Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skal det lukte så jævlig vondt? *Operert inngrodd negl*


chokke

Anbefalte innlegg

Hei.

Forrige lørdag så tok jeg et inngrep som gikk ut på å kutte vekk en del av neglen for at den ikke skal bli inngrodd noe mer. Det blødde noe helt sykt, og jeg dro til legen på mandag for å bytte bandasje og se at det så bra ut, noe han sa det gjorde.

Så på tirsdag begynte det å lukte litt surt, uten at jeg tenkte noe mer over det, men etterhvert så ble lukten kraftigere og nå har det nådd et punkt hvor det lukter rimelig stramt.

Prøvde å vaske foten (rundt tåa) godt, bytte bandasje og alt slikt uten at det hjalp.

Så i dag tok jeg av bandasjen og sjekket, og da kom det nærmest lukt av lik (eller slik jeg ser for meg lik lukter) og det ble så sterkt at jeg ikke klarte.

Lukta har også satt seg litt i veggene, så det lukter litt på rommet :( .

 

 

Det er såklart ikke så gøy å lukte forferdelig, men er det egentlig meninga? Skal kanskje ha gjester imorgen, og da vil ikke jeg lukte død og fordervelse.

Får ikke kontakt med legen, så da ble det å spørre her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle ikke fjerne teipen som holder det på plass før på søndag, så da blir det fotbad.

Men innen dette. Kan også nevne at det ikke har slutta å blø/lekke en eller annen væske bak bandasjen heller.

Under bandasjen så er det forferdelig lukt.

 

Har gjort dette før på den andre, men kan ikke huske at det var så ille da.

Lenke til kommentar

Hehe, første kvelden ble en god blanding av vin og paralgim forte for min del :wee: . Gøy på alle måter. Så gikk jeg ned til ibux og paracet noen dager før det ikke gjør vondt lenger.

Men istedet for å sy, tok han teip og teipa rundt og den skal fjernes om to dager, via grønnsåpe.

Teipen er naturligvis innsatt med en god del blod, men under bandasjen, så lukter det som sagt heeeeeelt jævlig. Råtten mat i søpla er ikke i nærheten av hvor ille det er og jeg kan ikke tenke meg at det skal være slik. Legen har såklart flytta kontor eller noe og er ikke å få tak i før 31. , men det er litt lenge til.

 

Jeg ville også tro at bandasjen er der for å stoppe blod, men det kommer ikke ut noe særlig med blod, men en slags klar væske med lavere konsistens enn blod - litt nærmere vannaktig. Dette er seks dager etter inngrepet og får meg til å lure.

 

 

Det å sette bedøvelse var ikke særlig digg heller. Ihvertfall ikke når du ikke følte noe :wee: . Føltes som han stakk gafler ned i en tørr svamp. Sånn ting barn kan leke med. *litt offtopic*

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Sist gang var tåa mi megabetent så bedøvelsen virka ikke noe særlig.

 

Men hvordan det blir med grønnsåpe+vann når en har teip i stedet for sting vet jeg ikke. Men så lenge bandasjen og teipen henger så skulle jeg ikke tro det kunne gjøre stort. Den klare væska er verk. Den kan bli gul og lukte ganske ille. Grønnsåpa dreper bakteriene som lager lukta. Verkende sår gror også saktere etter min erfaring.

 

Edit: I værste fall kan du kontakte legevakta.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Mkay, kan være mer verk, for tåa mi var også ganske betent og lukta er noe av det samme, bare mer.

Poenget er at grønnsåpebadet skal løse opp teipen som holder alt sammen nå. Så derfor ønsker jeg ikke å risikere et bad bare for å kunne ødelegge (litt) av inngrepet. Vil også tro at teipen kan være litt sprø etter å være full av (tørket) blod, og dermed bli lett løst opp.

Bandasjen kan jeg fint bytte selv, den sitter bare løst utenpå og absorberer og beskytter.

 

Ellers ganske surt, og vanskelig valg. Å bade foten og risikere å miste teipen, eller ikke gjøre noe og lukte vondt.

Lenke til kommentar

Gjør ikke noe vondt når jeg har benet opp, men når jeg står i mer enn 2-3 min så begynner det å dunke.

Poenget mitt er at om jeg tar fotbad, så blir det som å fjerne stingene, når det egentlig skl sitte til søndag.

Men regner med jeg kan legge litt honning under bandasjen uten fotbadet for å hjelpe litt? Håper ikke honningen blir hard når den tørker og setter seg fast slik at jegi kke får av bandasjen?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke får av bandasjen, eller det er jæ¤#!@ vondt å rive den av så kan du ty til vann+grønnsåpe igjen. Et par minutter i det og du kan ta den av enkelt og smertefritt.

 

At det "dunker" når du står oppreist er helt normalt. Helst bør du unngå å stå oppreist, gå etc. og helst holde foten i hjertehøyde.

 

Husk at du har et stort kutt helt inn til beinet i tåa. :p

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Gjør ikke noe vondt når jeg har benet opp, men når jeg står i mer enn 2-3 min så begynner det å dunke.

Poenget mitt er at om jeg tar fotbad, så blir det som å fjerne stingene, når det egentlig skl sitte til søndag.

Men regner med jeg kan legge litt honning under bandasjen uten fotbadet for å hjelpe litt? Håper ikke honningen blir hard når den tørker og setter seg fast slik at jegi kke får av bandasjen?

 

 

en eller to dager fra eller til har egentlig ingenting å si. og har du verk, så er det bedre å gjøre noe, enn å la det bli verre. ta et fotbad, fjern bandasjen, da verken som sitter i denne kan gjøre vondt verre, rens, vask, og smør på honning. honningen størkner ikke, den trekker inn i såret og huden rundt. Såvidt jeg vet er det ingen som har krepert av honning i sår, snarere tvert imot. bandasjen virker mot sin nytte dersom den er full i puss.

Lenke til kommentar

Personlig bruker jeg aldri bandasje eller plaster med mindre det er helt nødvendig. F.eks. på jobb for å ikke blø på alt mulig. Lar jueg sår blø litt og gro en vanlig skorpe synes jeg det er 1000 ganger bedre enn å styre med plaster og bandasje. Og det er ekstremt sjeldent jeg har hatt problemer med verk, infeksjon etc.

 

Men om det faktisk er anbefalt tør jeg ikke si.

Lenke til kommentar

uten at jeg har noen medisinsk utdanning, så svarer jeg kun ut fra det jeg kan om medisin (og sunn fornuft..!)

 

Jeg ville, dersom det virkelig er slik at det lekker illeluktende væske (gulaktig??) fra såret, dratt til legen alternativt legevakta dersom det ikke er mulig å få tak i legen.

 

Om dette er ille (infeksjoner er vanligvis ille om det ikke gjøres noe med det..) og du ikke gjør noe med det, så ender det med at tåen som har såret må amputeres da infeksjonen har gått for langt inn i foten.

 

Vet ikke hva legen brukte på deg, men jeg har fikset inngrodde negler X antall ganger og hver gang har legen brukt rikelig med fenolsyre for å etse bort alt av død hud og infeksjon osv..

 

Dra til legevakten om det er ille og legen ikke er å få tak i. Koster deg ikke mer enn maks 300,- (noe som er en grei sum med tanke på at denne jobben koster mange tusen hadde det ikke vært for det flotte egenandelssystemet vi har her i landet...!)

Lenke til kommentar

Jeg tok av bandasjen nå for å se hvordan det så ut utenfor teipen.

Bortsett fra lukta som minner om noe dødt, så kunne jeg ikke se noe særlig til verk eller noenting annet enn litt (noen dråper) blod totalt på bandasjen. Så annet enn lukta, så så alt bra ut. Men da tar jeg og avslutter behandlinga imorgen pga gjester og får oppdatere da :wee: .

Gjorde litt vondt når jeg trykket forsiktig på neglen og sånn og g enerelt ubehag ved å holde på rundt der (litt frykt for en plutselig smerte og).

 

 

Når legen dro av den forrige bandasjen, så satt den litt, så han rev nok opp litt ekstra og det begynte å blø, noe han tørket vekk med en bomullsdott innsatt med en eller annen klar væske (regner med til rensing).

 

Under selve inngrepet, så så jeg vekk, men regner med han brukte sterilt utstyr og tørka vekk blod osv osv.

Lenke til kommentar

Jeg leste litt for fort og fikk ikke med meg at det var snart en uke siden du hadde operert. Jeg vil påstå at du trygt kan ta av bandasje og teip, sette foten i grønnsåpevann en 15-20 minutter for så å få på ny, ren bandasje.

 

Edit: Evt. sette foten nedi med gammel bandasje til den løsner først. Enklere å ta av.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Bandasjen har aldri satt seg fast..

Det er "stingene", som er en teip legen satt på for en ukes tid siden som vil løsne ved å sette føttene i vann, og når den forsvinner, så blir det i praksis som å fjerne stingene.

Men nå sitter jeg med føttene i vann, så blir spennende å se resultatet.

Og om jeg har neglsopp, det vet jeg ikke. Tror ikke det, har uansett vært tydelig av neglen har vokst inn i foten og skapt problemer, og nå er den kuttet, så regner med at alt går bra da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...