Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

4-pin kabelen til PSU-en smeltet, hvorfor?

Anbefalte innlegg

Jeg sendte noen datadeler jeg ikke trengte til en jeg kjenner i Tyskland. Jeg hjalp så denne personen med å sette sammen delene over chat.

Da PC-en skulle startes kom det røyk og 4-pin kabelen som går fra strømforsyningen til hovedkortet smeltet. Kabelen er en 8-pin kontakt som kan splittes til å bli to 4-pin kontakter.

1) Hva kan være feilkoblet for at dette skulle skje?

2) Jeg er rimelig sikker på at Tyskland bruker samme volt som Norge? Alt fungerte iallfall normalt da jeg brukte PC-en her hjemme.

3) Strømforsyningen kom med 2 slike 8 pin kontakter som kan splittes til 4-pin kontakter. Den andre 8/4-pin kontakten har ingen skader. Kan den andre kontakten brukes slik at det fortsatt er mulig å bruke PSU-en hvis jeg finner ut hvorfor dette skjedde?

Dette gjelder en Chieftec BPS 650W. Link til PSU-en her.

Takk for svar :)

EDIT:

Hardware:

MB: P5Q SE

CPU: E8400

RAM: 4GB DDR2

HDD: 1stk IDE

DVD-rom: 1 stk IDE

GPU: 4870 1Gb

4 stk vifter (med 3 pin kontakt). 1 tilkoblet hovedkortet og 3 til en viftekontroller som ble koblet til PSU-en.

Endret av Kake24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første han må gjøre er å sjekke om den røde bryteren bak står på samme volt som i veggen.

EPS12V er det 2 av , så den andre kabelen skulle kunne brukes, men først må han sjekke om PSU fungerer ved å bare boote den slik :

psusmall.jpg

Det høres ut som han har montert hovedkortet uten avstandsskruer bak, eller en formye.

Lenke til kommentar

Skal spør rundt dette med avstandskruene og skal få han til å jumstarte PSU-en.

Det fungerer å jumpstarte ved og bruke en binders? Bare bøye bindersen og sette den i?

Er det mulig at PSU eller hovedkortet kan ha blitt skadet under frakten?

Endret av Kake24
Lenke til kommentar

Angående dette med avstandskruer. Jeg sa at han kunne bruke hyssing til å feste hovedkortet i det ene hjørnet pga at det kunne være vanskelig med skrue pga en CPU-kjøler. Jeg har tenkt å gjøre det samme selv og fikk beskjed på forumet her at det gikk fint an å bruke hyssing. Dette skal ha gått greit, ikke sant? Jeg sa at han trengte en avstandskrue bak likevel, men skal spør om han brukte det.

Kan han prøve å jumpstarte uten en HDD først og så heller koble til en hvis det trengs?

Endret av Kake24
Lenke til kommentar

Ja prøv uten HHD først.

Booter den ikke med heller er den død.

Hyssing går bra bare den har nok støtte bak at man ikke trykker hovedkortet ned og borti metall bak noe sted.

Dropper man alle skruene så ligger hele hovedkortet ned på bakplata, da er man iallefall garantert fyrverkeri.

En skrue formye ett sted der det ikke er hull så treffer den baksiden av hovedkortet og vil med stor sansynlighet kortslutte noe.

Lenke til kommentar

Noen ting til.

1) Hvis PSU-en virker og alle spacere er på plass, kan han fint koble til PSU-en på nytt (bare han bruker den 4-pin kontakten som ikke er skadet)?

2) Si at PSU-en virker og 4-pin kontakten på hovedkortet har brennmerker. Kan han trygt koble til PSU-en?

3) Når er en 4 pin kontakten på hovedkortet for ødelagt til at det er trygt å koble til en PSU?

4) Hva tror du feiler var hvis alle spacere er på plass og hovedkortet ikke er i kontakt med kabinettet?

Lenke til kommentar

Det høres jo ut som det har vært en kortslutning på HK.

Å bruke den andre kontakten vil antagelig medføre at den ledningen også smelter.

Hvis kontakten på HK er svidd gir den dårlig kontakt. Dette kan lett føre til varmgang og at selve kontakten smelter.

P4 kontakten går til en separat strømforsyning på HK, som gjør om fra 12V til ca 1.5V. Det kan tenkes at denne har feilet og kortslutter.

At det er en skrue som kortslutter er en nærligende tanke. Ta HK ut av kabinettet og koble det opp utenfor.

Lenke til kommentar

Hva mener du med å koble HK opp utenfor kabinettet? Legge det utenfor kabinettet slik som det er nå og starte opp med CPU og alt?

Må jeg ikke koble til den andre kontakten på PSU-en for å gjøre dette? Jeg vil jo ikke ta sjansen på å ødelegge den andre konatkten også.

EDIT: For å jumpstarte PSU-en med en HDD tilkoblet. Kobles bare en 4-pin strømkontakt til HDD-en og så kan PSU-en starte?

- Hva er forskjellen mellom å jumpstarte ved og bruke binders i pin 4 og 6 (slik som i bildet i andre post) og å bruke pin 4 og 5 slik som i denne guiden?

Endret av Kake24
Lenke til kommentar

4pin i HHD ja, det skal iallefall være grønn og svart man kortslutter.

Samme hvilken svart.

Utenfor betyr rett på bakken ja, noe som ikke leder strøm.

Sånn som jeg har gjort her:

Må jeg ikke koble til den andre kontakten på PSU-en for å gjøre dette? Jeg vil jo ikke ta sjansen på å ødelegge den andre konatkten også.

Skal du boote selve HK/ pcen så må du ha i 20/24pin + 4 pin 12V

post-64596-0-29187600-1310767711_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Har du bare lagt HK rett på bordet ditt?

Jeg snakket med han i dag igjen og han hadde sett på 4-pin kontakten på hovedkortet. PSU-kabelen var smeltet fast til HK.

Han trodde han kunne ha satt 4-pin kabelen feil vei eller satt feil kontakt i HK. Altså man setter jo kabelen slik at "klypa" på PSU-kabelen fester seg i "hakket" på 4-pin kontakten på HK. Jeg må bare være sikker, kan dette ha skjedd fordi han satt kabelen feil vei eller fordi han har brukt feil 4-pin kontakt?

Som sagt så er kontakten en 8-pin kontakt som kan deles og bli til to 4-pin kontakter. Kontakten på HK ser ut som del 1 (på tegningen). Han har vel da brukt del 2 fordi del 1 vil kun passe en vei på hovedkortet. Har feilen skjedd fordi han brukte del 2?

pins.png

Hvis han klipper av kabelen som er smeltet fast i HK, kan han fortsatt jumpstarte PSU-en? Kan han fortsatt bruke PSU-en hvis den virker selv om den har en avkuttet kabel?

Endret av Kake24
Lenke til kommentar

Ja, men ikke klipp rett av, splitt kablene også og isoler de.

Du vil ikke ha ny kortslutning.

Fant ut at han allerede hadde kuttet kabelen for å få den løs (den ene 4-pin kontakten er altså klippet av). Han viste meg at kabelen også har smeltet andre steder. Ca. midt på kabelen. Holder det likevel hvis han kun isolerer enden? Han skal jo eventuelt ikke bruke denne kablene, han bruker den andre kabelen som er tilkoblet PSU-en (den har også 2.stk 4-pin kontakter). Jeg fikk et bilde av hvordan det ser ut:

cablex.jpg

Du vet ikke om en guide jeg kan lese for å hjelpe han med isoleringen?

Hårek: Flott, takk skal du ha. Da er jeg iallfall sikker på hvorfor dette skjedde.

Endret av Kake24
Lenke til kommentar

Det holder ikke bare å klippe av pluggen. Når isolasjonen er smeltet kan det jo bli kortslutning hvor som helst. Hele den smeltede kabelen må klippes vekk, ikke være tilkoblet PSU.

Men det er vel ikke to slike kabler på PSU? Det vanlige er at det bare er en.

Lenke til kommentar

Ok, få bort hele kabelen ja. Jeg får se om jeg finner en guide. Jeg har aldri gjort noe slikt.

PSU-en er en Chieftec Nitro BSP 650C. Den har 2 stk P4(4+4pin) kabler. Gå til bunnen og les i skjemaet her.

EDIT:

Er det slik PSU-kabelen bør fjernes:

- Åpne PSU-en.

- Kutte kablene slik at noen cm er igjen, rundt 5-7cm?

- Isolere enkeltkablene (blir totalt 8) med krympestrømper. Krympestrømpene bør dekke rundt 3cm av kablene? Jeg så også et tips om å klippe kablene i litt ulik lengde for å minke sjansen for kortslutning.

- Jumpstarte PSU-en for å se om den fungerer.

Er dette riktig?

EDIT 2: "klypen" til 4-pin kontakten skulle ha stått opp (nord), men ble plassert til venstre (vest). Så ikke 180 grader, men jeg regner ikke med at det gjør noen forskjell.

Endret av Kake24
Lenke til kommentar

Du behøver ikke å klippe lenger opp en der den er smeltet om du kan se det.

Kan uansett splitte de og sjekke.

Ulik lengde minsker faren for at de treffer hverandre, men de kan treffe andre ting.

Må isolere uansett.

Klipp rett av og bruk tape eller noe.

Elektrotape /gaffa, ikke brun eller maskeringstape som blir sprø og detter av pga all vinden/varmen inni kabinettet

Lenke til kommentar

War: Jeg fant det ikke igjen, men jeg leste et sted hvor det stod at det ikke var anbefalt å bruke el-teip, men at man burde bruke krympestrømper. Jeg så også at det fantes ulike typer el-teip. Hvilken type bør jeg anbefale?

Hårek: Vil det si at det er stor sjanse for at PSU-en er død og at HK kan brukes så lenge 4-pin kontakten på HK ser normal/grei nok ut? Jeg vil gjerne være sikker på dette siden jeg må fortelle dette til en annen person.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...