Gå til innhold

Nytt fastobjektiv til Nikon, kva brennvidde? (24-30mm)

Anbefalte innlegg

Tjohei!

Lurar på å skaffa meg eit nytt objektiv snart. Har Nikon D300s (DX), og brukar til vanleg eit Nikon 35mm 1.8. Merkar at detta blir litt knapt til tider, og kunne tenkt meg noko litt vidare. Vurderar noko mellom 24mm og 30mm. Var innom JapanPhoto og prøvde så vidt ein Nikon 24mm 2.8. Brennvidden var ok, litt vanskeleg å vurdera når ein kun er inni ein fotobutikk. Men, er redd for at 2.8 er litt lite, når eg er vandt med 1.8 (og 1.4 på 50mm) til vanleg.

Difor lurar eg på om nokon kunne ha komt med nokre forslag, innan ei rimleg pris (4000), på fastobjektikk med fin fin blendar.

Har sjølv lurt litt på Sigma sine: http://fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Nikon/Vidvinkel/Sigma-28mm-F18-EX-DG-Macro-Nikon-ASP-Vidvinkel-Linse-til-Digital,-Norsk-104634.aspx og http://fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Nikon/Vidvinkel/Sigma-30mm-F14-EX-DC-HSM-Nikon-Normal-vidvinkel-til-Digital-SLR-106592.aspx

Når da gjeld kva type bilete eg tek, så er da vel interiørbilete (her har eg Sigma sin 10-20mm) og generelt daglegdagsage bilete av mennesker og mat. Eksempler kan finnast på agurkolat.blogg.no

Håpar nokon kan gje meg nokre tips eller erfaringar og slikt, så takk takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kan leve med manuell fokus kan du finne deg en brukt Nikkor 24mm f/2. De går for rundt USD 300 på eBay for tida. Det er et bra objektiv, og på D300s og andre såpass bra kameraer kan du få lysmåling og blenderstyrt automatikk med den.

Hvis AF er påkrevd er vel Sigma 30/1,4 det eneste alternativet innenfor budsjettet. Sigma 28/1,8 er også relativt interessant, men den har litt frynsete rykte. Den er ikke optimal ved de store blenderåpningene, så da forsvinner kanskje noe av poenget. Den er også kjent for å være veldig uskarp i kantene, men med cropsensor er kanskje det et litt mindre problem. 30/1,4 er uansett bedre og litt mer lyssterk. Dermed anbefaler jeg den, eventuelt Nikkor 24/2, som høres ut som den passer bruksområdet ditt enda bedre, hvis du synes manuell fokusering er greit. :)

Lenke til kommentar

Hvis du kan leve med manuell fokus kan du finne deg en brukt Nikkor 24mm f/2. De går for rundt USD 300 på eBay for tida. Det er et bra objektiv, og på D300s og andre såpass bra kameraer kan du få lysmåling og blenderstyrt automatikk med den.

Hvis AF er påkrevd er vel Sigma 30/1,4 det eneste alternativet innenfor budsjettet. Sigma 28/1,8 er også relativt interessant, men den har litt frynsete rykte. Den er ikke optimal ved de store blenderåpningene, så da forsvinner kanskje noe av poenget. Den er også kjent for å være veldig uskarp i kantene, men med cropsensor er kanskje det et litt mindre problem. 30/1,4 er uansett bedre og litt mer lyssterk. Dermed anbefaler jeg den, eventuelt Nikkor 24/2, som høres ut som den passer bruksområdet ditt enda bedre, hvis du synes manuell fokusering er greit. :)

Har ikkje noko problem med manuell fokusering, men da tek litt mykje tid når da skal brukast i da dagligdagse. Litt stress. Siden nokre folk og slikt ikkje set så lenge i ro.

Men takk for svar! Men du nemner at 28m 1.8 har eit frynsete rykte, trudde da faktisk var motsatt? Meinte eg las litt om da når eg kjøpte meg 35mm 1.8. For då var Sigma 30m 1.4 inne til vurdering..

Lenke til kommentar

Sirup, er ikke det Metastabilt? Jeg vet at glass er Metastabilt.

Grunnen til at Sigma 30mm f/1,4 har et frynsete rykte er egentlig litt ufortjent. Objektivet har helt klart sine svakheter, men disse kan lett omgås dersom man bruker objektivet "riktig".

En ting som har gitt det dårlig rykte er skarpheten på f/1,4. Det de fleste ikke tar i med i sammenligninga med f.eks Nikon 35mm f/1,8 og lignende er at de som oftest sammenligner f/1,4 med f/1,8. Setter man Sigmaen på f/1,8 så blir skarpheten straks mye bedre og konkurransedyktig med sine konkurrenter. f/1,4 er mindre skarpt enn f/1,8. Dette er noe som går igjen i alle objektiver med så stor blenderåpning. Skarpheten er likevel ikke helt gal i midten av bilderuta på f/1,4. Kantskarpheten er derimot ganske elendig på f/1,4.

I tillegg har det buet fokusplan. Når objektivet testes mot plane testplakater så vil fokus ligge litt foran plakaten på ut mot sidene når fokus i midten er perfekt. Objektivet egner seg altså ikke så godt for fotografering av plakater, vegger, testplansjer og lignende. Men i mer reelle situasjoner er det ofte bedre. Mye av poenget med f/1,4 er jo nettopp liten dybdeskarphet og den bruker man som regel sånn at man har et skarpt objekt ett sted nært senter av bilderuta og ønsker uskarphet ut mot kantene og hjørnene.

En annen ting er at kameraet bruker f/1,4 når det skal finne fokus, selv om objektivet blendes ned til f.eks f/5,6 i det øyeblikket man fotograferer. Det betyr at uskarpheten mot kantene på f/1,4 vil forvirre fokussensoren. Det buede fokusplanet gjør også at kameraets AF-sensor vil fokusere feil når fokuspunktene ut mot kantene brukes. Trikset er å bruke kun det midtre fokuspunktet når man fokuserer. Da får man nøyaktig fokus i midten. Gjør man feil her så vil AF-sensoren i kameraet ofte bomme og brukeren vil skylde på uskarpt objektiv.

Brukt riktig, og i reelle situasjoner, så omgås objektivets svakheter lett. Bruker man alle fokuspunktene og tar mye bilder av plakater etc så blir man nesten garantert misfornøyd.

Sigma 28mm f/1,8 er generelt mindre skarp enn Sigma 30mm f/1,4 er på f/1,8.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...