LMH1 Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 (endret) Hei, jeg fikk lyst på 26-32" full HD Pc skjerm med støtte for 3d. Leste litt om Samsung slipper 3D-video-on-demand http://www.hardware.no/artikler/samsung_slipper_3d-vod/91116 og ble litt interisert. Men det jeg lurer på hva slags krav er det for 3d? Jeg har billige 20 kr 3d briller fra: Vurderer de til 200 kr hvis disse er bedre. http://www.sfkino.no/sandvika/article418042.ece Har Asus E35M1-I DELUXE som hovedkort og HDMI 1.3b? Muligens som HDMI kabel. Bruker windows 7 og WinDVD Pro 2010 som fremdeles er tilbud på. Har bluerayspiller til pc. Har noen erfaringer hva slag 3D skjerm gjennom HDMI som er å foretrekke her? Endret 15. juli 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 (endret) Et poeng som er verdt å nevne. Samsung sine 3D skjermer krever så vidt jeg vet "aktive" 3D briller, ikke slike passive polariserte man bruker på Kino. Aktive briller koster fort en 1000-lapp hvis de ikke kjøpes sammen med TV. Endret 15. juli 2011 av Topguy 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2011 (endret) Så du mener at "passive polariserte" briller trenger en prosjektor av det dyreste sorten? Nå er ikke prisen på brillene en stor betyning siden jeg alikevell vil ha både briller og skjerm. Men har lite erfaringer på hva slags skjerm (Prosjektor) eventuelt andre ting som er mest aktuelt. Håper selvsagt å kjøpe noe som holder en stund og er billigst mulig uten kvaliteten blir dårligere. Endret 15. juli 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 (endret) Jeg tror ikke du får tak i en prosjektor til hjemmebruk som fungerer med passive briller, jeg innbiller med at hjemmekino 3D prosjektorer bruker også aktiver briller. 3D fremviserne på kino er ganske avanserte og krever ofte spesial-lerret som ikke ødelegger polariseringen. Det er kun LG enn så lenge som har 3DTV på markedet som bruker de billige passive brillene. Men jeg regner med at andre produsenter kommer etter. Endret 16. juli 2011 av Topguy 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2011 Nå begynner jeg å bli litt nyskjerrig her. Er det noe krav uten om PCen for 3D støtte? Viktigste er at skjermen har HDMI 1.3 så har den 3d støtte? Hva er forskjell på passive briller sammenlignet med "aktive" annet en aktive bruker kabel til skjermen? Jeg foretrekker helt PC skjerm fordi jeg vil spare penger, og trenger ikke TV. Så da er sansynligheten større for jeg går for passive briller. Siden det finnes 3 forskjelle briller: Og jeg blir forvirret av at det ikke finnes en standard. For å gjøre forvirringen komplett bruker dagens PC spill 3d grafikk som er noe helt annet. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2011 Hvilken 3D standard har WinDVD 2010 (PowerDVD 11)? Hvis jeg får ligende bilde f.eks: http://www.callipygian.com/3D/corpseplant2.jpg så hvilken 3D versjon har jeg da? Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 For å forstå hvordan 3DTV fungerer må man skjønne hvordan dine øyne og hjernen din sammen lager en illusjon av 3D ifra en i praksis flat skjerm. Og hvordan gjøres dette ? jo ved å sørge for at ditt høyre øye ser et litt annet bilde enn ditt venstre øye. Dette skjer ved at man viser to bilder samtidig men så har man et filter som sperrer det ene bildet ifra det ene øyet og det andre bildet fra det andre øyet, og i praksis så det er brillene som er dette filtret. Siden du linket så fint til de tre typer briller som brukes mest så kan vi bruke de til forklaringen. Det er tre måter å separere to sammensatte bilder på, separering med farger, separering med polarisert lys, eller separering i tid. * Separering med farger (anaglyph 3D) Bruker briller med et rødt og et blått glass, har vært brukt i magasiner og på kino siden 50-tallet. Krever ingen form for spesial-utstyr enn brillene, fungerer på alle PC'er og skjermer. ( det finnes varianter av hvilke farger som brukes, red/cyan, yellow/blue, red/green ) * Separering ved polarisert lys. Dette er teknikken som brukes mest på norske kinoer idag, man sender ut bilder med forskjellig polarisert lys. Brillene har forskjellig polarisering i glassene sine. Løsningen krever en enkel teknisk løsning i brillene men mer avansert projeksjonsutstyr. Det begynner å komme TV'er med dette også. * Separering med tid. Her så sendes ikke bildene ut nøyaktig samtidig. Man viser først bildet ment for det ene øyet og så bildet for det andre. Dette krever aktive briller (shutter-glasses) som kan veldigt raskt åpne og lukke for lys til vært øye. Dette er den løsningen som brukes av 99% av alle 3DTV og monitorer så langt. Sånne skjermer krever også rask oppdatering (min 120Hz) og HDMI 1.4. Det bildet du linket til er helt klart et Anaglypht bilde, som antagelig fungerer best med red/cyan briller, men burde kanskje fungere med redblue også. Men som sagt et slikt bilde fungerer overalt og krever ingen spesielle skjermer eller HDMI standard. Youtube lar deg se 3D video i forskjellige modus: http://www.youtube.com/select_3d_mode 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå