Gå til innhold

Sette opp surround-lyd - hjelp med plassering av høyttalere

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har tenkt til å koble opp mitt Logitech Z-5500 til tven via fiberoptisk. Jeg har ikke startet enda, og har et par spørsmål jeg trenger svar på før jeg kan gjør dette:

-Jeg har lest i mange guiden at bassen ikke burde stå i et hjørne, og at lyden blir bedre om den står fritt. Stemmer dette? I så fall, gjør det så mye med lyden at det er verdt å forlenge kabler etc., eller er det minimalt? :)

-Rear Speakers: Disse kan stå over hodet, ikke ved siden av, det vet jeg. Hvor høyt over sittende hodehøyde skal man ha dem for å få best mulig lyd? :)

Takker for svar på forhånd :D

God sommer, -Zoxom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vile hatt alle høytalere i ørehøyde om det er mulig..og ja ha subb i et hjørne kan fort bli for mye av det gode.. men du må bare prøve deg fremm..forskjellige rom trenger forskjellig plaseering av sub for og få den lyden som en ønsker...smaken er som baken :whistle:

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

En liten viktig detalje er at 5.1 system har surround-høytalere (de skal stå ved siden av deg; rett inn fra hver side). Rear-speakers er vanligvis de ekstra 2 i 7.1 system. Disse skal stå bak. For 5.1 Høytalere så langt det lar seg gjøre i ørehøyde (senterkanal må vanligvis under eller over tv); fronthøytalere skal vinkles litt inn mot "ego-plassen/sofaen/godstolen". og bør står 0.5-2meter fra kanten av flatskjermen - avhengig av hvor langt fra man sitter. Litt ut fra vegg er et pluss. Surroundhøytalere skal vanligvis stå på linje med fronthøytalere ved siden av sofa eller stol (slik av avstand mellom surround-høytalere er i ca samme område (eventuelt litt større) enn avstand mellom fronthøytalerene. Senter skal stå midt mellom fronthøytalere; aller helst rett under/over flatskjerm. Sub kan vanligvis plasseres på gulvet mellom tv/skjerm og venstre fronthøytaler.

Edit:

Gammel tråd, men har fått flere spørsmål rundt dette - så kanskje svaret kan være til hjelp for flere.

I følge dolby skal surroundhøytalere i 5.1 vinkles 90-110 grader (dvs, rett fra siden eller bittelitt vinklet mot skjermen. Fronthøytalere skal optimalt vinkes 22-30 grader inn mot deg som sitter å ser.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...