stelar7 Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Har en forelder lov å tvinge barnet sitt med på ferie, mot barnets vilje? Lenke til kommentar
sunde1990 Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 (endret) Sålenge barnet er under 18 har vel personen ikke mye han skulle sagt? 15 år ja. Da må han nok forholde seg til foreldrene sine. edid igjen, sålenge foreldrene er sammen. Hvis de er skilt så får han vel velge hvor han vil være? Endret 14. juli 2011 av Mafsa Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Og ikke minst, er foreldrene sammen slik at det er hele familien osv som skal reise. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Foreldrene har rett og plikt til å ta avgjørelser i personlige forhold på barnets vegne helt frem til det er 18 år, jfr. barnelova § 30. Bestemmelsene i §§ 30a - 33 begrenser denne myndigheten, men ingen av bestemmelsene fastslår et krav om at barnet skal få ta avgjørelser om feriested selv. Denne myndigheten kalles foreldreansvaret, og innehas felles av foreldre som bor sammen eller er gift, og av mor dersom foreldrene ikke bor sammen. Annen ordning for foreldreansvaret kan avtales. Ferier utenlands er spesielle og reguleres i barnelova § 41. Lenke til kommentar
stelar7 Skrevet 14. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2011 Moren er død, så faren er alene(med kjæreste). De som skal reise er; han, 1 av to andre brødre(begge under 15), faren og kjæresten Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Spørs vel hvor ferien går. Som Krikkert nevnte er det egne regler for utenlandsferie. Du får benytte deg av trosfriheten siden du er 15. Meld deg på en leir eller noe i regi av Kirken eller Human-Etisk Forbund og krev at du må være med på dette siden det er viktig for deg. Kanskje du kan melde deg inn i et politisk parti. De har nok behov for folk i valgkampen og gir deg kanskje en grunn til å reise akkurat den dagen dere skulle vært på ferie... Alternativt kan du prøve å melde deg som frivillig for Røde Kors for kanskje å snike deg unna ferien. Men så lenge du er under 18 har du relativt lite du skulle ha sagt når (ste)foreldrene dine bestemmer noe. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Det er ingen andre du kan bo hos hvis du skal være igjen? Skjønner ike dette jeg, da jeg var 13 så holdt det med at jeg sa ''NEI''. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Juridisk sett kan du si nei, men ingen er bundet av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå