Gå til innhold

Kjøpe rådyr 30" skjerm til bildebehandling, eller gå litt ned i størrelse?


tkorsvold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg bruker mye av tiden foran PCen til bildebehandling, spesielt i Lightroom.

 

I dag har jeg en meget god 23" skjerm med 1900x1200 i oppløsning.

Men det er egentlig alt for lite i Lightroom, og jeg sliter med å se nok av bildene til å vite om de er skarpe eller ikke. Det går rett og slett med så mange piksler til kontrollpaneler og slikt, at det er ganske lite igjen til selve bildet jeg jobber med.

 

Så nå skal jeg oppgradere. Har sett meg ut to Dell skjermer, Dell Ultrasharp U2711 (2560x1440) og Dell Ultrasharp U3011 (2560x1600). Prisforskjellen på de to er imidlertid ganske stor. Den minste koster 5700kr, den største 9400kr.

 

Noen som har skjermer med så høy oppløsning? er 2560x1440 nok til seriøs bildebehandling?

 

mvh Thorstein Korsvold

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg bruker mye av tiden foran PCen til bildebehandling, spesielt i Lightroom.

 

I dag har jeg en meget god 23" skjerm med 1900x1200 i oppløsning.

Men det er egentlig alt for lite i Lightroom, og jeg sliter med å se nok av bildene til å vite om de er skarpe eller ikke. Det går rett og slett med så mange piksler til kontrollpaneler og slikt, at det er ganske lite igjen til selve bildet jeg jobber med.

 

Så nå skal jeg oppgradere. Har sett meg ut to Dell skjermer, Dell Ultrasharp U2711 (2560x1440) og Dell Ultrasharp U3011 (2560x1600). Prisforskjellen på de to er imidlertid ganske stor. Den minste koster 5700kr, den største 9400kr.

 

Noen som har skjermer med så høy oppløsning? er 2560x1440 nok til seriøs bildebehandling?

 

mvh Thorstein Korsvold

 

Jeg er ingen MAC fanboy, men de har nå drevet med både video og foto redigering på sine systemer en godt stund nå. så da får du kanskje et greit sammenlignings grunnlag både i forhold til pris, oppløsning, m.m. hvis dette er godt nok for fanboys så tipper jeg det holder fint mer "normalt bruk" :)

 

Apple LED Cinema Display 27

Lenke til kommentar

Hei og takk for tips.

 

Jeg har ingen spesiell merkevarepreferanse, og har hørt mye godord om mac-skjermen du lenker til. Har imidlertid også lest flere sammenligningstester, og Dell-skjermen ser ut til å være like bra eller litt bedre i bildekvalitet. Samtidig koster den vesentlig mindre. Så jeg tror nok jeg holder en knapp på Dellen :-)

 

T

Lenke til kommentar

Nå er da 9400 for en 30" ikke så fryktelig mye da.

Ville heller gått for en selvkalibrerende skjerm, men da skal man opp i pris.

 

denne feks.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597290

 

kan jo kjøpe en bra / billig skjerm uten skjermkalibrering og kjøpe kalibrering ved siden av også:

 

http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Data/Kalibrering/Datacolor/Datacolor-Spyder-3-Express--120009.aspx

Lenke til kommentar

Jeg heller nå etter hvert mot 30-tommeren.

 

Ser Dustin Home har den på kampanje til 8699kr.

Synes det er en meget god pris for en 30-tommer.

 

Alternativet er å gå opp enda en prisklasse, til NEC eller Eizo-skjermer med hardwarekalibrering. Ser komplett har en 30" LCD 3090WQXi-BK til 13.000kr (demobrukt). Noen som mener det er verdt prisen?

 

T

Lenke til kommentar

Jeg har selv vurdert, å gå for 28-31" skjerm med støtte for enten 2560x1600 (2560x1440).

 

Men siden jeg så http://cdon.no/elektronikk/fujitsu_27%27%27_sl27t-1led_wide_tft_led_black-13639013 til 2100 kr som er 27" og full HD, syns jeg disse høyoppløste skjermene neppe er verdt prisen.

 

Så med mindre du jobber i et firma der du faktigst er avhenging av en slik skjerm så kjøp det, men ellers syns jeg du burde vente, LED skjermer (OLED) kommer med tiden da ville jeg heller vurdert en slik skjerm, men nå syns jeg det er dyrt å betale 8000-12000 for bare en 2560x1600 LCD skjerm, kall meg gjerne grådig, men jeg syns det er for dyrt.

 

Jeg ville også sagt, 3D støtte bør også være tilstede (4 HDMI 1.4 innganger + 1 Displayport + 3,5 minijack) hvis man heletatt skal vurdere å gi over 5000 kr for en PC skjerm.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg har selv vurdert, å gå for 28-31" skjerm med støtte for enten 2560x1600 (2560x1440).

 

Men siden jeg så http://cdon.no/elektronikk/fujitsu_27%27%27_sl27t-1led_wide_tft_led_black-13639013 til 2100 kr som er 27" og full HD, syns jeg disse høyoppløste skjermene neppe er verdt prisen.

 

Så med mindre du jobber i et firma der du faktigst er avhenging av en slik skjerm så kjøp det, men ellers syns jeg du burde vente, LED skjermer (OLED) kommer med tiden da ville jeg heller vurdert en slik skjerm, men nå syns jeg det er dyrt å betale 8000-12000 for bare en 2560x1600 LCD skjerm, kall meg gjerne grådig, men jeg syns det er for dyrt.

 

Jeg ville også sagt, 3D støtte bør også være tilstede (4 HDMI 1.4 innganger + 1 Displayport + 3,5 minijack) hvis man heletatt skal vurdere å gi over 5000 kr for en PC skjerm.

 

 

Den skjermen du snakker om, er nok ikke sammenlignbar, av flere grunner:

 

- den har bare ca 50% av pikslene til en skjerm med 2560x1600.

- Den har et mye mindre fargerom

- dårligere innsynsvinkel

- ikke sikkert den lar seg fargekalibrere skikkelig

 

T

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Så med mindre du jobber i et firma der du faktigst er avhenging av en slik skjerm så kjøp det, men ellers syns jeg du burde vente, LED skjermer (OLED) kommer med tiden da ville jeg heller vurdert en slik skjerm, men nå syns jeg det er dyrt å betale 8000-12000 for bare en 2560x1600 LCD skjerm, kall meg gjerne grådig, men jeg syns det er for dyrt.

 

Er ikke dette litt selvmotsigende? 8-12 tusen er mye for en skjerm og vil helle vente til OLED kommer. Hvor lenge tror du det er til OLED er nede i en pris på under 8000 for en 30"?

 

Denne skjermen på 31" var anslått til 45 000...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...