HellFire- Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Sitter her og har planer om og installere linux. Sitter på en windows 2000 maskin no, og er ganske fornøyd, men nå har jo jeg aldri prøvd linux før så .. hvertfall jeg skal hente meg en pentium 2 maskin 450 mhz og sikkert en 3 giga hd på.. Så lurte jeg på hvilket "os/distro/kjærne" eller hva jeg skal kalle det jeg burde velge.. redhat/mandrake/derbian eller noe slikt? Jeg har vertfall lyst og begynne enkelt. Og da er kanskje mandrake eller redhat best? Eller? Trenger litt tips. Hva jeg skal bruke den til er jeg ikke sikker.. Kunne gjærne fått litt tips til hva jeg faktisk KAN bruke Linux til. Lenke til kommentar
sim Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Med X ? Altså vindusystemer og ikke console ? Da må du vel gå for en litt eldre versjon vil jeg tro. De nyeste krever nok mer enn 450 MHz. RedHat har vel et rykte på seg til å være enkelt, men SuSe var ikke noe kjempe nøtt å installere for meg så du har nok en del å velge mellom. Prøv å finne en litt eldre versjon av RH, vet ikke hvor langt ned du bør gå jeg. Lenke til kommentar
HellFire- Skrevet 1. august 2003 Forfatter Del Skrevet 1. august 2003 Med X ? Altså vindusystemer og ikke console ? må vel ha med vindusystem.. console er vel ikke noe for meg.. vil gjærne se hva jeg gjør grafisk.. og ikke matrix måten Lenke til kommentar
sim Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Sats på en litt eldre versjon av RH Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Er jo windowmanageren veldig mye avhenger av. derfor bør du ta en titt på fluxbox, som er en glimrende lightweight windowmanager. Lenke til kommentar
sim Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 FluxBox er herlig Fluxbox.org er kanskje verdt et besøk. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 jeg anbefaler btw. freebsd til den maskina der, med x og fluxbox som wm. skal du absolutt ha linux istedenfor unix så er det vel debian eller gentoo som er tingen. Lenke til kommentar
HellFire- Skrevet 1. august 2003 Forfatter Del Skrevet 1. august 2003 Er jo windowmanageren veldig mye avhenger av. derfor bør du ta en titt på fluxbox, som er en glimrende lightweight windowmanager. så med andre ord er fluxbox en themes editor? dvs.. jeg bestemmer utseende på "linuxen" ? Hva er lettes og installere og bruke da Redhat eller Mandrake? Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 450mhz holder i lange baner.. instaler mandrake du. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Jeg kjører en tilsvarende maskin her. Den går som ei klokke med Red Hat 7.3, så jeg vil anbefale deg å bruke det. Lenke til kommentar
Vaughn Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Må nevne at Gentoo m/KDE 3.1.2 fungerer utmerket på en Pentium MMX 166 her i nabolaget. Kompileringa er jo et slit, men kan fint gjøres på en anne maskin så lenge arkitekturen er den samme. (Og nevnte andre maskin implementerer alt den gamle gjør.. neppe noe problem.) Ellers går alt fint, spesielt med mye minne; SIMM-brikker er nokså rimelige på bruktmarkedet for tiden. Skru av det meste av eyecandy, naturligvis... Vet ikke hvordan andre distroer vil klare seg. Lenke til kommentar
HellFire- Skrevet 1. august 2003 Forfatter Del Skrevet 1. august 2003 Jeg driver og laster ned Mandrake 9.1 no. Teste det først. Jeg tror pc'n er en Pentium || 450 mhz.. hvor mye ram det er osv aner jeg ikke.. står på jobben til pappa.. skal inne og hente i morra.. hvor mye ram burde jeg ha da? minimum.. er sikkert SD ram på den. Lenke til kommentar
DomoArigato Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Med X ? Altså vindusystemer og ikke console ? Da må du vel gå for en litt eldre versjon vil jeg tro. De nyeste krever nok mer enn 450 MHz. RedHat har vel et rykte på seg til å være enkelt, men SuSe var ikke noe kjempe nøtt å installere for meg så du har nok en del å velge mellom. Prøv å finne en litt eldre versjon av RH, vet ikke hvor langt ned du bør gå jeg. Tull , jeg kjører mandrake 9.1 på en 300 mhz pc (128 mb ram) uten problem . med kde 3.1 som windowmanager Lenke til kommentar
chop Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 KDE på en p166? 8) btw, ey Hellfire- Lenke til kommentar
drall Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Eldre distro er ingen god idè. Ny distro med rett wm/de selfølgelig. Minne er langt viktigere enn prosessor i OS sammenheng. Lenke til kommentar
chop Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 hvis dette skal være en server, forstår jeg ikke hva du skal med X Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Sats på en litt eldre versjon av RH For noe tull. Eldre versjoner av distroer har eldre programvare og kjente hull. Red Hat leverer ikke sikkerhetsfikser til versjoner som har nådd en viss alder. Om du ikke har maskinkraft til nyeste Red Hat, velg en annen distro, men velg nyeste versjon, alltid! Lenke til kommentar
sim Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Sats på en litt eldre versjon av RH For noe tull. Eldre versjoner av distroer har eldre programvare og kjente hull. Red Hat leverer ikke sikkerhetsfikser til versjoner som har nådd en viss alder. Om du ikke har maskinkraft til nyeste Red Hat, velg en annen distro, men velg nyeste versjon, alltid! Ok, sorry . Skal huske det. Men mener å ha sett mange som anbefaler eldre versjoner fordi det går lettere og slikt, men etter å ha tenkt meg litt om så er det mer logikk i det du sier. Takk for rettelsen Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Fluxbox kan trygt anbefales, ikke bruker den mye ressurser, og ikke ser den særlig ille ut heller. Jeg sitter for øyblikket på en 166mhz laptop, og den har ingen problemer med å kjøre flux i det hele tatt. Lenke til kommentar
HellFire- Skrevet 2. august 2003 Forfatter Del Skrevet 2. august 2003 Fluxbox kan trygt anbefales, ikke bruker den mye ressurser, og ikke ser den særlig ille ut heller. Jeg sitter for øyblikket på en 166mhz laptop, og den har ingen problemer med å kjøre flux i det hele tatt. KDE og GNOME følger jo med Jeg har bestemt meg for og bruke Mandrake 9.1 er en Pentium 3 maskin 450 mhz. 128 mb ram. (SD pc 100 tiper jeg) Jeg skal self smelle inn mer ram. Jeg spurte sikkert 200 spørsmål på #linux.no @ undernet.org igår og fikk 400 svar Så STOR takk til dem! Har skjønt litt mer av hva linux er og kan brukes til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå