espen88 Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Hei! Har akkurat flyttet inn i en leilighet der jeg har gratis internett rett fra veggen (dvs. jeg kan bare plugge nettverkskabel fra veggen og rett i pc-en). Jeg ønsker derfor å koble til en router slik at jeg får trådløst nett i leiligheten, men det var ikke så enkelt som jeg trodde det skulle vere (skal ærlig innrømme at jeg er heeeelt grønn på dette området) Jeg røska med meg en router jeg hadde liggende hjemme - en 3Com OfficeConnect som bare har "Cable/DSL" og "LAN" innganger på baksiden. Denne fungerte ikke (ihvertfall ikke med standardinnstillinger på routeren). Har lest litt rundt og sett at man må ha en router med en ethernet WAN port. 1) Hva er forskjellen på Cable/DSL og WAN porter? 2) Kan jeg bruke routeren min, eller må jeg kjøpe en ny? Isåfall hva må jeg spørre gubben bak disken på pc-sjappa etter? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Du skal putte en kabel mellom veggen og en av de fire LAN-inngangene på routeren. Gå også inn på routeren og skru av DHCP. Test deretter med kabel i to av tre gjenværende LAN-inngangene at du faktisk får kontakt med internett på forskjellige pcer. Lenke til kommentar
espen88 Skrevet 14. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2011 Takk for svar! Det fungerte med en gang jeg satte kabelen i en av LAN-inngangene. (regner med DHCP var av allerede?) Har nettilgang med 2 pc-er både ved hjelp av kabel og trådløst Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Du bør koble fra kabelen til veggen og logge inn på routeren. Gå så inn på routerens ipadresse f.eks 192.168.1.1 og slå av DHCP (LAN). Hvis du ikke gjør dette, så har man to DHCP-servere på nettverket, hvor den ene ikke gir internett (din routers DHCP). Hvilken DHCP datamaskinene får IP fra er helt tilfeldig, så det er bare flaks om det fungerer nå. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Enig. Sjekk for guds skyld at DHCP er av. Ikke noe som er mere iriterende for en nettverksansvarlig enn to DHCP servere på samme LAN. Lenke til kommentar
espen88 Skrevet 16. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2011 Den var ikke av, så jeg gikk inn og skrudde den av i etterkant. Det som var mer merkelig var at etter at jeg kobla opp routeren (som forklart ovenfor), så ble nettet svært ustabilt både for meg og han jeg bor hos. Det endte med at jeg bare måtte koble fra routeren igjen og bruke kabel. Hva kan årsaken til dette vere? Lenke til kommentar
madammim Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Kan det være noe IP-tull? Hvilken IP brukte du for å logge inn i routeren/switchen din og hvilken IP er default gateway (IP-addressen til routeren som huseieren har)? Hvis disse er samme addresse så ser jeg for meg at det blir problemer. Kan også tenke meg til at det kan bli problemer hvis disse ikke ligger i samme range, feks. 192.168.1.1 og 192.168.0.1. Løsningen blir i begge tilfeller å forandre IP til din router. Forandre den til feks 192.168.1.200 dersom huseier har 192.168.1.x Din router er vel et routermodem. Kan vel også være at modem-biten skaper problemer. Er det noen mulighet til å slå av denne? Lenke til kommentar
espen88 Skrevet 19. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2011 Ja, det kan hende det er noe tull med IP-adressene. Er ikke sikker på hans IP, skal få sjekket dette til neste uke (er på ferie nå). Er ikke noe modem i routeren min så vidt jeg vet. Det er inngang for et modem (cable/dsl), men tror ikke det er innebygd i tillegg (?). Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Ja, det kan hende det er noe tull med IP-adressene. Er ikke sikker på hans IP, skal få sjekket dette til neste uke (er på ferie nå). Er ikke noe modem i routeren min så vidt jeg vet. Det er inngang for et modem (cable/dsl), men tror ikke det er innebygd i tillegg (?). Hvis inngangen er merket Cable/DSL er det en inngang til dsl-modem-biten av boksen. Denne inngangen er for å plugge inn telefonledningen som kommer fra sentralen og inn i huset. Det er altså en inngang for kabel med et DSL-signal, IKKE en inngang for en ethernet-kabel som kommer fra et dsl-modem. Hvis du hadde hatt en ren ruter uten en modem-del hadde den tilsvarende inngangen hett "WAN" eller "Internet". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå