Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg på en lettfattelig måte hvordan landet vårt styres for det må (forhåpentligvis) være noe jeg har misforstått...

Vær så snill: Ikke bruk vanskelige ord. Jeg er gammel nok til å forstå veldig mye, men når det gjelder politikk er jeg bare 15 år.

 

Stortinget består av 169 personer. Jeg har forstått det slik at det stiller et bestemt antall personer fra hvert parti. Jeg skjønner hvordan partilederne er havnet der, men hvorfor er det massevis av andre personer fra hvert av de ulike partiene? Jeg har da ikke valgt noen av disse såkalte distriktsrepresentantene. De færreste vet hvem de er, og plutselig dukker de opp på stortinget som ut fra det blå. Disse "random" personene skal være med å vedta lover og budsjetter, og det er 150 av dem! Selv om jeg ikke har peiling gjetter jeg at det er kommunene eller fylkeskommunene som velger ut disse personene. Isåfall måtte man bare stole blindt på at de vet hva de driver med. Hva er det jeg ikke skjønner?

 

Når det gjelder regjeringen så skjønner jeg ikke hvordan de kan gjennomføre politikken når stortinget er satt sammen av konkurrenter fra andre partier. Stortinget kan jo når som helst tvinge partiet til å gå av. Dersom det var 40 personer fra arbeiderpartiet, og resten ville at de skulle gå av... Da hjelper det lite at arbeiderpartiet med sine 40 sier at arbeiderpartiet ikke skal gå av, siden flertallet i stortinget vil det annerledes (og det vil de jo, enten de innrømmer det eller ei). Hvem vil vel at en konkurrent skal bestemme når man er overbevist om at man selv har rett? Igjen: Hva er det jeg ikke skjønner?

 

Til slutt: Hva er det distriktsrepresentantene egentlig representerer? Det er tross alt ikke nok stoler på stortinget til at en fra hvert fagfelt fra hver fylkeskommune skal være der. Lovendringer og bevilgninger er derfor garantert å gagne deres eget distrikt. Med andre ord må det kun være representantene av de viktigste/beste fagfeltene som kan premiere hjemdistriktet sitt. Resten av distriktene får smulene. Det må være noe jeg har misforstått. Men hva?

 

Vær snille med meg når dere svarer :)

 

 

 

PS..Jeg var uheldig å la den inn på "foto og video". Hvordan flytter jeg den tilbake til politikk-kategorien? :)

Endret av annonymus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...