Gå til innhold

Test: Lenovo ThinkPad X220 Tablet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

thinkpad er geniale. har hatt flere over de siste 15+ år.

husker den med "butterfly" tastatur. den ligger fortsatt en plass hjemme. og funker fortsatt.

Modellen med butterfly-tastatur heter 701 og er faktisk en permanent del av utstillingen på MoMA (The Museum of Modern Art). MoMA - Thinkpad 701

Det kommer vel an på hvem du spør. Ei jente ville nok heller hatt noe som var shiny og kanskje rosa, profesjonelle brukere derimot nikker anerkjennende til en mattsvart Thinkpad. Skal du ha nedlatende blikk i et profesjonelt miljø kan du møte opp med noe shiny fra Acer. Thinkpads har har sett slik ut siden 700C i 1992 og er et resultat av form etter funksjon. Det fungerer og jeg ser ingen grunn til å bytte på det. Og gjett hvilket merke som er det eneste tillatte på den Internasjonale romstasjonen? Men hva ville du gjort annerledes og hvordan hadde det forbedret PCen?

For det første. En profesjonell bruker i denne sammenheng er en som bruker PC-en i jobbsammenheng. Dersom det var slik at designet på Thinkpad var det eneste alternativet i jobbsammenheng ville vi sett det samme designet fra flere merker, deriblant Apple.

For øvrig har jeg brukt Thinkpad T500 i to år på jobben nå og venter fremdeles på at kunder og kollegaer skal nikke anerkjennende mot PC-en.

Hva jeg ville gjort annerledes (på X220)? Tja, beholdt det glimrende bruksdesignet, fjernet den stygge og billige plastikken som er brukt overalt på utsiden, rettet opp kanter, fjernet/skjult ledd, hengsler og andre elementer som ikke har noen funksjon for brukeren, unngått nedfresninger i ramma der det strengt talt ikke er nødvendig. Kort sagt, gjort den penere.

Nå er vel folk forskjellige, jeg er en av de som legger merke til slikt. Om en selger kommer inn med noe rask fra Acer eller en HP med masse blinkende blå tivolilys så legger jeg merke til det, men har klart å avstå fra å kommentere utstyrsvalget til noen så langt.

Den "stygge og billige plastikken" er langt fra billig. Om den er stygg blir vel opp til hver enkelt, smaken er forskjellig. Men den mattsorte overflaten har en funksjon, den kan tåle plenty med riper, skrammer og slag uten å bli stygg.

For øvrig har jeg brukt Thinkpad T500 i to år på jobben nå og venter fremdeles på at kunder og kollegaer skal nikke anerkjennende mot PC-en.

Hvem er det som noengang nikker anerkjennende mot en laptop ..? Jeg tar i hvert fall folk som sitter med ThinkPad litt mer seriøst enn folk som sitter med en Elkjøp-Acer. Men jeg er vel rette sauen til å breke også, her jeg sitter på en flyplass med en X61 foran meg ...

Sist jeg satt i en flyplass-lounge (3 uker siden) var jeg i et hav av Thinkpads, minus en og annen maskin med et halvspist eple bakpå... Profesjonelle brukere velger Thinkpads fordi de bare fungerer, dag ut og dag inn. For de som har PCen som verktøy er det viktigst. For de som skal ha et leketøy spiller det vel mindre rolle og Thinkpad er ikke det beste valget for dem, dog har jeg ingen planer om å kjøpe en laptop som det ikke står "Thinkpad" på, den skal tross alt tåle å flyttes på.

Ellers er jeg enig med det mange over her sier, test av FPS i spill når man har en Thinkpad på testbenken er litt snodig, men testene er vel standardiserte og spillytelse vektlegges vel neppe så tungt i konklusjonen når et bedriftsverktøy testes.

Lenke til kommentar

I testen her sies det: "Merk dog at ikke alle utgaver av X220 har IPS-skjerm."

Har lett høyt og lavt i nettbutikkenes spesifikasjoner for å finne en utgave som har IPS skjerm. Man sier ikke noe om dette.

Kan noen fortelle meg hvilke utgaver av x220 som har IPS-skjerm?

På forhånd takk!

Skriv din kommentar....

Lenke til kommentar

Godt tips å søke med modellnummeret på Lenovo.com, men svaret ble en gjentagelse av spesifikasjonen til nettsiden i Norge - ikke avklaring mht IPS eller ikke IPS. :dontgetit:

Ja, dustinhome har en X220 med IPS-skjerm, men den har ikke i7 prosessoren og heller ikke USB 3.0 port. Dessuten synes jeg prisen der er noe høy.

I datasheet for X220 står det:

Display:

12.5" HD (1366x768) LED Backlit Display

12.5" Premium HD (1366x768) LED Backlit Display (W/eksta bright wide-viewing angle IPS display

Mao står det "Premium HD" i nettsidens annonse, skal det dreie seg om en IPS skjerm.

Har saumfart Lenovo.us hjemmeside, og fant der at en "Premium HD" skjerm kostet 50$ mer enn en "HD" skjerm.Med dagens pris tilsvarer dette NOK 290,-. Peanuts!

http://shop.lenovo.com/SEUILibrary/controller/e/web/LenovoPortal/en_US/builder.workflow:Enter?sb=%3A00000025%3A00002E67%3A

Lenke til kommentar
Ja, dustinhome har en X220 med IPS-skjerm, men den har ikke i7 prosessoren og heller ikke USB 3.0 port. Dessuten synes jeg prisen der er noe høy.

...

Har saumfart Lenovo.us hjemmeside, og fant der at en "Premium HD" skjerm kostet 50$ mer enn en "HD" skjerm.Med dagens pris tilsvarer dette NOK 290,-. Peanuts!

http://shop.lenovo.com/SEUILibrary/controller/e/web/LenovoPortal/en_US/builder.workflow:Enter?sb=%3A00000025%3A00002E67%3A

Forskjellen mellom i5-2540M (2,6 GHz og 3 MB L3) og i7-2620M 82,7 GHz og 3 MB L3) er helt minimal, og er ikke merkbar ved daglig bruk. Selvsagt er det bittelitt forskjell i en benchmark, men jeg ville ikke latt det styre valget mitt.

Hvis du trenger USB3 blir situasjonen selvfølgelig en helt annen, siden dette kun kommer med i7-versjonen.

Når det er sagt, så ER Thinkpad unødvendig dyrt i Norge. Og det virker som om Lenovo gir en grei faen i det norske markedet siden de ikke tilbyr selvkonfigurasjon som i US, UK, DE og en god del andre land. Derfor endte jeg opp med å bestille X220 selvkonfigurert fra US, og betalte tilsammen 8500,- (inkl. mva og frakt med JC) for i5-2520M, IPS, Intel 6300 3x3 og 4 GB. Ulempen er at jeg ikke har noen som helst form for reklamasjonsrett, og heller ikke garanti tror jeg.

Forøvrig dukket IPS-maskinen hos Dustin opp opp etter at jeg gjorde dem oppmerksom på at det fantes IPS-skjerm tilgjengelig på X220. Så siden Dustin klarte å ta inn en IPS-maskin på "kommando", så kan du prøve å høre rundt hos Komplett og andre distributører av X220 og høre om de har planer om å ta inn IPS-versjoner.

Mailen fra Dustin inneholdt også en ganske merkelig Obs!-beksjed (datert 2011-05-06):

...

Obs! Denne er ingen såkalt TopSeller så det er ingen angrerett eller åpent kjøp på den, samt at den kan ha litt lengre leveringstid.

...

Lenke til kommentar

Mailen fra Dustin inneholdt også en ganske merkelig Obs!-beksjed (datert 2011-05-06):

...

Obs! Denne er ingen såkalt TopSeller så det er ingen angrerett eller åpent kjøp på den, samt at den kan ha litt lengre leveringstid.

...

Har de mulighet til å si slik? Handler man på nett så har man angrerett, ferdig med det.

Lenke til kommentar

Digger Lenovo, men skulle ønske de kunne gjøre noe med den grå 90-tallsplasten som de bruker. Bare en endring til svart ville ha hjulpet. Vet at langt fra alle er enige, men for oss som er litt forfengelige kunne et litt mer moderne utseende fått mange til å ombestemme seg.

Lenke til kommentar

Digger Lenovo, men skulle ønske de kunne gjøre noe med den grå 90-tallsplasten som de bruker. Bare en endring til svart ville ha hjulpet. Vet at langt fra alle er enige, men for oss som er litt forfengelige kunne et litt mer moderne utseende fått mange til å ombestemme seg.

Grå? De er da sorte alle sammen?

Lenke til kommentar

Ja, det er lenge siden jeg har sett noe grå plast på en Thinkpad.

@endrebjo: De gir ikke mer faen i det norske markedet enn i det svenske, danske, nederlandske, belgiske, østerriske med flere. Det ser ut som det bare er i de største markedene hvor Lenovo har egen nettbutikk. Nederland har mer enn 3 ganger så mange innbyggere som i Norge har heller ikke konfigurasjonsløsning. Dog vet jeg at de handler i Tyskland om nødvendig.

Men jeg tror de klart hadde tjent på å etablere også en norsk nettbutikk. Kostnaden burde være liten i forhold til det de kunne tjent ekstra - og med at de har de tekniske løsningen på plass alt. Ellers tror jeg nok de store volumene for Lenovo (særlig Thinkpad) selges gjennom bedriftsavtaler. Og jeg regner med at disse kundene får tilgang til de konfigurasjonene de måtte ønske.

Et alternativ til å kjøpe i USA er å kjøpe i England. Det koster litt over 1 000 kr ekstra, men da får du uansett med europeisk reklamasjonsrett. Tastaturproblemet har man dog.

Lenke til kommentar

Ja, det er lenge siden jeg har sett noe grå plast på en Thinkpad.

@endrebjo: De gir ikke mer faen i det norske markedet enn i det svenske, danske, nederlandske, belgiske, østerriske med flere. Det ser ut som det bare er i de største markedene hvor Lenovo har egen nettbutikk. Nederland har mer enn 3 ganger så mange innbyggere som i Norge har heller ikke konfigurasjonsløsning. Dog vet jeg at de handler i Tyskland om nødvendig.

Men jeg tror de klart hadde tjent på å etablere også en norsk nettbutikk. Kostnaden burde være liten i forhold til det de kunne tjent ekstra - og med at de har de tekniske løsningen på plass alt. Ellers tror jeg nok de store volumene for Lenovo (særlig Thinkpad) selges gjennom bedriftsavtaler. Og jeg regner med at disse kundene får tilgang til de konfigurasjonene de måtte ønske.

Et alternativ til å kjøpe i USA er å kjøpe i England. Det koster litt over 1 000 kr ekstra, men da får du uansett med europeisk reklamasjonsrett. Tastaturproblemet har man dog.

Norske tastaturer ligger rundt 7-800kr, er sjeldent mer enn 3 skruer for å skifte.

Lenke til kommentar

Tastatur koster mye mindre enn det på Ebay, sist betalte jeg ca 300,- for et nytt ett, i Lenovo-forseglet eske.

Ellers stemmer det at man kan få akkurat den konfigurasjonen man vil om man kontakter en leverandør som har forhandleravtale med Lenovo. Enkelte selger også til private, men prisen er neppe så gunstig.

Lenke til kommentar

Man må imidlertid faktisk finne et norsk tastatur til X220 på eBay noe som sist jeg sjekket ikke bare var enkelt...

Kjøpte et til en bekjent med T500, fant det tvert. Kan hende jeg var heldig. Dessuten deler T500 tastaturdesign med blant annet T6x, R6x, T400, R400, W500 og W700, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...