Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Komplett og retur av hovedkort.


Anbefalte innlegg

En venn av meg kjøpte nytt hk fra komplett. Vi satte sammen maskinen og den ville jo ikke poste. lyste rødt på CPU feil meldinga på kortet. Så vi bytta til en annen prossesor, og det samme skjedde. Konklusjon var jo at det var noe feil med hovedkortet så det ble søkt retur og sendt in igjen.

 

Han fikk beskjed om at teknikker hadde funnet en bøyd pinne på bios chip'n og retur ble ikke godkjent. Kortet ble ikke testet, ble sendt tilbake til ham.

 

Vi tok det kortet nytt ut av esken og var ikke i nærheten av bios chipen og i hvertfall ikke røske den av og vri et av beina på den. Så dette hørtes jo veldig rart ut. Resultater var jo at kameraten min ble rimelig sur og følte seg snytt.

 

Kortet kom i retur og han hadde tenkt å bare pælme det i søppla, men jeg tok en kikk på det. Ene beinet på bios chip'n tok faktisk og stakk ut på siden, men dette var noe ikke vi hadde rørt. Uansett, tok av chipen, rettet på det bøyde beinet, satte den tilbake. Prøvde for morroskyld og se om kortet virket nå, og det gjorde det faktisk.

 

Kameraten min ble jo i litt bedre humør over dette, men følte seg fortsatt litt overkjørt av komplett. Hadde det ikke funka, hadde han jo forlist de pengene kortet kosta + kostnad ved å sende det in på retur etc (nesten 1400).

 

Veit ikke hva andre synes, men syntes selv dette virka litt vel lettvint og slenge ansvaret over på kunden og frasi seg ansvar.

 

Jeg har hatt retur saker hos komplett før og alt har gått greit, men dette viser jo at det er ikke alltid like greit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken chip var det dere tok av når dere fikk kortet i retur? Sendte dere det inn med cpu koblet til?

 

Han sendte ikke in med CPU på nei da vi hadde utelukket CPU feil ved å teste flere. Kortet var et M4A89TD PRO/USB3. Chip'n var til bios. Da det kom i retur og vi så nærmere på det, så vi jo at det ene beinet på chip'n stakk utenfor. Dette var ikke noe man ville merket så lett med mindre man så spesifikt etter.

 

Lirka ut chip'n, rettet på beinet og satte den ned i sokkelen igjen. Ble jo posetivt overraska da det fungerte igjen. Hadde jeg ikke vært der så hadde kameraten min bare pælma kortet i søppla og sittet med lang nese.

 

Eneste jeg kan tenke meg er produksjonsfeil. Jeg var der da kortet ble tatt ut av esken nytt og den hadde ikke vært åpnet før. Det som suger er jo at kunden blir sittende med ansvaret for en feil han ikke har noe skyld i.

Lenke til kommentar

Ok. Da forstår jeg. Det skader jo aldri å sende en e-post til kundeservice igjen og forklare situasjonen. Husk at det beste er å holde en saklig tone og forklare hvorfor man føler seg feilbehandlet. Dette kortet var jo essensiellt sett dødt ved ankomst og burde blitt byttet/reparert uten spørsmål og kostnader fra komplett sin side. Selv om dere var så teknisk kompentente at dere kunne fikse feilen selv er ikke dette noe man kan forvente at kjøper retter selv. Be om pengene tilbake for frakten/service.

Lenke til kommentar

Dette var merkelig synes jeg, min erfaring med retur hos komplett er at de godtar 'ALT' Man sender inn som reklamasjon, og jeg har sendt inn et par "lag 8"-feil på min komponenter, og komplett har hjertelig returnert nytt komponent eller kjøpsverdien av det orginale, (slik har jeg 'top of the line' komponenter selv om sist jeg gjorde investeringen i PCen var 3,5 år siden ;). Jeg tror det har VELIDG å si hvilken teknikker man får, om vedkommende går rett på med POST-kort testing eller om man gjør en visuell gjennomgang.

 

Jeg ville sendt en saklig mail og fortalt hva som har skjedd og spurt om det er riktig at man skal betale frakt når feilen IKKE var 'deg' som kunde sin.

 

-frank

Lenke til kommentar

Komplett mener antagelig at kortet ikke kunne ha kommet fra produksjonslinjen med en slik feil. Antar at kortet blir testet etter at BIOS er montert. Så noen har antagelig fiklet med kortet.

 

Men kan ikke dette ha skjedd hos Komplett selv? La oss si at de skal teste et annet kort og trenger BIOS chip. Er det da helt utenkelig at de låner den fra et nytt kort?

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...