Gå til innhold

60d når jeg egentlig vil ha 7D.....?

Anbefalte innlegg

Eller at tråden går tilbake til topic.

Tråden handler om 60D vs 7D og 10D handler kun om å få frem noen poeng i diskusjonen.

Hvilke gyldige poeng utover at objektivkvalitet betyr noe (nå som alltid)?

Det kan oppfattes som at vedkommende mener at gamle 10D er mer eller mindre likeverdig med dagens nye kamera dersom man leser på en generell måte, og det stemmer ikke helt. At noen da reagerer får man tåle. De som reagerer har og poenger som er minst like gyldige - eller mer for trådstarter ihvertfall.

Tor

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Edit2:

Leste for litt siden at noen påstod at 7D var en naturlig etterkommer fra 50D da 60D hadde dårligere byggekvalitet enn 50D og manglet noen tilkoblinger 50D hadde.

Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Slik jeg oppfatter det er hverken 60D eller 7D en direkte naturlig etterkommer av 50D. 7D ville ligget over en oppfølger av 50D og 60D en tanke under. For å si det på en annen måte er 7D nok mer "pro" enn semipro som 50D var, mens 60D litt mindre "semipro".

Tor

Lenke til kommentar

Hvilke gyldige poeng utover at objektivkvalitet betyr noe (nå som alltid)?

Det kan oppfattes som at vedkommende mener at gamle 10D er mer eller mindre likeverdig med dagens nye kamera dersom man leser på en generell måte, og det stemmer ikke helt. At noen da reagerer får man tåle. De som reagerer har og poenger som er minst like gyldige - eller mer for trådstarter ihvertfall.

Tor

Sier ikke jeg er enig i poenget han vil frem til for det er jeg absolutt ikke og den diskusjonen er nok ikke helt avsluttet.

At man reagerer er en ting men da kan man komme med saklige kommentarer fremfor å si at ett innlegg/poeng er unødvendig.

Når man reagerer uten noe annet å si enn at poenget er unødvendig ser jeg ikke helt hjelpen i det...

Ser innlegget kan oppfattes feil når man leser det isolert men ikke når man leser det i sammenheng med de andre innleggene relatert til Flimzes`s innlegg om 10D.

Edit:

Før vi ødelegger tråden (om vi ikke allerede har gjort det) synes jeg vi bør ta frem den gamle klisjeen om at vi bør være enige om at vi er uenig og la diskusjonen om 60D vs 7D gå videre.

PS! Vurderer sterkt 7D selv og har i motsetning til TS helt litt mer mot 7D.

Når man da blir bedt om å lese sammenhengen synes jeg man bør gjøre det og ikke bare kjøre på med nye innlegg før man har gjort det.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Slik jeg oppfatter det er hverken 60D eller 7D en direkte naturlig etterkommer av 50D. 7D ville ligget over en oppfølger av 50D og 60D en tanke under. For å si det på en annen måte er 7D nok mer "pro" enn semipro som 50D var, mens 60D litt mindre "semipro".

Tor

Ok, takker for den... så ikke dette innlegget med en gang.

Trodde at 60D var etterkommeren til 50D men den gang ei...

Skal være ærlig, eier en Nikon D7000 som jeg er grisefornøyd med men siden jeg er på jakt etter brukt proffglass er det en stor fordel å kjøre Canon.

Ser også at 7D nærmer seg 2 år så jeg venter nok å ser an litt.

Noen tanker om når en etterkommer til 7D kan komme?

Edit:

Kanskje TS bør vurdere en brukt 50D?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg nytt hus når fotovideo i Oslo flyttet litt på seg og hadde noen gode tilbud. Da var det 1500 kr dyrere å kjøpe 7d fremfor 60d. Jeg valgte 60d grunnet at det passet bedre i mine hender, syntes 7d var for stort. Har god optikk og er fornøyd med bildene (hvertfall noen), men kunne tenkt meg 8fps som 7d har. Så jeg ville valgt 60d, selv om prisen var den samme for 60d som 7d. Her er det sikkert mange som ikke er enige, men det er min vurdering. :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg nytt hus når fotovideo i Oslo flyttet litt på seg og hadde noen gode tilbud. Da var det 1500 kr dyrere å kjøpe 7d fremfor 60d. Jeg valgte 60d grunnet at det passet bedre i mine hender, syntes 7d var for stort. Har god optikk og er fornøyd med bildene (hvertfall noen), men kunne tenkt meg 8fps som 7d har. Så jeg ville valgt 60d, selv om prisen var den samme for 60d som 7d. Her er det sikkert mange som ikke er enige, men det er min vurdering. :thumbup:

Er ikke enig i den nei... :cool:

Ble uansett skuffet over at 60D var en 1/2 modell ned i forhold til 50D til tross for at det sikkert var en del forbedringer i kameraet.

Venter i spenning på en etterkommer til 7D, kanskje jeg får snappet opp noen brukte objektiver i mellomtiden :thumbup:

Edit:

Siden valget var mellom 60D og 7D blir det litt OT men hvis TS kun sitter med kitobjektiv fra Canon kunne jeg anbefalt Nikon D7000 på det varmeste.

Ikke noe vridbar skjerm men tipper TS ville blitt meget fornøyd det kameraet. Hus ligger rundt 8500 kr altså nærmere 60D enn 7D i pris.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

FredrikV spesifikasjonsmessig er jo 1000D betydelig bedre en 10D når det gjelder bildekvalitet, men byggekvaliteten har nok 10D noen fortrinn på.

Det er ikke tvil om at det er store forskjeller i bildekvaliteten og byggekvaliteten på 1000D kontra 10D. Nå prøvde jeg meg heller ikke på en sammenligning mellom disse to kameraene.

Utgangspunktet mitt var at 1000D med et godt objektiv er helt på høyde, og leverer ofte bedre bilder, enn 600D, 60D og 7D med medfølgende kitobjektiv.

Spesifikasjonsmessig er det ikke store forskjeller mellom disse fire kameraene som vil gi utslag på bildekvaliteten. Det er ikke et stort sprang mellom 400D og 60D på bildekvaliteten, og et langt mindre sprang mellom 60D og 7D. Med andre ord ville jeg helt klart valgt 60D og et godt objektiv, fremfor kamerahuset 7D (med mindre trådstarter er sportsfotograf og avhengig av 8bp/s). Kort sagt vil et godt objektiv ha langt mer å si på bildekvaliteten enn de nevnte modellenes spesifikasjoner. :)

Lenke til kommentar

Alle kameraer man får kjøpt i dag er vel i stand til å levere knakende god bildekvalitet med rett objektiv og rett fotograf og fornuftig etterbehandling, og så kan heller de som vil sitte og studere pixlene til 7D vs D7000 vs 500D vs 50D, osv, osv, osv.

Tviler på at forskjellene har praktisk betydning for spesielt mange.

Forskjellene ligger vel heller i hva man trenger. Rask skuddtakt, autofokus, værtetting, lite/stort grep, stor raw-buffer, søker, osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var en tur på JapanPhoto i Trondheim og tok en kikk på Canon 60D. Holdt den litt i hånden og testet tilgangen til de forskjellige knappene litt med det grepet jeg fikk med kamera.

Til tross for at grepet var en del bedre enn jeg fryktet synes jeg desverre huset virket alt for plastikkaktig og fikk litt for mye kindereggpreg til at jeg personlig ville kjøpt det.

Siden 7D er ett relativt gammelt kamera ser venter jeg å ser på en etterfølger som jeg håper kommer med vridbar skjerm.

Angrer litt på at jeg solgte min D7000 så raskt...

Lenke til kommentar

Men har ikke Canon stort sett 3+ år mellom de fleste av sine mer avanserte modeller? I så fall er det vel liten fare for at 7d kommer før tidligst neste høst? Ser det ventes på både 5d- og 1d-serien før denne. Men kanskje Canon må senke prisene på 7d hvis Nikon lanserer sin d400, og så vidt jeg har lest skal Nikon ha en lansering i slutten av august.

Går og venter på enten prisdrop på 7d eller 7d mkii jeg også, men i følge canonrumors.com ser det ikke så lyst ut for noen ny 7d med det første.

Lenke til kommentar

Men har ikke Canon stort sett 3+ år mellom de fleste av sine mer avanserte modeller? I så fall er det vel liten fare for at 7d kommer før tidligst neste høst? Ser det ventes på både 5d- og 1d-serien før denne. Men kanskje Canon må senke prisene på 7d hvis Nikon lanserer sin d400, og så vidt jeg har lest skal Nikon ha en lansering i slutten av august.

Går og venter på enten prisdrop på 7d eller 7d mkii jeg også, men i følge canonrumors.com ser det ikke så lyst ut for noen ny 7d med det første.

Hmmm, høres ikke bra ut det.

Som tidligere sagt sogte jeg min Nikon fordi det er masse flere "proffobjektiv" til salgs på Finn (spesielt 70-200) med canonfatning enn med nikon.

Ser uansett ikke ut til at jeg finner noe hus som passer ordentlig så det er godt mulig jeg kjøper Nikon igjen da jeg er særdeles fornøyd med de.

Mulig jeg kjøper den som kommer først av en Canon 8D og Nikon D400.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvor store forskjellene kan være på 7d og neste modell. Har et 550d, med samme sensor som 7d, og jeg kan ikke si jeg forlanger mer av bildekvaliteten (de gangene jeg bommer er det uansett min feil), og med vettug eksponering har jeg ingen problemer med å bruke opp til ISO3200. Det er sjelden jeg trenger mer enn 800.

Så jeg vurderer uansett 7d hvis oppfølgeren kommer. Antar 7dmkii blir kostbart det første året, mens 7d dropper i pris når det kommer.

Det kommer sikkert noen artige ting på oppfølgeren, men jeg lurer på om det blir verdt det. Vridbar skjerm trenger jeg uansett ikke, og at LCD-skjermen er hakket dårligere enn den jeg har nå gjør ingenting. Jeg vil bare ha et større grep, flere bilder i sekundet, større rawbuffer, flere hjul så jeg slipper menyene, og en bedre søker, og dette har 7d. Men jeg synes de kan droppe i pris snart. Jeg gidder ikke betale 12000.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet, bare at det stod mellom Nikon D90 og Nikon D7000.

Endte med at jeg kjøpte D90 pga. prisen og er storfornøyd. Jeg visste ikke hva jeg skulle forvente, men jeg har iallefall gjort et godt kjøp synes jeg.

Personlig ville jeg gått for 60D og gromoptikk kontra 7D med kitoptikk.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bumper denne tråden

jeg har akuratt samme "problem" vet ikke om jeg skal velge 7d eller 60d

skal reise gjennom vest afrika nå i noen månder fram over og trenger et kamera til turen.

har bestemt meg for og kjøpe Canon Zoom Telephoto EF 100-400mm og Canon EF 17-40mm til turen (kjøper fra bhphoto)

nå gjenstår det bare og kjøpe kamera

Lenke til kommentar

Bumper denne tråden

jeg har akuratt samme "problem" vet ikke om jeg skal velge 7d eller 60d

skal reise gjennom vest afrika nå i noen månder fram over og trenger et kamera til turen.

har bestemt meg for og kjøpe Canon Zoom Telephoto EF 100-400mm og Canon EF 17-40mm til turen (kjøper fra bhphoto)

nå gjenstår det bare og kjøpe kamera

Først: Hvorfor 17-40?

Så: Hva kommer du til å ta mest bilder av? Skal du ta mye bilder av motiver i fart så har 7D en bedre autofokusmodul samt flere bilder pr sekund.

Ellers er det i praksis ikke særlig stor forskjell for de fleste. 7D er noe mer avansert på enkelte områder, men siden du spør antar jeg at du ikke har spesifikke behov som antatt ville gjort at du klarte å vurdere selv hva som ville fungere best for deg.

(mulig du bør ha kjetting med 3 hengelåser på utstyret i det området av verden, men det vet du nok selv)

Tor

Lenke til kommentar

første delen av turen blir det mest bilde av natur marokko til Ghana og blir mere bilder av dyr fra ghana og ned til sør afrika

17-40: tenkte på det som et greit allround linse, har fått det anbefalt av andre pluss prisen er ikke dyr

skal vel nevnes at jeg er amatør

Endret av wailer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...