paalbetten Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Heisann! Jeg skal kjøpe meg et nytt kamera og har bestemt meg for to kriterier. Kameraet må kunne filme i minst 720p 30fps og kameraet må kunne fokusere på f.eks. en person, mens bakgrunnen blir uklar. Slik jeg har forstått det, så må jeg ha ett speilreflekskamera for få til denne fokuseringsdelen. Stemmer dette? Jeg vil helst ha et så billig kamera som mulig og tenker på casio ex-zr100 eller canon 1100d. Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Da skal du ha et lyssterkt objektiv - et objektiv med stor blenderåpning. Aller støres effekt får du på fastoptikk. En 1100D med en EF 50/1.8 i tillegg til kitobjektivet vil gi deg mulighet til dette. Men - du skal fokusere manuelt - det er vanskelig og krever trening. Jo større blenderåpning, jo mindre dybdeskarphet - og jo vanskeligere å fokusere. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 (endret) Er også verdt å nevne at EF 50/1.8 har en svært liten, til ingen fokusring, og derfor noe vanskeligere å fokusere manuelt (presisjon). Samtidig er det et billlig, lyssterkt objektiv, og et godt sted å starte Endret 15. juli 2011 av FredrikV. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 (endret) Er også verdt å nevne at EF 50/1.8 har en svært liten, til ingen fokusring, og derfor noe vanskeligere å fokusere manuelt (presisjon). Samtidig er det et billlig, lyssterkt objektiv, og et godt sted å starte EF 50/1.8 er fremdeles milevidt bedre å fokusere med enn noe som helst billig kitobjektiv. Men - skal du først og fremst ha dette til video - kikk på Panasonic GH2, som både gir deg muligheter for å justere eksponering og autofokus. Endret 16. juli 2011 av Trondster Lenke til kommentar
paalbetten Skrevet 16. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2011 Takk for hjelpen. Jeg har fått øynene oppe for hybridkameraer og det er vel det Panasonic GH2 er. Jeg har funnet et samsung NX100 for 2000 kr med standardobjektiv (18-50?) og ut ifra youtube-klipp virker det som om dette kameraet funker til mitt formål. Det har fått litt kritikk for videoen og det mangler blitz, men ellers finner jeg ikke noe negativt med det. Kommer jeg til å angre om jeg går for det? Kan legge til at jeg er veldig amatør og har aldri eid noe annet enn kompaktkameraer. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Det er flere entusiaster her som har skaffet seg NX100 og vært imponert over det. De har vel gjerne hatt fokus på foto, videodelen har i hvertfall ikke interesse for meg, så jeg har ikke lagt merke til hva som blir sakt om den. Om du blir fornøyd? Litt vanskelig for oss å si... Jeg tror du blir fornøyd, men det er ganske stor sannsynlighet for at du vil savne noe. Og det er jo mye av poenget med et systemkamera, det finnes flere ulike objektiver og utstyr ellers for å bygge ut systemet så det kan passe for mer eller mindre spesialiserte anvendelser. Det første du vil savne er trolig rekkevidde, "zoom", tele. Eller noe med mer begrenset dybdeskarphet, f.eks. et fast brennvidde portrettobjektiv, eller kanskje noe videre, sånn at du kan få med enda mer i bildet på en gang. Osv. Har du mulighet, så gå i butikker og få kjenne på og prøve litt forskjellige kamerahus med ulike objektiver. Du vil få noen svar og mange nye spørsmål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå