Myklebust89 Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Hvordan kan jeg lage et kjempe enkelt program i c++? bare sånn for å få meg i gang... Og hvor skaffer jeg kompiliator egentlig? Lenke til kommentar
Valagar Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Det første du trenger er en kompilator. De to store kompilatorene er de komersielle pakkene fra Microsoft (visual studio) og Borland, men disse koster flesk. Prøv heller Bloodshed Dev-C++, som er helt gratis. Når programmet er lagt inn, kan du skrive inn det tradisjonelle førstegangsprogrammet - Hello world. Her er koden du trenger: #include <iostream> using namespace std; int main() { cout << "Hello world!" << endl; return 0; } Trykk så på Compile and Run (F9), og programmet popper opp. Det må sies at du ikke vil se stort hvis du kjører det fra windows, ettersom vinduet lukkes umiddelbart, men du har i det minste laget et program Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Prøv heller DJGPP. Mye bedre den Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 jeg sammenligna faktisk resultatet av samme kode (spillet jeg nevnte i tråden om "hva har du lagd") compiled med vc.NET og dev-c++ 5, og resultatet ble jeg nesten litt forbløffet over...dev-c++ fila ble både mindre og brukte mindre minne. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 VC. NET burde være bedre til å optimisere enn MinGW (Dev-C++), går sikkert an å optimisere for mindre minnebruk for den saks skyld. Siste .NET (2003) mener jeg skal ha forbedret optimiseringsteknologi, med mulighet for autovektorisering til og med (a la Intel C++)? Du kan vel også spesifisere at GCC (MinGW) skal prøve å spare plass (-Os), men de fleste går for hastighet (-O2, -O3). Ekstra minnebruk kan også gjøre at ting går raskere (-malign-double). Lenke til kommentar
Valagar Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Prøv heller DJGPP.Mye bedre den Det er vel greiere for en nybegynner å bruke Dev-C++, ettersom programmet har eget GUI og holder orden på mye for deg, slik at du kan bruke alt i ett og konsentrere deg om koden. For øvrig tror jeg ikke kompilatoren har all verdens å si for "hello world" og "guess the number"-programmer som man begynner med... Man kan jo prøve flere og finne den man liker best. Selv har jeg nylig byttet fra Dev-C++ til Visual C++. Lenke til kommentar
Myklebust89 Skrevet 2. august 2003 Forfatter Del Skrevet 2. august 2003 Akkurat nå driver å jeg å laster ned Bloodshed Dev-C++... Men, hvorfor vil jeg ikke få frem noe når jeg kjører denne koden: #include <iostream> using namespace std; int main() { cout << "Hello world!" << endl; return 0; } i Windows? Lenke til kommentar
Valagar Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Men, hvorfor vil jeg ikke få frem noe når jeg kjører denne koden: #include <iostream> using namespace std; int main() { cout << "Hello world!" << endl; return 0; } i Windows? Fordi det programmet åpner et vindu, skriver "Hello world!", og lukker det med en gang, alt så fort at du knapt legger merke til det. Vil du se programmet kan du prøve følgende: #include <stdlib.h> #include <iostream> using namespace std; int main() { cout << "Hello world!" << endl; system("pause"); return 0; } Lenke til kommentar
Myklebust89 Skrevet 2. august 2003 Forfatter Del Skrevet 2. august 2003 Jeg kunne tenkt meg at det var en ok knapp eller noe... Hvordan koder jeg dette? Lenke til kommentar
-swifty- Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Da må du begynne med windows programmering (i c f.eks), og tror du skal lære deg c litt bedre først. Det er nemlig ikke bare bare og lage et vindu. Hvis du absolutt vil se på dette, så følger det med et par eksempler i dev-c++, du kan studere. En veldig bra side om c er: http://www.iota-six.co.uk/c/default.asp , jeg har lært en god del defra. Jeg har også kjøpt meg en bok som heter "The C programming language", som jeg er veldig godt fornøyd med hittil. Forfatterene kommer med noen forslag på programmer du kan lage, for å lære ting der, noe jeg syntes var veldig fint, det er sikkert sånn i mange andre bøker også da. Når du har lest litt, og forstått hva C dreier seg om, så kan du jo bare poste her hvis du sliter med noe, spør om spesifikke ting og ikke regn med at noen gidder å gi deg koden på sølvfat. Lenke til kommentar
Myklebust89 Skrevet 2. august 2003 Forfatter Del Skrevet 2. august 2003 Ok.... Jeg visste ikke at det var sååå vanskeligt å få frem vinduer i c++.... Men, noen som veit om en kode, c++ eller noe annet, for å blokere net-sends? Jeg skal på LAN, og en av crew-folka driver alltid å bombmer meg.... Hadde tenkt på et lite program der man kan skru av å på netsend opplegg.... Går det? Lenke til kommentar
-swifty- Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 net stop messenger i cmd, dette stopper net send både inn og ut. hvis du skal ha et c programm, det beste er vel å lage en .bat fil, men kan hvise deg hvordan det gjøres i c: #include <stdio.h> #include <stdlib.h> //header fil for system() int main() { int valg; printf("Velg, hva du vil gjøre:n"); printf("1. Soppe netsendn"); printf("2.starte netsend igjenn"); if(valg == 1) { system("net send stop messenger"); printf("net send er nå stoppet"); } if(valg == 2) { system("net start messenger"); printf("net send er nå startet igjen"); } return 0; } Lenke til kommentar
Myklebust89 Skrevet 2. august 2003 Forfatter Del Skrevet 2. august 2003 Kan jeg lagre dette også i Dev-C++? Eller må jeg ha en annen kompiler? Lenke til kommentar
-swifty- Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Kan fint lage det i dev-c++ ja :wink: Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 net stop messenger i cmd, dette stopper net send både inn og ut. hvis du skal ha et c programm, det beste er vel å lage en .bat fil, men kan hvise deg hvordan det gjøres i c: #include <stdio.h> #include <stdlib.h> //header fil for system() int main() { int valg; printf("Velg, hva du vil gjøre:n"); printf("1. Soppe netsendn"); printf("2.starte netsend igjenn"); if(valg == 1) { system("net send stop messenger"); printf("net send er nå stoppet"); } if(valg == 2) { system("net start messenger"); printf("net send er nå startet igjen"); } return 0; } Dette virket ikke Det kompileres fint, men når du bruker programmet sier det: Kan ikke starte/stoppe netsend fra kommandolinjen Lenke til kommentar
Myklebust89 Skrevet 3. august 2003 Forfatter Del Skrevet 3. august 2003 Når jeg skulle kjøre det, kom det bare et "flash", så var det borte. Det skjedde ikke noe! har det noe med at jeg kjører XP? Lenke til kommentar
Myklebust89 Skrevet 3. august 2003 Forfatter Del Skrevet 3. august 2003 Hva mener du? Kjør? Lenke til kommentar
Legion Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 [innMedTeskje] Start->Run:cmd -naviger til aktuell katalog -"kjør" mittProgram.exe [/innMedTeskje] Lenke til kommentar
Myklebust89 Skrevet 3. august 2003 Forfatter Del Skrevet 3. august 2003 Ok... Jeg gjorde det, men når jeg "kjørte" programmet, virka ikke noen av valgene jeg ble gitt... jeg prøvde å trykke 1 og så enter... Gjør jeg noe galt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå