Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Susing etter kobling av anlegg


Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

 

Har ett problem med susing i bilen etter kobling av anlegg:

Koblet til en 4-kanals forsterker, så fikk jeg susing fra kablene eller i nærheten av dem (ett sted rundt der ledningene går inn i bilen).

La strømkabelen identisk med den andre jeg allerede har, og signalkabelen la jeg midt igjennom kupéen for å teste forsterkeren bare igår kveld før jeg gikk å la meg. Nå har jeg fjernet strømledningen OG signalkabelen helt. Fortsatt susing. Noen som vet hva det kan være?

Nå er det helt likt som det var før jeg begynte med å koble til forsterker nr.2.

 

Takker for alle svar!

 

- Stubba :w00t:

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Heia.

 

Du skriver lite om hvor i bilen du trekker kablene fra stereoen i front og bak, og dette har innvirkning. Det jeg selv har hatt mest suksess med er å trekke signalkabler langs ene kanalen på bilen og strøm langs kanalen på motsatt side fior å unngå susing. Dette har fungert storveis for meg og det er dette jeg anbefaler andre å gjøre, men jeg vil tro det finnes mange andre løsninger også. Tommelregelen er vel å holde dem mest mulig adskilt fra hverandre for å unngå inteferens (elns).

 

SÅ beskriver du type susing svert dårlig. Er dette en susing fom føler bilens turtall, eller en generell sus, uanhengig om bilen er i gang eller ikke, eventuelt tenningen på?

 

Sus som følger bilens turtall er ofte relatert til enten jordingsfeil på spiller, men vil tro at annet elektrisk intrument i bilen kan være med på å forsterke/utløse dette også. Jeg ville sjekket jordingen på spilleren og forsterkere og sett til at disse er koblet direkte i karosseriet og ikke delt med annet elektrisk jord i bilen som f.eks bremselys på forsterkerene eller sigarettenner på stereoanlegget. Om du har en nyere bil er det sikkert laget til ISOkoblinger på spiller som er sver anvendelig, men gjør en feilsøking straks litt verre. Et rask alternativ til en tidvis møysommelig feilsøking hadde vert å trekt opp en egen kurs til spiller direkte fra batteriet og koblet. Husk bare å sette på en sikring på kursen. Vil tro den skal plasseres max 10cm på ledningen etter +pol på batteriet og bør ikke være mer enn spilleren trekker på max +5A. 10A sikring har jeg selv brukt som standard med stort hell.

 

Om dette ikke følger bilens turtall vil jeg anta at det er spilleren som har fått seg en støkk etter en liten feilkobling kanskje(?) eller at det er et annet apparat med i bildet som lager forstyrrelser, men her skal jeg la mer kyndige får svare for akkurat det har jeg mindre peiling på.

 

Håper noe av dette var til hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...