Gå til innhold

Spotify lansert i USA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et av problemene med Spotify er at plateselskapene mener Spotify ikke er en god foretningsmodell

På tide å følge med i timen. Spotify endret for litt siden forretningsmodellen og begrenset muligheten for gratis lytting kraftig (maks 10t/mnd, samme låt maks 5 ganger). Da dette skjedde ble det hyppig spekulert i om det var for å muliggjøre lansering i USA. Voila..

Lenke til kommentar

Alt er billigere i statene enn i norge. Bensinprisen er f.eks. 5 kr/L, noe som de mener er altfor dyrt siden de var vant med å betale 2kr/L.

Og $10 er jo med dagens kurs ($1 = 5,56kr) ca. 55 kr per måned. Vi i norge betaler 125 kr per måned for premium (100 kr pluss 25 kr i moms).

Prisene er sammenlignbare med de vi har i norge, relativt til inntektsnivået i USA.

Vil da ikke si at det er så veldig stor forskjell. En politimann i USA tjener ikke så veldig mye dårligere enn en politimann i norge. Personlig kjøpekraft handler om hvor mye penger man står med etter skatt er betalt.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

En gjennomsnittslønn i USA er ca. 39000$. Det er ca. 217 000 kroner. Før skatt. Gjennomsnittslønn i Norge er ca. 440 000 kr før skatt, eller ca 340 000 kr utbetalt, inkl. feriepenger.

Så uten å ha regnet på det vil jeg tro vi betaler mindre for spotify enn de gjør. Og Premium koster 99 kr, ikke 125. I butikken, i hvertfall. Og da er 25% moms inkludert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

440 000kr som gjennomstnittslønn høres høyt ut, det var overraskende for meg. Jeg håper Spotfiy gjør det bra. For øvrig så kjører vel Spotify en høyere lydkvalitet enn de fleste andre liknende tjenestene i USA.

Lenke til kommentar

En gjennomsnittslønn i USA er ca. 39000$. Det er ca. 217 000 kroner. Før skatt. Gjennomsnittslønn i Norge er ca. 440 000 kr før skatt, eller ca 340 000 kr utbetalt, inkl. feriepenger.

Så uten å ha regnet på det vil jeg tro vi betaler mindre for spotify enn de gjør. Og Premium koster 99 kr, ikke 125. I butikken, i hvertfall. Og da er 25% moms inkludert.

Dette stemmer ikke. Tallet du har sett på fra USA er median household income, altså alle i husholdningen over 18 år... Lønningene i USA er latterlig lave for alle unntatt de med universitetsutdannelse. Hvis du trekker fra det amerikanerne må betale i sykeforsikringer og andre utgifter som er inkludert i skatten vår, sitter en gjennomsnittelig nordmann igjen med nesten dobbelt så mye penger som en amerikansk husholdning. I tillegg bruker vi bare en liten del av lønna vår på mat og andre nødvendigheter som er ekstremt dyrt i Norge, resten brukes på luksusvarer som koster litt mer her pga høyere mva og lønn til de som står bak disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...