Gå til innhold

Bærbar PC til fotored. og surfing - 5-8k?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Dama mi har tenkt å begynne med foto som hobby og ser seg da etter en ny bærbar pc.

Skulle gjerne ha hjulpet henne selv, men har glippet helt på pc-markedet med åra.

Trur også at jeg krisemaksimerer litt på hardware-spec av gammel vane,

så derfor vil jeg heller spørre :)

 

PC'n vil da i hovedsak bli brukt til foto-redigering/arbeid (PhotoShop) og ellers surfing.

Hun hadde sett for seg ca. 8000kr som pristak, og dette er hobbybasis, ikke noe proft.

 

Har prøvd å lese meg frem selv her på forumet og på tester, men blir liksom ikke helt klok

på hva som reelt sett trengs av maskinkraft (prosessor? er 4gb ram egentlig nok lenger? evt.

minimumkrav til gfx-kort?) og skjerm (høyoppløst/matt, kun for proffe?).

Evt. gå for ekstern skjerm og spare penger på pc'n?

 

Synes også bærbare maskiner ofte er leverte med mye unødvendig forhåndinnstallert "møl",

er det noen produsenter innenfor aktuelle prissegmentet som er "snillere" der?

 

Både nettbutikk og varehus er greit for vår del

 

På forhånd takk for alle innspill :)

Mvh

Kristian Wold

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som da er viktig, er ene og alene skjermen!

 

Alle dagens bærbare klarer PS jobb på det nivået det her er snakk om. Selv om det ikke er proft, så lønnes det å satse på kalibreringsutstyr enda. Det er viktig at det man ser er det som dukker opp på print eller WEB.

 

Om en nyinnkjøpt bærbar har masse unødvendig møl,så skal du være meget glad for det. Det gjør maskinen betydelig billigere :)

Det er faktisk enkelt å bli kvitt "mølet". Hent PCdecrapifier fra nettet. Den er meget effektiv.

 

Sats på en god ekstern skjerm med IPS panel, og tenk også på kalibreringsutstyr. Det lønner seg å ha alt på stell når man begynner. Ikke så gøy med grønt som er blitt blått osv.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...