Gå til innhold

Hjelpe en n00b ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

så med andre ord er fluxbox en themes editor? dvs.. jeg bestemmer utseende på "linuxen" ? :)

Nei.

Fluxbox er en WindowManager.

En WindowManager er den som holder styr på vinduene dine (og dekstoppen ellers)

Fluxbox er en lettvekts sådan.

Den bruker mindre minne en taskbaren til GNOME tilsammen.

Du kan installere themes på den og få den til å se ganske stilig ut, men det krever litt konfigurering.

Jeg + mange andre på forumet bruker Fluxbox (ikke alle), selv om vi har maskiner som fint klarer KDE i lynfart. /me er avhengig :D

Ulempen med Fluxbox + nybegynner er at du ikke skjønner BÆRET av det i starten.

Les FAQ, spør på IRC (XChat er en fin IRC klient for en nybegynner, om du har holdt deg mye på IRC og kjenner kommandoene er irssi tingen).

Og, forresten, om du klarer å se hva du gjør på "Matrix" måten (nuller og ener som detter nedover skjermen) da er du god. Vi vanlige dødelige klarer oss med kommandolinja og X (det grafiske brukergrensesnittet).

Lenke til kommentar
hmm, ymser jeg starten på en liten krig mellom to kanaler her ? Det er vel heller lite ønskelig, eller hva ?

Neida -- #linux.no på Undernet er ingen hjelpekanal i det hele tatt, bare en kosekanal der man kan komme og diskutere Linux med likesinnede. Folk får jo hjelp også, men det er ikke det vi hovedsaklig gjør, og kommer du og spør typiske clueless-newbie-spørsmål er vi ikke nødvendigvis snille :)

Lenke til kommentar

bah... mdk 9.1 med Xfree86 4.3 og KDE 3.1.1 kjører smooth på PIII maskina, og på PII 450mhz med 160 mb minne kan jeg heller ikke merke noe stort lagg. (Selv om programmer starter 50 ganger raskere på min kjære XP2400+ 512mb ram...) Man må bare vente at programmer starter litt tregere. De kjører komfortabelt likevel når man får starta de. Eneste er vel kompliering, (som forøvrig ikke har noe med X//KDE-spørsmålet ditt å gjøre men kan være relevant,) som kommer til å gå tregt. (Regn 1 time på å kompliere en tar.bz2 fil på 20 mb...) :-?

Lenke til kommentar

Ulempen med Fluxbox + nybegynner er at du ikke skjønner BÆRET av det i starten.

Les FAQ, spør på IRC (XChat er en fin IRC klient for en nybegynner, om du har holdt deg mye på IRC og kjenner kommandoene er irssi tingen).

Og, forresten, om du klarer å se hva du gjør på "Matrix" måten (nuller og ener som detter nedover skjermen) da er du god. Vi vanlige dødelige klarer oss med kommandolinja og X (det grafiske brukergrensesnittet).

har prøvd XChat før, men får vel teste irssi litt og siden jeg har såttet på irc en del år. Og når jeg sa at jeg ikke ville se ting på "matrix" måten mente jeg at jeg ville se vinduer/bilder osv og ikke bare tekst :) Men takk for hjelpen.

-------

Lenke til kommentar
bah... mdk 9.1 med Xfree86 4.3 og KDE 3.1.1 kjører smooth på PIII maskina, og på PII 450mhz med 160 mb minne kan jeg heller ikke merke noe stort lagg. (Selv om programmer starter 50 ganger raskere på min kjære XP2400+ 512mb ram...) Man må bare vente at programmer starter litt tregere. De kjører komfortabelt likevel når man får starta de. Eneste er vel kompliering, (som forøvrig ikke har noe med X//KDE-spørsmålet ditt å gjøre men kan være relevant,) som kommer til å gå tregt. (Regn 1 time på å kompliere en tar.bz2 fil på 20 mb...) :-?

hehe, skjønner at det kommer til og gå litt tregere ja. Men ******.... 1 time.. jaja.. får vel leve med det :p

-----

Linux.no var den første kanalen jeg tenkte på (logisk at det var en kanal som hete det) og jeg henger for det meste på undernet.org , ble faktisk overaska at jeg fikk hyggelige svar på mine newbie spørsmål.

Men jeg regner med at hw.no/linux er like snille :wink:

Lenke til kommentar

Har ikke lest noen av de andre innleggene, så det er sikkert noen som har sagt dette før meg, men uansett:

Vær så snill å ikke kjør GNOME/KDE på den boksen der! Da sliter du..

Gjerne installer GNOME/KDE-programmer på den, men ikke bruk dem som wm. Der bør du heller bruker f.eks. Fluxbox. Minimalistisk, raskt, og ikke minst - stilig.

Lenke til kommentar

har endelig fått boxen.. men er så sliten at jeg ikke gidder og begynne.. får besøk i morra så må rydde romme litt.. Så vidt jeg har sett er det bare 64 mb ram i.. Intel er det vel.. p1,2 eller 3 aner jeg ikke sjekke i morra.. legge inn win 2k først.. så formatere og legge inn mandrake..

Lenke til kommentar
wtf ? du trenger ikke å legge inn win2k først . mandrake setter opp partisjonene for deg. ikke legg inn win2k :D

Dette vet jeg, men jeg legger inn win 2k for og få kontakt med nettverke og legge over alle filer fra gamle hd'n, pluss jeg tenkte jeg skulle finne ut litt mer om den... kanskje en hardvendt måte og gjøre det på. Men essa.

Lenke til kommentar

tenkte jeg skulle mase litt til :lol: ..

Fikk innstalert mandrake og jeg lastet ned cd3 på nytt.. så jeg fikk brent den ut.. MEN! Jeg brukte cd1 for og legge inn, mandrake 9.1 boter fint og jeg kommer inn og kan gjøre ting. Under innstallasjonen fikk jeg en del spørsmål, som om f.eks jeg ville ha en webserver mail server ftpserver osv osv.. jeg takket jag til det meste der.. hvor finner jeg disse tingene hen? :o ja jeg er n00b.. ikke uten grunn posten heter det den heter. Jeg lurer også på hva jeg skal gjøre med cd2 og cd3.. har ikke fått noe spørsmål om og bruke de enda..

Så om noen kan forklare meg hvor jeg finner de forskjellige tinga jeg takket ja til, og hva jeg skal bruke cd2 og cd3 til så skriv svar :)

Lenke til kommentar

apache(webserver) starter du slik:

"httpd"

som root. Men du må redigere /usr/local/apache/conf/httpd.conf først, eller hvor du har lagt den. Søk etter den slik: "find / -name httpd.conf".

For å starte mysql server: safe_mysqld

Er vel apache som er viktigst. PHP kom vel med, men funker sikkert ikke, men det finner du utav. Men Mandrake til server distro? Javel, men tror ikke den er optimalisert for den bruken :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...