Gå til innhold

Hvorfor vil du ha Islam i Norge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vær snill og se dette med åpne øyne.

Kan noen fortelle meg hvorfor de ønsker at Islam og Islamske holdninger skal få befeste seg i Norge og etablere seg i samfunnet og kulturbildet?

Jeg vil gjerne høre årsakene, hva folk mener er fordelen med det.

Sjølv er eg busett i utlandet og slik sett på utsida av problemstillinga i dag, men sidan eg enno kan kalla meg norsk og me godt kan finna på å busetja oss i Noreg att seinare, eier eg kva eg sjølv tenkjer om dette.

Eg YNSKJER korkje Islam, islamske haldningar eller islamsk kultur i Noreg og det gjer eg fyrst og fremst grunna islamske haldningar kva gjeld "vantru hundar". At islam ikkje har vore til signing for noko land, folk eller område meiner eg historia syner klårt, og difor ynskjer eg heller ikkje islam i Noreg.

Samstundes ynskjer eg eit Noreg kor det som står i starten av §2 i norsk grunnlov vert oppfylt, at ein kvar (muhammedanerar og!) skal ha fridom til å utøva si religion. Det tykkjer eg sjølv er ei fråsegn ein rettstat verdig. Eg kan ikkje sjå det skal vera korkje meir eller mindre grunn til at muhammedanaren skal få utøva si religion, enn at jøden skal få utøva si eller buddhisten si. Det er faktisk ein pris Noreg no betaler av di ein har tillete innvandring frå dei landa - noko ein slett ikkje måtte, men valgte å tillata. Eg har sjølv vore på det hardaste mot slik fri og uhemma innvandring frå desse landa, og er det framleis, men når ein HAR tillete innvandringa, må ein og ta konsekvensen: Same rett for dei til å utøva sin religion som andre har til å utøva sin.

Samstundes er det slik at i Islam er religion og politikk særs blanda (nett som i offisiell kyrkje, serleg romersk-katolsk, og ein vesentleg grunn til at katolisisme/islam faktisk har meir sams enn katolisisme/evangelisk kristendom) og her må ein setja grenser mellom religion og politikk. Å tillata ein muhammedaner å utøva trua si i Noreg, vil ikkje seia det same som å tillata han jihad, av di jihad er tillete i Islam. Norsk lov tillet nemleg ikkje jihad. Altså: Full rett til religionsutøving, men INNANFOR dei lovar og reglar som gjeld i Noreg og kor endring av desse lovane skjer etter NORSKE vedtekne prinsipp, ikkje av di Koranen seier eitt eller hitt om dette. Kan ein ikkje utøva religionen sin innanfor landet sine lovar i eit land som både har og praktiserer religionsfridom, må ein finna seg eit anna land å busetja seg i. Noreg har full religionsfridom, og skal etter mitt syn ha det, men "offisielt Noreg" har og ein basis religionsmessig: Evangelisk-luthersk religion. Den basisen er så visst ingen løyndom som fyrst vert kunngjort ein innvandrar etter at han/ho har fått norsk statsborgarskap, og den basisen må ein tillempa seg. Ein har nemleg VALGT å bu i Noreg, ein er ikkje TVINGA til å bu i Noreg.

• Liker 4
Lenke til kommentar

det er vanskelig å tenke objektivt siden jeg selv er norsk. min første tanke var at det måtte være bra å ikke røre for mye ved den norske kulturen. spesialskoler og moskeer synes jeg ikke hører hjemme i norge. jeg synes at alle land bør få beholde sin opprinnelige kultur (urkultur?)

hva vil skje om vi ønsker islam velkommen?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Vi kan ikke forby ting bare fordi vi ikke liker dem, om vi gjør det utsetter vi oss selv for lignende tiltak.

Men vi behøver heller ikke underkaste oss deres regler. Om vi sier at ansiktet ikke skal tildekkes i undervisningssammenheng, kundebehandling, blant offentlige tjenestefolk og i politikken, så gjelder det for alle, med og uten religion. Om regelen er at gutter og jenter skal ha felles gym, så må det forbli regelen.

For øvrig ser jeg mye heller at vi går til angrep på religion med rasjonelle argumenter, slik at vi blir kvitt religion så gjennomført som mulig. Om barna blir presentert med hele sannheten, lærer om kritisk tenkning og å være skeptiske til autoriteter fra tidlig alder, så vil religion svært raskt miste grepet. Det betyr også at vi ikke kan tillate privatskoler som har til hensikt å forkynne, og det ser jeg ikke noen problemer med. Retten til å drive religion bør holdes utenfor det offentlig godkjente utdanningssystemet.

Endret av KarlRoger
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ingen vil ha islam til Norge, men de vil ha drøssevis av muslimer hit!

Et åpenbart dilemma. Men løsningen er å ikke fire på liberale prinsipper. Vil muslimer komme til Norge får de avfinne seg med at her gjelder våre regler, og i det offentlige rom, våre moralnormer.

Nå er disse normene selvsagt ikke entydige. Desverre er det nok av bedehuskristne her i landet som ønsker en annen moral en meg.

Geir :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Fordi alle har det bedre i et samfunn der man kan tenke og leve som man vil forutsatt at man ikke stjeler eller begår vold. Det handler ikke om islam men om å føle friheten til å velge det livet man vil ha.

Nå er det sikkert mange som brenner etter å påpeke at enkelte muslimer går midt imot disse idealene, og jeg er enig i det, men da er ikke poenget at de er muslimer; poenget er at de bryter loven og skal straffes. En kriminell handling er en kriminell handling uansett hva slags ideologi man prøver å rettferdiggjøre det med. Man skal ikke ta muslimer fordi de er muslimer, men man skal heller ikke gi dem noe mer slingringsmonn for å være politisk korrekt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vær snill og se dette med åpne øyne.

Kan noen fortelle meg hvorfor de ønsker at Islam og Islamske holdninger skal få befeste seg i Norge og etablere seg i samfunnet og kulturbildet?

Jeg vil gjerne høre årsakene, hva folk mener er fordelen med det.

Dette er det vel ingen som vil? Dersom Norge skal ha en felles/offentlig religion bør det være den vi har hatt de siste tusen år: kristendommen. Videre skal ingen kunne komme til Norge og bryte norsk lov med den unnskyldningen at det er deres tradisjon eller religion. Omskjæring av barn er et godt eksempel på dette.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tar meg ikke en spasertur i byen og tenker "hei, her hadde det jammen vært fint med mer islam", men jeg er (stort sett) glad jeg lever i et moderne samfunn med blant annet religionsfrihet. Det betyr at vi må tåle fremmedelementer og takle dem på best mulig måte.

Forøvrig tror jeg ikke religion vil forsvinne uansett hvor hardt vi skuler på det. Mennesket har et større behov for å ordne og rettferdiggjøre sin tilværelse enn det vitenskap og tørre fakta kan tilby, og det er dette som trekker dem mot religion og religionslignende tanker.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Norge behøver ingen statsideologi, vi behøver bare å gjøre det som er vi vår beste interesse, helt uavhengig av ideologi. Kristendommen kan trygt parkeres som en fritidshobby sammen med de andre trosretningene.

Spørsmålet om omskjæring av barn handler om foreldre skal ha rett til å oppdra barn i sin egen tro og kultur. Noen mener foreldre burde ha en absolutt rett til det frem til barna er myndige, andre mener de burde begrenses eller at barn skal stå helt fritt til å velge ideologi. Det er vanskelig å si hvilken retning det er best å gå, for vi må huske på at lover alltid får andre resultater enn de man forventer, og ingen lov vil fungere om den ikke har noen oppslutning i de miljøene den skal påvirke. Hvis f.eks. alle muslimske foreldre fortsetter å omskjære barna, kan man ikke arrestere alle sammen.

Lenke til kommentar

Av praktiske årsaker kan man bli fristet til å mene at det er like greit med kristendommen som statsreligion. Om vi ikke skal ha noen felles/offentlig religion så bør vel i prinsippet svært mange helligdager og fridager revurderes. Plutselig har vi det "kristne landsforbund" eller noe lignende som forsøker å jobbe for at sine medlemmer får fridager i følge sin tro i arbeidslivet :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...