Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Jeg lurer på hvem sykkel dere anbefaler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei :) jeg er 15 år og skal ha meg lett mc. Jeg lurer på hvem sykkel dere anbefaler? 4-takt eller 2-takt? Kom med forslag! :)

 

Du får nok prøve ut flere, men en 4-takts Honda skulle jeg gjerne prøvd selv en gang.... laugh.gif

Endret av smort1
Lenke til kommentar

I forbindelse med en diskusjon om hva som var riktig valg av Aprilia RS125 og Yamaha YZF-R125, skrev jeg for en stund siden følgende på et annet forum:(i spoiler). Har modifisert littegrann. Du vil finne generell info om alle syklene jeg har pøvd der. Kort oppsummert vil jeg helt klart anbefale Yamaha YZF-R125.

 

 

Jeg har nå hatt A1-lappen i ca. 9 måneder. Jeg er en svært ubesluttsom og tja.. kravstor og kanskje litt gjerrig type, så jeg prøvde en god del sykler før jeg til slutt valgte en. Jeg endte til slutt opp med Honda XR 125, som er en 4-takt cross/motard-lignende sykkel. Ikke god toppfart, ikke god akselerasjon, kan ikke sammenlignes med en 2-taktssykkel. Men kjøreegenskapene var gode, den gikk godt, ingen vedlikehold og jeg stolte på den, med unntak av at choke krevde litt triksing og prøving om vinteren. Veldig fornøyd med den, selv om jeg sjelden kjørte med passasjer pga toppfart og akselerasjon. Toppfart kanskje 115km/t. Ingen vits å trimme, pga den er 4T. T = takt

 

Jeg var i en ulykke for en stund siden, og reperasjonene på sykkelen var ikke verdt det. Så jeg solgte skrapet og kjøpte Yamaha YZF-R125, igjen etter å ha prøvd flere sykler.

 

Alt i alt har jeg prøvd følgende sykler: Honda Rebel 125 (custom 4T), Suzuki Intruder (custom 4T), Honda NSR 125 (racer, 2T), Aprilia RS 125 (racer 2T), Honda XR 125 (cross/motard 4T), Honda CBR 125 (racer, 4T) og Yamaha YZF-R125 (racer, 4T). Custom er en lett versjon av det som kalles en chopper.

 

Av alle disse syklene går Yamahaen best i mine øyne. Jeg liker custom-sykler og måten man sitter på, og det var kun pga pris jeg ikke kjøpte Suzuki Intruderen. Rebellen er litt svak. I følge rene faktatall er Honda Shadow den kraftigste custom-sykkelen. Den ser også ganske bra ut, men har ikke prøvd den. Honda XR'en er svak, men jeg kjøpte denne fordi jeg var lei av all letingen, jeg ville ha sykkel, og jeg fikk en svært god pris.

 

Av racerne jeg har prøvd, har jeg altså prøvd to 2T og to 4T. Jeg likte ingen av 2-takterne og jeg likte begge 4-takterne. CBR'en er litt for liten for meg, så den kjøpte jeg ikke. Den ser generelt veldig spinkel ut. Men veldig feilfri og enkel kjøring. NSR'en var jeg også litt for stor for, ryggen ble helt bøyd under kjøringen og jeg jeg så ingenting i speilene. Ellers ser NSR'en veldig røff ut, og den har en veldig slitesterk motor som er mulig å få mye ut av om man trimmer, for dem som er interessert i slikt.

 

Så.. de to denne tråden handler om. Aprilia RS og Yamaha YZF. Jeg har prøvd TO Aprilia RS-sykler. Jeg likte ingen av dem. Skal sies at den ene mest sannsynlig hadde noe galt med systemet, det elektriske systemet sluknet helt plutselig midt i en rundkjøring (flaut). Apriliasyklene var generelt vanskelige å kjøre. Mange vil kanskje si at det er mine kjøreferdigheter det står på, men det får bli opp til dere. Jeg følte at jeg ikke hadde noen kontroll på dem, og de levde på en måte sitt eget liv.

 

Jeg misliker å konstant måtte ha et høyt turtall for å få respons fra sykkelen. På RS'en er det jo nesten umulig å kjøre på lavt turtall, og så plutselig flyr den som f*** avgårde rundt 6000 omdreininger. Hvis man klarer å kontrollere dette og synes det er greit å konstant ruse motoren så er det vel greit. Jeg liker å ha respons på alle omdreininger, noe 4-takterne gir.

 

Yamahaen har jeg full kontroll over. Den gir god respons på alle turtall og den gjør akkurat som den blir bedt om. Kjøreegenskapene er sinnsykt gode, det samme er bremsene. Den har også i mine øyne veldig god aksellerasjon, og toppfarten er på rundt 130km/t på flatmark. Ikke noe problem å kjøre med passasjer, jeg har kjørt med både gutter og jenter (opp til rundt 90kg, selv veier jeg rundt 80) på både motorvei og små, trange veier, oppover- og nedoverbakker. Ikke noe problem i det hele tatt. Husk at det kreves litt trening i å kjøre med passasjer, totalvekten til sykkelen blir større og det kreves derfor at man "overdriver" svinger, at man har lavere gir i rundkjøringer osv.

 

Sykkelen krever omtrent ikke vedlikehold, den bør vaskes og man må rense og skifte kjedeoljen selv jevnlig etter behov (sjekk at den hele tiden er våt av olje), men egentlig så gjøres alt man trenger på service. Igjen, om man liker sykkelvedlikehold og har kunnskap om dette tror jeg ikke det er et problem å ha en RS. Men for deg som ikke har så mye peiling og som ønsker en pålitelig og slitesterk motor du kan stole på dag etter dag, uten å måtte pusse og fikse på den støtt og stadig, vil jeg helt klart anbefale en 4-takt, og Yamaha YZF-R125, som per dags dato er den sykkelen jeg er aller mest fornøyd med. Jeg har rett og slett ingenting å utsette på den. Utseendet er fantastisk, den er ufattelig stilig (min er blå), og flere av mine venner har trodd det var en tyngre sykkel. Den starter hver gang (bensininnsprøyting, ingen choke), og den går rett og slett som en drøm. RS'en ser ikke så ille ut den heller da, men YZF'en er hakket stiligere, i mine øyne.

 

Med en toppfart på 130km/t og relativt god aksellerasjon (samt alle de andre godene som lite vedlikehold, slitersterk motor, lite bensinforbruk, bra utseende og gode kjøregenskaper), hva trenger man? Er bare drittunger med null respekt for trafikken og sitt eget liv og andres som trenger en sykkel som går i 190km/t. I 120km/t kjører man 33m per sekund, og man bruker minst 1 sekund på å reagere i en eventuell nødssituasjon. Det vil si at før man i det hele tatt får begynt å bremse har man kjørt 33m. Og i den hastigheten tar det minst et par sekunder å stoppe helt, så vi nærmer oss fort 100m+ før man har klart å stoppe. Tenk på det når du kjører.

 

Jeg vil, til alle som har lett-sykkellappen eller tenker på å kjøpe den, anbefale Yamaha YZF-R125 som en klart best sykkel når det gjelder lettsyklene. Spesielt dere som ikke bryr dere om trimming og totalt hensynsløs kjøring. Man kan ha det gøy på en 4T også. Honda Varadero 125 er heller ikke så dum, den virker utrolig sterk og ekstremt pålitelig med omtrent null vedlikehold, men jeg har ikke prøvd den. Den er også veldig veldig stor, så kanskje ikke like gøy å kjøre, men perfekt for langturer og garantert best på alt som har med vedlikehold og bensinforbruk å gjøre.

 

Det eneste som er negativt med YZF'en er at den ikke egner seg off-road, men man kan ikke få i pose og sekk. Bor man på landet med grus og jord over alt og få ordentlige veier ville jeg ikke kjøpt en racer.

 

Lenke til kommentar

Hvor mye penger skal du bruke?

 

husk at r-sykler, i tillegg til å være dyrere å kjøpe, er dyre og forsikre, og mye dyrere å reparere hvis du skulle velte, og ødelegge kåpa.

 

r-sykler ser kanskje kule ut, men når kåpa er ødelagt, ser den veldig ødelagt ut...

Lenke til kommentar

Kan ikke gå rundt og regne med at man skal ødelegge kåpen, da bør man like godt regne med at man vil havne i koma, og la sykkelen stå i garasjen. Det gjelder å være trygg på egen kjøring, og å kjøre forsiktig og hensynsfullt.

 

Men du har et poeng når det gjelder pris. R-syklene er dyre å kjøpe, og dyre å forsikre. Men om pris ikke er en hindring, er de helt klart de syklene som gir mest kjøreglede, de som trekker damer best, og de man får best pris for når de selges igjen (flere potensielle kjøpere). Om man kun er ute etter et transportmiddel og ikke skal bruke sykkelen for morro skyld, ville jeg valgt f.eks. Honda Varadero eller en annen sport touring eller motard-sykkel. Varaderoen er ganske så dyr, rundt 60 tusen ny, men sikkert ikke så dyr å forsikre. Yamaha YZF-R koster rundt 53 tusen ny.

 

Vil anbefale å kjøpe en sykkel som har hatt 1-3 eiere, men som ikke har kjørt mer enn ca. 10000km. En sykkel synker mest i pris etter den har hatt én eier, og så litt og litt. Ikke kjøp en ny sykkel.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Hmm. Aldri prøvekjørt den selv, men den ser ikke så ille ut, og yter så mye som er lovlig for en lett-mc (rett under 15 hestekrefter). Det du skal vite om supermotardene (og altså også denne sykkelen) er at de har gode kjøreegenskaper, men de er ganske ubehagelig å sitte lenge på, altså egner de seg ikke for lengre turer. I tillegg er det liten plass og spesielt ubehagelig for passasjer.

 

I følge bikez.com egner den seg ganske dårlig off-road, noe som er uvanlig for super-motarder (som i praksis er off-roadsykler med veidekk). Mye motor, men likevel lite for pengene, står det også. Vet ikke hva denne sykkelen ligger på i pris.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Nevnte det i min første post lenger oppe, som du tydeligvis ikke har lest. Dekkene er kjempesmale, og sykkelen i seg selv er ekstremt smal og spinkel. Den ser egentlig litt ut som en lekemotorsykkel som er funnet på Toys 'r' Us. Er du 180 eller høyere vil den trolig være alt for liten også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...