Gå til innhold

To ENK på én person?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har idag et ENK som jeg bruker til å fakturere musikkopptredener. Har aldri fakturert over 50k i løpet av en 12-månedersperiode, dvs. jeg er ikke momsregistrert.

 

Skal jobbe på timebasis med IT-tjenester i noen år fremover, og kommer til å tjene omtrent 100k per år. Det vil si at jeg snart må momse.

 

Hvordan bør jeg gå frem her? Lage et nytt ENK for IT-prosjektene slik at musikerarbeidet forblir i det gamle selskapet?

 

Hvis jeg fortsetter med ett selskap - vil jeg da føre mva-fradrag for kostnader tilknyttet musikeraktiviteten, selv om alle inntekter tilknyttet musikeraktiviteten fortsatt vil være mva-fri? (Scenekunst, som teater, konserter og opera mv., er ikke jo mva-pliktig).

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Du kan ikke ha to ENK på samme person.

 

Siden inntekten på dette selskapet vil lande på rundt 150.000, er du nødt til å betale mva på alle salg som er mva. pliktige. Salg som ikke er mva. pliktige, faktureres uten mva, uavhengig om du har passert de 50.000 kronene eller ikke.

 

Anbefaler deg å ta en titt på http://www.firmaforumet.no for mer informasjon om drift og bedriftsøkonomi :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...