wil Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Hei. Jeg fikk PC deler i går, CPU, Hovedkort, Skjermkort, SSD Disk, Kjølepasta og sånn greier for å feste SSD Disken i harddisk-ramma på kabinettet. Jeg tenkte jo da å sette sammen PC`en, men det jeg er litt usikker på er kjølepastaen. Jeg kjøpte kjølepasta samtidig som jeg kjøpte delene mine. Jeg lurte på hvordan jeg egentlig tar på kjølepastaen. Da jeg kan ha en tendens til å søle litt, så tenkte jeg på om jeg tok litt Kjølepasta på litt papir også tok det på CPU`en? Eller ta litt på CPU`en og gjøre det samme med papiret. Eller en metode at jeg f. eks holder CPU`en i kantene med fingrene også tar på litt kjølepasta også smører det utover med papir. Eller skal jeg bare ta på litt midt på CPU`en og sette CPU kjøleren på CPU`en? Hva blir egentlig riktig? Jeg vil naturligvis ikke ødelegge CPU`en. Har det forresten noe å si om jeg tar på kjølepasta på hele CPU`en? Håper på svar. Hilsen. wil. Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Hvilken kjøler og prosessor har du? Lenke til kommentar
wil Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2011 Ja. Det glemte jeg å skrive. Det er en Intel Quad Core i5 2500k og det skal bli brukt den CPU kjøleren som følger med CPU`en. Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 (endret) Etter hva jeg leste i en artikkel for noen uker siden, så var det riktig å legge på en dott kjølepasta midt på, og når du ta satt på resten, ville dotten spre seg riktig ut. Altså de mente det var feil å smøre det utover. Edit: Her er linken http://www.dagbladet.no/2011/05/27/tema/teknologi/data/hjemmepc/klikk/16693309/ Endret 15. juli 2011 av Nerowulf Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Er det ikke allerede pasta på den kjøleren? Da tror jeg du må vaske det av med noe sprit eller noe først hvis du har kjøpt bedre kjølepasta. Du burde vel strengt tatt kjøpt treddeparts kjøler istedenfor pasta. Lenke til kommentar
casemodd Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Mener å ha lest at kjølepastaen på f.eks. Corsair H60 er bedre enn noen pasta som er å få kjøpt løst i Norge. Spørsmålet blir da om det er fornuft i å fjerne denne og legge på en ert på prosessoren. Det som er påført H60 er en firkant, noe mindre enn prosessor-overflaten. Vet ikke om det er like bra kjølepasta på andre kjølere også, men i Corsair H60s tilfelle er det vel kanskje best å benytte den som allerede er smurt på? Hva mener ekspertene her om dette? Det er mange tråder om kjølepasta og påføring, men synes få gir et helhetlig vurderingsgrunnlag og er derfor selv litt rådvill. Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 YouTube: Syns han puttet på alt for mye. Har aldri puttet på så mye, var ikke langt unna at det ble presset ut over sokkelen og ned på HK der Lenke til kommentar
wil Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2011 Takk for svarene. Jeg tror jeg satser på en sånn liten dært eller hva det kalles . Jeg så på Youtube og da ble pastaen fordelt utover når man la på lukket/hetta eller hva det kalles, så det så jo greit ut. Menneh. Er det tydlig hvis det er kjølepasta fra før på CPU`en? Eller er det noen som er HELT sikker på at det er/ikke er kjølepasta på Intel Quad Core 2500k CPU`en? Det er jo endel som har denne CPU`en så noen må jo vite om det er det fra før eller ikke. Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Takk for svarene. Jeg tror jeg satser på en sånn liten dært eller hva det kalles . Jeg så på Youtube og da ble pastaen fordelt utover når man la på lukket/hetta eller hva det kalles, så det så jo greit ut. Menneh. Er det tydlig hvis det er kjølepasta fra før på CPU`en? Eller er det noen som er HELT sikker på at det er/ikke er kjølepasta på Intel Quad Core 2500k CPU`en? Det er jo endel som har denne CPU`en så noen må jo vite om det er det fra før eller ikke. Bygde en pc med denne prosesoren for ca en uke siden, den hadde pasta på kjøleren (merk: ikke på prosessoren, men på kjøleren). Det så ca slik ut: Lenke til kommentar
wil Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2011 Ok. Men kjøleren er jo den du setter oppå CPU`en, sant? Så da trenger jeg egentlig ikke å ta på ny kjølepasta da, eller? Jeg ser på komplett at PC i deler og oppgraderingspakkene, så, står det at kjølepasta medfølger forhåndsmontert under CPU-kjøleren. Men det står ingenting om det på bare CPU`en om dere skjønner, men da stoler jeg på N1ko og at jeg ikke trenger noen ny kjølepasta. Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Kjøleren er den du setter oppå prosessoren ja. Skjønner at du er litt forvirra, men det er egnetlig ganske enkelt: Kjølere som har montert kjølepasta har den montert på kjøleren, men skal du sette på ny kjølepasta setter du det på prosessoren. Du trenger ikke pasta på begge. Det er jo ok at du har kjøpt pasta, for da venter du en stund til det er på tide å bytte pastaen, så tar du bort den gamle og setter på den nye. Lenke til kommentar
wil Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2011 Åja. Så kjølepastaen sitter fast under CPU kjøleren som skal oppå CPU`en. Men det betyr vel da at hvis man skal bytte kjølepasta, så, må man jo tørke av både CPU`en og kjøleren som skal mot CPU`en for da er det jo kjølepasta på begge to? Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Ja, kjølepastaen skvises ut over begge to, derfor er det ett fett på hvilken komponent pasten sitter på, det er bare mye enklere å påføre den på prosessoren. Og ja du må tørke av begge, men det ser du jo når du tar av kjøleren og begge deler er grisa till med pasta. Det vil da se ca sånn ut: Lenke til kommentar
wil Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2011 Ok. Og helt tilslutt da, Jeg fikk CPU`en i går sammen med andre deler, er det noe fare for at det skjer noe galt med kjølepastaen hvis jeg venter med å bygge PC`en i morgen? Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Nei, kjølepastaen har nok hvert montert på den kjøleren i flere uker allerede. Bare pass på at den ikke... tørker. Lenke til kommentar
wil Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2011 Hmmmm. Når tørker den da? Tørker den hvis den ligger for lenge i esken sin? Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Nei, da tørker den ikke. bare ikke ta den ut av esken og ta av plastbeskyttelse tingen (hvis det er en på i det hele tatt), så er du nok safe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå