Gå til innhold

strikking

buffy88

Anbefalte innlegg

jeg holder på å lage en nisse lue (ja jeg vet det er tidlig) som jeg så oppskrift på, på nettet..

men den var laget til nyfødte babyer så det var ikke dusk på toppen av den... og det ville jeg ha :blush:

men da er problemet at jeg bruker sånn pusegarn(?)y8675a.jpg

så jeg lurte bare på går det an å lage dusk med sånt garn eller kommer den til å bli helt flat??

er litt redd for at dusken ikke ska bli fin..

men hvis det går an å lage dusk med sånt garn, gjør jeg det på samme måte som med andre typer garn?? surrer det rundt gjennom en ring?

og en liten ting til jeg bruker pusegarnet nederst på kanten til luen også men der bruker jeg vanlig tråd i samme farge sammen med pusegarnet så det skal bli tykkere..

kunne jeg gjordt det på dusken og eller kommer du ikke til å kunne se pusegarnet da??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk bare pusegarnet i dusken. De ekstra tådene i pusegarnet hjelper til med at den blir fluffy, men du må passe på å bruke nok garn.

Den beste måten å lage dusk på er å ta to kartongskiver som man klipper i sirkel og lager et hull i midten (to helt like "smulteringer" legg de oppå hverandre når du klipper så bli de helt like.) Jo større hullet i midten er jo tettere blir dusken fordi du må surre flere runder med garn. Surr garnet helt til det ikke er mer hull i gjenn i midten. Så dytter du garnet litt vekk så du kommer til kartongplatene og trer en tråd mellom platene slik at du kan knyte sammen dusken i midten. Når den er knyttet trer du en saks mellom platene og klipper alle trådene rundt ytterkanten av smulteringen. Dersom du har surrer veldig tett så kan du klippe flrst og så knyte for da sitter uansett alle trådene godt fast i midten av "smulteringen". Når det er knyttet og klipt så kan du trekke vekk begge pappsirklene og eventuelt gjevne litt på dusken med saks.

Det eneste du trenger å huske på er at jo større innerhullet er jo tettere blir dusken fordi du må bruke mer tråd. Den yttere størrelsen på pappskivene må være litt større en du vill at dusken skal være.

Lenke til kommentar

Bruk bare pusegarnet i dusken. De ekstra tådene i pusegarnet hjelper til med at den blir fluffy, men du må passe på å bruke nok garn.

Den beste måten å lage dusk på er å ta to kartongskiver som man klipper i sirkel og lager et hull i midten (to helt like "smulteringer" legg de oppå hverandre når du klipper så bli de helt like.) Jo større hullet i midten er jo tettere blir dusken fordi du må surre flere runder med garn. Surr garnet helt til det ikke er mer hull i gjenn i midten. Så dytter du garnet litt vekk så du kommer til kartongplatene og trer en tråd mellom platene slik at du kan knyte sammen dusken i midten. Når den er knyttet trer du en saks mellom platene og klipper alle trådene rundt ytterkanten av smulteringen. Dersom du har surrer veldig tett så kan du klippe flrst og så knyte for da sitter uansett alle trådene godt fast i midten av "smulteringen". Når det er knyttet og klipt så kan du trekke vekk begge pappsirklene og eventuelt gjevne litt på dusken med saks.

Det eneste du trenger å huske på er at jo større innerhullet er jo tettere blir dusken fordi du må bruke mer tråd. Den yttere størrelsen på pappskivene må være litt større en du vill at dusken skal være.

tusen tusen takk for svar:D da gleder jeg meg til å prøve :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...