Hanske Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 (endret) Jeg leser stadig om problemer ved innfartsveiene til Norges største byer, særlig Oslo. Veiene har bare to filer i hver retning, hvilket er altfor lite i forhold til trafikkmengden. Det jeg tenker er: Oslo by strekker seg langt utenfor Oslo kommunes grenser. Dette er det mange som ikke vet, deriblant politikere. Det er av en eller annen grunn en slik oppfatning i Norge, at kommunen = byen. Noen byer, som Oslo og Bergen, er større en kommunen, mens for eksempel Kristiansand by er mindre enn kommunen. Det jeg vil gjøre, er å følge Københavns eksempel. De dannet "Hovedstadsregionen". Stor-Osloregionen er allerede definert i Norge, men bare som statistikkgrunnlag for SSB. Men aller først vil jeg utvide Oslo kommune, slik at den degger hele tettstedet. Vi har det allerede slik at byer kan ligge innenfor kommuner, slik Drøbak gjør i Frogn, men ingen mulighet for byer over flere kommuner. Oslo by er definert her. Derfor vil jeg innlemme Bærum, Asker, Skedsmo, Lørenskog, Oppegård, Rælingen, Ski, Nittedal, Røyken og Sørum i Oslo kommune, ettersom de fungerer som forsteder. Når det er gjort vil jeg danne et eget fylke. Det kan hete Hovedstadsregionen, Oslo Metropolområde eller noe i den retningen. London heter offisielt "Greater London", København "Hovedstadsregionen" og Nürnberg heter "Metropolregion Nürnberg". Det er mange muligheter. I dette fylket skal pendlersirkelen ligge. Altså kommunene hvor flertallet, eller en stor del av befolkningen, er innom Oslo daglig, eller på andre måter er avhengige av byen. Dette er definert her. Da skal den utvidede Oslo kommune samt Enebakk, Nesodden, Aurskog-Høland, Eidsvoll, Fet, Gjerdrum, Hurdal, Nannestad, Nes, Ullensaker, Lunner, Hurum, Røyken, Frogn, Ås, Vestby, Askim, Eidsberg, Hobøl, Marker, Rømskog, Skiptvedt, Spydeberg, Trøgstad, Moss, Rygge, Råde, Våler, Drammen, Lier, Nedre Eiker, Øvre Eiker, Hof, Holmestrand, Sande og Svelvik ligge i samme fylke. I dag tilhører disse kommunene Oslo, Akershus, Østfold, Oppland, Buskerud og Vestfold fylker. Det jeg vil med dette er flere ting. - Det blir lettere for politikere og innbyggere å forstå hva som er og ikke er Oslo. - Det blir lettere å planlegge utbygging av ny vei etc fordi man enklere ser hvem som i hovedsak vil bruke veien. Men, det er også et miljømessig aspekt. Fordi dette bare har vært definert av SSB, ikke politikere, har det ikke vært satset på noen skikkelig infrastruktur i disse områdene. Samferdselsministeren skryter av dobbeltspor til Ski, når resten av området og landet er sulteforet på alt mulig annet. Det jeg videre vil med denne regionen er: - Bygge ut t-banenettet, slik at den går ut til Asker, Ski og Lørenskog. - Gi et privat selskap mulighet til å bygge og drive et pendlertognettverk, som knytter Oslo S til de ytre delene av metropolområdet. - Bygge en motorveisringvei, men motorinnfartsveier til Oslo. Ringveien skal gå fra Ski til Lillestrøm, videre til Oslos nordlige utkant, videre til Drammen, hvor den går i tunnel til Drøbak, og tilbake til Ski. På denne måten vil dagens motorveinett avlastes for trafikk. Det blir enklere å kjøre fra Drammen til Ski, og trafikken som skal til Trondheim og Kristiansand, slipper å kjøre innom Oslo. Det må den i dag, ved knutepunktet i Bjørvika. Dette ser slik ut i dag: Det er altså en svær, uoversiktelig motorvei midt i Oslo sentrum. Den går bare 15 meter fra Operaen, Norges største turistattraksjon. Jeg er ikke imot lignende forslag fra andre deler av landet, men jeg kjenner ikke byene godt nok til å dra dem inn selv. Hvis noen mener det samme om Bergen, Stavanger og Trondheim, er det bare å nevne det. Hva synes dere om min idé? Bør noe endres? Endret 15. juli 2011 av Hanske Lenke til kommentar
Hank Moody Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 - Bygge ut t-banenettet, slik at den går ut til Asker, Ski og Lørenskog. "Furusetbanen – forlengelse til Lørenskog med stasjoner på Skårer, Lørenskog sentrum (Solheim) og ny endeholdeplass på Akershus universitetssykehus, med en samlet reisetid til Jernbanetorget på ca. 27 minutter. Vedtatt av Akershus fylkesting, i mai 2008." http://no.wikipedia.org/wiki/T-banen_i_Oslo#Fremtidige_utvidelser_og_bygging Det er også vedtatt utbygning av kolsås banen slik at den strekker seg lengre inn i Bærum. Forøvrig må vi nok vente noen tiår før planene dine isåfall skulle gjennomføres. Har mine tvil om det fra et samfunsøkonomisk ståsted er lønnsomt og gjøre alt det du ønsker. Men såklart, å binde oslo regionen mer sammen hadde også hatt sine fordeler. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2011 Takk, det var jeg ikke klar over. Etter at SL og OS ble slått sammen, er jo dette enklere å gjennomføre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå