Gå til innhold

Kjøpe objektiv til fotografering av landskap.

Anbefalte innlegg

Hei har et Canon 450D og før jeg skal på ferie tenkte jeg å kjøpe meg et nytt objektiv.

Jeg er veldig fan av og ta bilde av store områder f.eks 10-20 bilder og sy dem sammen til 1 bilde. Fra før av har jeg brukt standardlinsen som kom med til formålet, men er ikke helt fornøyd med skarpheten.

Her under ser du typisk hvilken type bilder jeg ønsker å ta. Kan tenke meg å finne noe som er brukt og billig ,og helst under 3000kr.

post-62564-0-48728400-1310676559_thumb.jpg

post-62564-0-03158500-1310676648_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er godt mulig en ekstrem vidvinkel kan være aktuelt.

Du kan alltids prøve å finne Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM, Tokina AT-X 116 Pro DX for Canon, Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM, SIGMA AF 8-16mm F4,5-5,6 DC eller Tamron SP AF 11-18mm F/4.5-5.6 Di-II LD enten på nett eller bruktmarkedet på foto.no. Dessverre er det svært få av disse som passer budsjettet ditt, og med budsjettet i bakhodet er nok Tomsis tips det beste valget :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Sigma 8-16 er rett og slett et rått objektiv. Meget skarpt og fint, og en morsom ting med den ekstreme vidvinkelen er at man føler at man nesten kan ta bilder av ting bak seg.

Ikke spesielt lyssterkt, så det er ikke det perfekte innendørsobjektivet. Men til utendørs ting er det finfint.

Lenke til kommentar

Etter det jeg kan finne så har det en nypris på 5000kr, kanskje jeg kan få det en god del rimeligere.

8-16 har bare vært i handelen ca. et halvt års tid eller noe sånt, tror ikke du finner noen brukte utgaver av den tilsalgs ennå.

Lenke til kommentar

Hvis du setter sammen flere bilder til et panoramabilde må det vel være fordel å ikke bruke for kraftig vidvinkel, ellers blir det vel lett fortegning i bildet som gjør de vanskelig å sette sammen?

Har ikke gjort det selv, men vil anta det blir et problem?

Da er det vel best å bruke et godt fortegningsfritt objektiv rundt normal/svak vidvinkel, eller kanskje litt tele. En god normalzoom er sikkert fint.

Ellers kan du prøve en kraftig vidvinkelzoom som nevnt, f.eks Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM som du i hvert fall finner brukt til mellom 2500-3000. Den er ikke så dum, har testet den litt. Da får du med det meste!!

Lenke til kommentar

vidvinkel og panorama høres for meg ut som ett håpløst prosjekt (så fremt du ikke innehar brutale ferdigheter i PS) EF 50mm 1.8 får du vel for ca 900,- (nytt) har det selv, og er meget fornøyd med bildekvaliteten. Har brukt det ganske mye til panorama og må si at resultatene blir veldig flotte.

Lenke til kommentar

Ja tror jeg går for et kvalitets objektiv innenfor brennviddene jeg liker å ta bilde meg ca 50mm, da får en det litt zoom uten at det blir for mye arbeid og for mange bilder til å dekke et landskap.

Det høres for ut for meg som et godt alternativ.

Det er mange år siden det kom programvare som korrigerer fortegninger når de automatisk lager perfekte panoramaer. Med rett programvare så kan man også zoome og gjøre stort sett hva man vil når man tar bildene.

Joda, men det betyr allikevel unødvendig ekstraarbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...