok om det... Vitiligo er en sykdom som 2-3% av befolkningen får, som gjør at pigmentene i huden forsvinner, og man blir langsommere hvit. Det er forskjellig fra person til person hvor mye sykdommen utbrer seg. Noen kan bare ha noen få flekker, mens andre kan bli hvit over nesten hele kroppen. Sykdommen kan være arvelig. Derfor lurer jeg på om faren din har flekkene fortsatt? Eller om de forsvant da han ble eldre?

Det er godt mulig det er vitiligo du har, eller bare vanlige pigmentflekker. Du må nesten dra til en hudlege eller noe for å få sjekket det. Som jeg forsto skal du nettopp dette, og da vil jeg ønske deg lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...