Gå til innhold

Ta bilde i digitalt zoomet tilstand?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du får vel akkurat samme kvalitet og utsnitt om du manuelt klipper bildet i etterkant.

Ja, men hvis man tar bilder av en detalj, kan man jo glemme hvor detaljen er på bildet. Er ikke et problem til vanlig, men hvis man tar hundrevis av bilder på en ferie, kan det bli et problem. Er det slik at det ikke er mulig altså?

Lenke til kommentar

Jeg er redd jeg ikke har noen spesiell god forklaring på akkurat dette, men jeg kan da gjøre et forsøk.

Når du manuelt endrer brennvidden på objektivet (fra 50mm til 200mm) får du et ferdig utsnitt som blir stående etter at du har trykket på utløserknappen. Når du derimot zoomer inn på bildet som vises på skjermen i live view er ikke dette et gjeldende utsnitt. Ved å zomme slik du nevner har man muligheten til å bedre sjekke fokus, noe som er svært viktig ved f.eks macrofotografering. For å få et ferdig bilde som har samme utsnittet som man har ved zoomingen, kan man croppe bildet i et bildeprogram, men kvaliteten vil svekkes. Godt mulig jeg har misforstått trådstarters problemstilling, men er jeg helt på jordet om hun tenker på full zoom i live view (litt som en zoomer med et kompaktkamera)? :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Ja, riktig, digital zoom i live view. Ville bare få avklart om det var mulig eller ikke. Hun trodde det gikk an, jeg fant ikke ut hvordan, så jeg lurte på om jeg hadde misset noe i manualen, men det hadde jeg altså ikke. Takker for svar!

Lenke til kommentar

Du kan enten som det har blitt forklart.

Beskjære bildet digitalt i ettertid i et bildeprogram eller hvis du kjøper et ekstra objektiv med mere zoom f.eks 70 - 300 mm så kan du zoome inn optisk slik at detaljen du ønske bilde av blir stor på bildet.

Sistnevnte er bedre da du ikke mister detaljer i bildet ved digital bildebehandling.

Edit: Ooops, ved å studere linken til trådstarter så ser jag at det følger med et zoom objektiv i pakken. 55 - 200 mm objektivet bruker du da når du ønsker å komme nærme det du vil få med i bildet. Hvis ikke det er nok bør du vurdere et ekstra objektiv som har enda større brennvidde.

Endret av Døgnvill
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...