N1ko Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Får ikke lov? De kan selge de så mye de vil, det er bare kjøperen som må betale for å spille på nett. Etter min mening så har man ingen rettigheter til å spille online når man ikke har gitt en dritt til utvikling. Bruktmarkedet for spill (konsoll) er nesten det samme som piratkopiering (pc) imo. Det er i mine øyne en latterlig påstand, vil du si å kjøpe en bil brukt er nesten det samme som å stjele en bil også? Jeg kan også stille samme spørsmål jeg har stilt i andre tråder. Om man ikke kunne selge feks et hus brukt, tror du folk hadde vært villig til å bruke like mye penger på et hus? AtW Sammenligne et hus og et spill? Det blir jo ikke det samme i det hele tatt. Eksempel: Et byggefirma bygger et hus, det koster dem 1,5 mil å lage. De selger det for 2 mil. 500k i profitt. En utvikler lager et spill bruker 100mil på et spill, selger det for 500kr. Profit = none. De er avhengi av at flere kjøper samme greia for at de skal tjene noe. Det er værken de som bygger hus eller de som lager biler. Derfor er argumentet ditt bs. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Sammenligne et hus og et spill? Det blir jo ikke det samme i det hele tatt. Eksempel: Et byggefirma bygger et hus, det koster dem 1,5 mil å lage. De selger det for 2 mil. 500k i profitt. En utvikler lager et spill bruker 100mil på et spill, selger det for 500kr. Profit = none. De er avhengi av at flere kjøper samme greia for at de skal tjene noe. Det er værken de som bygger hus eller de som lager biler. Derfor er argumentet ditt bs. De som selger hus kan ikke bare kopiere det og selge flere eksemplarer. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Får ikke lov? De kan selge de så mye de vil, det er bare kjøperen som må betale for å spille på nett. Etter min mening så har man ingen rettigheter til å spille online når man ikke har gitt en dritt til utvikling. Bruktmarkedet for spill (konsoll) er nesten det samme som piratkopiering (pc) imo. Det er i mine øyne en latterlig påstand, vil du si å kjøpe en bil brukt er nesten det samme som å stjele en bil også? Jeg kan også stille samme spørsmål jeg har stilt i andre tråder. Om man ikke kunne selge feks et hus brukt, tror du folk hadde vært villig til å bruke like mye penger på et hus? AtW Sammenligne et hus og et spill? Det blir jo ikke det samme i det hele tatt. Eksempel: Et byggefirma bygger et hus, det koster dem 1,5 mil å lage. De selger det for 2 mil. 500k i profitt. En utvikler lager et spill bruker 100mil på et spill, selger det for 500kr. Profit = none. De er avhengi av at flere kjøper samme greia for at de skal tjene noe. Det er værken de som bygger hus eller de som lager biler. Derfor er argumentet ditt bs. Det var ikke et argument, det var et spørsmål, vennligst svar på det: Om man ikke kunne selge feks et hus brukt, tror du folk hadde vært villig til å bruke like mye penger på et hus? AtW Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Får ikke lov? De kan selge de så mye de vil, det er bare kjøperen som må betale for å spille på nett. Etter min mening så har man ingen rettigheter til å spille online når man ikke har gitt en dritt til utvikling. Bruktmarkedet for spill (konsoll) er nesten det samme som piratkopiering (pc) imo. Det er i mine øyne en latterlig påstand, vil du si å kjøpe en bil brukt er nesten det samme som å stjele en bil også? Jeg kan også stille samme spørsmål jeg har stilt i andre tråder. Om man ikke kunne selge feks et hus brukt, tror du folk hadde vært villig til å bruke like mye penger på et hus? AtW Sammenligne et hus og et spill? Det blir jo ikke det samme i det hele tatt. Eksempel: Et byggefirma bygger et hus, det koster dem 1,5 mil å lage. De selger det for 2 mil. 500k i profitt. En utvikler lager et spill bruker 100mil på et spill, selger det for 500kr. Profit = none. De er avhengi av at flere kjøper samme greia for at de skal tjene noe. Det er værken de som bygger hus eller de som lager biler. Derfor er argumentet ditt bs. Det var ikke et argument, det var et spørsmål, vennligst svar på det: Om man ikke kunne selge feks et hus brukt, tror du folk hadde vært villig til å bruke like mye penger på et hus? AtW Uhm... nei, men hva har det med saken å gjøre? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Det var ikke et argument, det var et spørsmål, vennligst svar på det: Om man ikke kunne selge feks et hus brukt, tror du folk hadde vært villig til å bruke like mye penger på et hus? AtW Uhm... nei, men hva har det med saken å gjøre? Virker det ikke sannsynlig at dette også gjelder på andre ting enn hus? Folk er villig til å bruke mer på bil fordi de kan selge det videre? Folk er villig til å betale mer per spill, eller kjøpe flere spill, fordi de har muligheten til å selge videre? Økonomisk teori tilsier at dette er tilfellet ihvertfall. Det må ikke være riktig selvfølgelig, men har du noen grunn til å anta at det er feil? AtW Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 (endret) Oja, du mente det slik, da misforsto jeg i starten. Du har vel rett der ja, folk er jo naturligvis villig til å betale mere hvis de vet de har muligheten til å selge det videre. Men fortsatt er utviklerne avhengi av at flere kjøper spillene, de tjener rett og slett ikke noe på et bruktsalg, noe som jeg synnes de burde, derfor synnes jeg dette er helt greit. Endret 15. juli 2011 av N1ko Lenke til kommentar
Khogn Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Det er du som driver med svart/hvitt-framstilling her, du later som det kun er Gamestop som selger brukte spill, som om person til person bruktsalg ikke eksisterer. Om du synes prisene er feil, bare selg og kjøp på det private markedet, ingen tvinger deg til å bruke gamestop. Å kalle det rundluring er også drøyt, såvidt meg bekjent har de ingen skjulte kostnader, man blir tilbydt å kjøpe et spill for en viss pris, man blir tilbydt å selge det for en viss pris. Om man ikke synes det er godt nok, så selg det et annet sted. Jeg straffes når spillet mitt krever online-pass. AtW Jo mer du skriver til meg og andre i denne tråden, jo mer jeg lurer på om du har forstått noe i det hele tatt. 1. Jeg feiler med å se hvordan du blir straffet når du kjøper et spill nytt som krever online-pass. VET du hvordan online-pass fungerer i det hele tatt? 2. Når det gjelder bruktsalg har du så langt jeg kan se ikke forstått ett ord av det jeg har skrevet. Nei, det er ikke kun GameStop som driver med bruktsalg men det er utelukkende pga. spillbutikkenes bruktsalgsaktivitet at utgiverne tyr til nye tiltak. Hvorfor? Fordi bruktsalg er for dem blitt det største markedet og hovedkilden for sine inntekter. Med andre ord kunne de stoppe å selge nye spill og da har plutselig utgiverne et stort problem. Det er ikke akkurat tilfeldig at nesten alle spillene som kommer ut nå også finnes i digital, nedlastbar versjon. 3. Visst faen er det organisert lureri, av kunden og av produsentene. Hvis du skjønner litt hvordan den kapitalistiske økonomien fungerer forstår du fort at du ødelegger markedet når dine egne kunder også er dine leverandører. Skjønner du virkelig ikke prinsippet? Hvor er verdiskaperens andel i alt dette? Når butikkene driver med bruktsalg på så vanvittig stor omfang og med disse prisene er situasjonen ekstremt lik svartmarked. Ut av alle argumentene du har framstilt så lenge ser jeg for meg at du hadde forsvart f.e. svartmarkedet for konsertbilletter. 4. Hvordan i all verden kan du sammenligne en eiendom (som er et unikt produkt) med et produkt dedikert til storproduksjon? Og ikke minst, forventer du virkelig at andre tar deg seriøst når du gjør det? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Oja, du mente det slik, da misforsto jeg i starten. Du har vel rett der ja, folk er jo naturligvis villig til å betale mere hvis de vet de har muligheten til å selge det videre. Men fortsatt er utviklerne avhengi av at flere kjøper spillene, de tjener rett og slett ikke noe på et bruktsalg, noe som jeg synnes de burde, derfor synnes jeg dette er helt greit. Økonomisk teori tilsier at om person A er villig til å kjøpe et spill for 200 kr, og person B er villig til å kjøpe et spill for 300. Så er det ett fett for de om de kjøper spillene for denne prisen, eller om person B kjøper spillet for 500, og selger det videre for 200. I utgangspunktet tilsier teorien at man tjener akkurat like mye med bruktsalg som uten. I praksis tjener de nesten garantert noe, den "enkle teorien" tilsier at de ikke taper noe som helst. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Det er du som driver med svart/hvitt-framstilling her, du later som det kun er Gamestop som selger brukte spill, som om person til person bruktsalg ikke eksisterer. Om du synes prisene er feil, bare selg og kjøp på det private markedet, ingen tvinger deg til å bruke gamestop. Å kalle det rundluring er også drøyt, såvidt meg bekjent har de ingen skjulte kostnader, man blir tilbydt å kjøpe et spill for en viss pris, man blir tilbydt å selge det for en viss pris. Om man ikke synes det er godt nok, så selg det et annet sted. Jeg straffes når spillet mitt krever online-pass. AtW Jo mer du skriver til meg og andre i denne tråden, jo mer jeg lurer på om du har forstått noe i det hele tatt. 1. Jeg feiler med å se hvordan du blir straffet når du kjøper et spill nytt som krever online-pass. VET du hvordan online-pass fungerer i det hele tatt? 2. Når det gjelder bruktsalg har du så langt jeg kan se ikke forstått ett ord av det jeg har skrevet. Nei, det er ikke kun GameStop som driver med bruktsalg men det er utelukkende pga. spillbutikkenes bruktsalgsaktivitet at utgiverne tyr til nye tiltak. Hvorfor? Fordi bruktsalg er for dem blitt det største markedet og hovedkilden for sine inntekter. Med andre ord kunne de stoppe å selge nye spill og da har plutselig utgiverne et stort problem. Det er ikke akkurat tilfeldig at nesten alle spillene som kommer ut nå også finnes i digital, nedlastbar versjon. 3. Visst faen er det organisert lureri, av kunden og av produsentene. Hvis du skjønner litt hvordan den kapitalistiske økonomien fungerer forstår du fort at du ødelegger markedet når dine egne kunder også er dine leverandører. Skjønner du virkelig ikke prinsippet? Hvor er verdiskaperens andel i alt dette? Når butikkene driver med bruktsalg på så vanvittig stor omfang og med disse prisene er situasjonen ekstremt lik svartmarked. Ut av alle argumentene du har framstilt så lenge ser jeg for meg at du hadde forsvart f.e. svartmarkedet for konsertbilletter. 4. Hvordan i all verden kan du sammenligne en eiendom (som er et unikt produkt) med et produkt dedikert til storproduksjon? Og ikke minst, forventer du virkelig at andre tar deg seriøst når du gjør det? 1. Jeg har ikke mulighet til å selge spillene mine brukt til samme pris som uten. 2. Jeg forstår det du skriver, men jeg er veldig uenig i mye det du skriver. Se forøvrig argumentene over angående tap eller ikke tap pga bruktsalg. 3. Skjønner ikke du prinsippet? Så godt som alle varer kan selges brukt, uten at kapitalismen har kollapset, eller markedet er ødelagt. Hvor er lureriet, man får akkurat det man tror man skal få. Ingen er vel så dumme at de ser prisen på et spill, går hjem, og føler seg lurt, fordi spillet kostet akkurat det det sto på esken? Om det er noe som er lureri, så er det t man ikke akn selge sitt fullverdig produkt brukt, slik som man er vant til med alle andre typer produkter. Situasjonen er akkurat som ved alle andre typer bruktsalg, synes du andre brukthandler er svindel? Hva med Fretex, grusomme greier som undergraver kapitalismen? 4. Skift ut eiendom med Bil om du vil, essensen er at folk er villig til å betale mer, når de kan få solgt det brukt. AtW Lenke til kommentar
chokke Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 (endret) Virker det ikke sannsynlig at dette også gjelder på andre ting enn hus? Folk er villig til å bruke mer på bil fordi de kan selge det videre? Folk er villig til å betale mer per spill, eller kjøpe flere spill, fordi de har muligheten til å selge videre? Økonomisk teori tilsier at dette er tilfellet ihvertfall. Det må ikke være riktig selvfølgelig, men har du noen grunn til å anta at det er feil? AtW Virker litt ideologisk. For hver person som kjøper et nytt produkt fordi han kan selge det videre, vil det være minst en person som er villig til å kjøpe det brukt. Om muligheten for bruktsalg ikke er tilstede, så kan en diskutere om prisene må ned eller ikke. Og siden idag mulighet for bruktsalg er fullt tilstede, kan en spørre seg om hvorfor det koster så mye, når butikken får igjen så latterlig mye mer per spill. Antagelsen går også ut på at Gamestop (som eksempel) får inn mer penger via dette, som fører til at de bestiller flere spill, som gir større utvalg og lavere priser. Antagelsen om at ren profitt inn i butikkene kommer oss som kunder til goder, at de ønsker å gi oss lave priser og en god tjeneste er ikke helt riktig. Forskjellen med hus og bil er at et salg av produktet gir igjen pengene investert i produktet. Spill og film [kultur] havner ikke inn i samme kategorien fordi det kreves salg av mange enheter for å hente inn utgiftene relatert til utviklingen. Noe bruktsalg ikke bidrar til, heller det motsatte. Jeg kan forsåvidt se analogien når det gjelder mindre produkter, mikstmastere, gamepads og småting som masseproduseres. Og også her er jeg sterkt imot organiserte butikker som har som mål å ta inn brukt billig og selge ut dyrere. Har ingenting imot private auksjoner (finn.no for eksmepel) eller loppemarked som dukker opp nå og da, men at det er et marked rundt brukt-salg finner jeg ødeleggende. Nesten som en slags svartehandel. Endret 15. juli 2011 av chokke Lenke til kommentar
Newman Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Skjønner virkelig ikke hvorfor folk girer seg opp over dette. Alle spill som krever Steam kan heller ikke vidreselges, ei heller spill fra feks Blizzard kan selges uten at du overfører hele battle.net kontoen din med alle spilla. (Noe som ikke er lov.) Du får som regel tak i billigversioner av eldre spill, så å kjøpe brukt er helt meningsløst med mindre det ikke er noen som selger et nytt spill de ikke likte. Det er på tide at folk innser at utviklere og utgivere er nødt til å tjene penger på spilla de lager. Slik situasjonen er i dag betyr 1 flopp ofte nedleggelsen av hele studioet. Tiden hvor man kunne lage et spill på gutterommet er over, og AAA-titler på konsoll/PC koster mange titalls millioner å lage. Risikoen er så stor at man er nødt til å dra inn ekstremt mye penger, slik at man har dekning for andre prosjekter som ikke går like bra. Lenke til kommentar
lain Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Ja, spill som minecraft viser jo det at man ikke lengre kan lage spill på gutterommet, men trenger store selskap som f.eks EA bak seg for at det skal bli noe av det. oh wait, kanskje ikke. Dårlig kvalitet vil alltid medføre tapte penger. Det at spillbransjen selv prøver å påstå at ethvert nytt spill, uansett hvor dårlig, er laget av gull, og bør derfor selge der etter, betyr ikke at det faktisk er sånn. Og da går de automatisk over på "det er pga at alle piratkopierte spillet vårt at vi ikke solgte så mange". Men jeg skjønner dem godt, jeg ville også gjerne hatt en del av bruktmarkedkaken om jeg hadde muligheten til det. Dette er et enormt marked, som per i dag hovedsaklig har vært styrt av et par store kjeder. 2 Lenke til kommentar
Newman Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Ja, spill som minecraft viser jo det at man ikke lengre kan lage spill på gutterommet, men trenger store selskap som f.eks EA bak seg for at det skal bli noe av det. oh wait, kanskje ikke. Som jeg sa, for å lage AAA titler til pc og konsoll så trenger man mange millioner. Det er ingen tvil om at det fortsatt er mulig å tjene godt på å lage småspill på gutterommet, men personlig så er jeg glad for at spillbransjen har utviklet seg og gitt oss spillperler som Mass Effect, Call of Duty, Star Craft 2, Assasins Creed pluss mange fler. Dette hadde ikke vært mulig om budsjettet var 16 grandiosa og 4 6pak med cola... Det er ei lang liste med spill som har fått kjempebra kritikk som har solgt dårlig, så det at kvaliteten har noe å si på salget stemmer ikke helt. Bare se på alle filmspillene som produseres som selger i bøtter og spann, selv om de fleste ikke makter å få over 60% på gamerankings... Lenke til kommentar
Licht Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Ikke for å spore diskusjonen helt av, men hva tror du vil influere ny spillutvikling i årene som kommer sterkest - Minecraft eller CoD 8? Lenke til kommentar
Bulletus Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Spiller man et online-spill , så må man betale for det. . Det har vært slik i årevis,helt utrolig at folk blir overasket og sinte. Ingen av dere har spilt onlinespill før ? Det nekter jeg å tro. Skjerpings. Lenke til kommentar
lain Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Årevis? Man gikk gjerne på hjemmesiden til produsent om de krevde online konto, og lagde det, ellers var det bare å gå online og finne en server. Er jo først nå de har blitt så touchy og sære på at alle skal ha egen konto for ditt og datt. Men er jo ikke verre enn å hente ned pirat versjon og spille på servere beregnet for dette, selv om jeg er for lat til å gjøre annet enn å kjøpe på steam. Lenke til kommentar
Newman Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Ikke for å spore diskusjonen helt av, men hva tror du vil influere ny spillutvikling i årene som kommer sterkest - Minecraft eller CoD 8? Siden konsekvensene er så store for spill som koster mye å utvikle, men ikke selger bra vil selvsagt mye av nyvinningen skje hos mindre utviklere da de ikke har mye å tape. Nå er Minecraft veldig unikt, ikke mange andre har hatt samme suksess med småspill.(Hvis vi ser bort fra Facebook/mobilspill, som etter min mening bare er tidsfordriv når man sitter på bussen osv...) Alikevel er ikke folka bak Minecraft i nærheten av å selge like mange kopier som CoD gjør årlig. Hvis ikke de som produserer spilla har mulighet til å få dekt inn sine kostnader pluss avkastning, vil vi ende opp med veldig lite anna enn browserspill. Dette har vært et problem på PC i årevis. Mange utviklere slipper PC-utgaven av spill mange månder etter at de har blitt lansert på konsoll, og noen har til og med kuttet ut PC som platform i sin helhet. Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 snart kommer sikkert Microsoft og Activision til og henge seg på bølgen. Lenke til kommentar
Bentein Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Dette er enda et skritt nærmere slutten for min spilling. Jeg skal sortere de forskjellige grunnene. DRM beskyttelse; permanent Internet forbindelse. Dritt irriterende å disconnecte når en spiller fuckings singelplayer. (PC) Steam registrering; eks. Civilization V, selv om den er kjøpt i butikk. (PC) DLC brukerbegrensning; bare den første brukeren på første konsoll kan bruke DLC offline, dersom DLC overføres til en annen bruker eller X360, må du koble til Xbox LIVE for å få tilgang. (X360) Online aktivering; bruke Internet for å aktivere spill, dritt irriterende i Spania uten Internet. (PC) Online Pass, hindre brukere i å få tilgang til multiplayer mot ett mellomlegg, som ett hinder mot bruktsalg (X360) Når en person kjøper ett spill med sine egne penger som han har jobbet for, da skal han selvfølgelig ha retten til å gjøre hva han vil med sitt produkt, bortsett fra å endre det så masseprodusere det, eller ta merkenavnet. Neste generasjon vil nok bli den siste generasjonen jeg noen gang kommer til å spille. Må bare si meg helt enig, blir nok ikke noen ny xbox etter 360 hvis tendensene i spillbransjen fortsetter. De tråkker på veldig mange prinsipper og rævkjører oss forbrukere, og det som er aller tristest er å se på hvor mange nisser som står bøyd framover og tar i mot uten å skjønne helt hva som foregår.. Ikke for å spore diskusjonen helt av, men hva tror du vil influere ny spillutvikling i årene som kommer sterkest - Minecraft eller CoD 8? Siden konsekvensene er så store for spill som koster mye å utvikle, men ikke selger bra vil selvsagt mye av nyvinningen skje hos mindre utviklere da de ikke har mye å tape. Nå er Minecraft veldig unikt, ikke mange andre har hatt samme suksess med småspill.(Hvis vi ser bort fra Facebook/mobilspill, som etter min mening bare er tidsfordriv når man sitter på bussen osv...) Alikevel er ikke folka bak Minecraft i nærheten av å selge like mange kopier som CoD gjør årlig. Hvis ikke de som produserer spilla har mulighet til å få dekt inn sine kostnader pluss avkastning, vil vi ende opp med veldig lite anna enn browserspill. Dette har vært et problem på PC i årevis. Mange utviklere slipper PC-utgaven av spill mange månder etter at de har blitt lansert på konsoll, og noen har til og med kuttet ut PC som platform i sin helhet. Mount and blade startet på akkurat samme måte. Kjøpte det når det var i Alfa versjon og det kun var et tyrkisk ektepar som jobbet på det. Fikk alle nye verjsoner gratis og pengene jeg og andre betalte i Alfa ble brukt på utvikling. Finnes sikkert mange andre eksempler også. Lenke til kommentar
Crispo Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Dette er muligens et teit spørsmål, men vil vi da kunne piratkopiere et spill for så kjøpe en lovelig online-kode, som resulterer i en lavere pris for spillet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå