elaxsj Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Hei! Har idag et ENK som jeg bruker til å fakturere musikkopptredener. Har aldri fakturert over 50k i løpet av en 12-månedersperiode, dvs. jeg er ikke momsregistrert. Skal jobbe på timebasis med IT-tjenester i noen år fremover, og kommer til å tjene omtrent 100k per år. Det vil si at jeg snart må momse. Hvordan bør jeg gå frem her? Lage et nytt ENK for IT-prosjektene slik at musikerarbeidet forblir i det gamle selskapet? Hvis jeg fortsetter med ett selskap - vil jeg da føre mva-fradrag for kostnader tilknyttet musikeraktiviteten, selv om alle inntekter tilknyttet musikeraktiviteten fortsatt vil være mva-fri? (Scenekunst, som teater, konserter og opera mv., er ikke jo mva-pliktig). Takker for svar Lenke til kommentar
KennethDreyer Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Hei, Du kan ikke ha to ENK på samme person. Siden inntekten på dette selskapet vil lande på rundt 150.000, er du nødt til å betale mva på alle salg som er mva. pliktige. Salg som ikke er mva. pliktige, faktureres uten mva, uavhengig om du har passert de 50.000 kronene eller ikke. Anbefaler deg å ta en titt på http://www.firmaforumet.no for mer informasjon om drift og bedriftsøkonomi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå