pakini Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Det er undersøkelser som viser at man er mer lykkelig om man må kjempe (les tjene opp og spare) for å få det man vil ha (kjøpe det). Kanskje det! Men syns det er fælt om du må spare for å få kjøpt utstyr og klær til barna dine.... Sparer jeg og, men det er mer til matrielle fine ting til ho mor i huset Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Jeg er 24 år gammel fra stavanger, har 328.000~ før skatt og godtgjørelse, tillegg og overtid. Jeg blir forhåpentligvis forfremmet i løpet av august, og da stiger årslønna til 439.000 pr år før all tillegg, overtid og skatt. Tror det var vg eller dagbladet som skrev i går at 330.000kr, eller noe rundt der er gjennomsnittslønn i stavanger, så jeg er fornøyd Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Hadde nektet å gå ut døren for 300-400k. 500 og opp brukbart. 2 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Det er undersøkelser som viser at man er mer lykkelig om man må kjempe (les tjene opp og spare) for å få det man vil ha (kjøpe det). Kanskje det! Men syns det er fælt om du må spare for å få kjøpt utstyr og klær til barna dine.... Sparer jeg og, men det er mer til matrielle fine ting til ho mor i huset Det er vel mildt sagt utenfor diskusjonen her også. Om du ikke har merket det så har eksemplene vært utelukkende med folk som tjener over 300 000kr i året hver, og bor sammen. Om du ikke klarer å kjøpe klær til barna dine med 600 000+ i året i delt inntekt så er ikke lønna problemet. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Jeg er 24 år gammel fra stavanger, har 328.000~ før skatt og godtgjørelse, tillegg og overtid. Jeg blir forhåpentligvis forfremmet i løpet av august, og da stiger årslønna til 439.000 pr år før all tillegg, overtid og skatt. Tror det var vg eller dagbladet som skrev i går at 330.000kr, eller noe rundt der er gjennomsnittslønn i stavanger, så jeg er fornøyd Hva jobber du med? Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Jeg er 24 år gammel fra stavanger, har 328.000~ før skatt og godtgjørelse, tillegg og overtid. Jeg blir forhåpentligvis forfremmet i løpet av august, og da stiger årslønna til 439.000 pr år før all tillegg, overtid og skatt. Tror det var vg eller dagbladet som skrev i går at 330.000kr, eller noe rundt der er gjennomsnittslønn i stavanger, så jeg er fornøyd Hva jobber du med? Kundekonsulent, på et call center i stavanger området. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Hadde nektet å gå ut døren for 300-400k. 500 og opp brukbart. Då er det desverre ikkje så mange jobber å velge mellom. Startlønn over 500k er ikkje vanlig. Faktisk så er det kun dei som har tatt flygelederutdanning som kan få over ein halv milion i grunnlønn første året. Sjølv ambasadører, sivilingeniører innen oljeindustrien, arkitektar, legar og heismontørar får vanligvis berre mellom 400k og 450k som startlønn. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 (endret) Etter min mening er det en svært unyansert holdning til brutto- årslønn i denne diskusjonen. Det er mange faktorer som må vurderes om man tjener nok/godt eller ikke. Ja, man kan si at alt under gjennomsnittslønn er dårlig, men jeg er litt overrasket over noen som mener at en samlet fam. økonomi på 600 000kr er "dårlig". I mange tilfeller, er dette mye å rutte med sammenlignet med mange andre grupper. Dere som mener dere skal starte på 450 000 -500 000kr, dere vil bli overrasket. Det er nok mange som har villledet dere med hva de tjener, om det er kamerater etc som er primærkilden til hva dere tror er en god lønn etc. Svaret over meg fra The Avatar er nok det mest riktige i denne sammenhengen. Ta min vennegjeng som et representativt eksempel: Venn 1. Ingeniør (i 3 år) for et større entrepenørselskap: 410 000 brutto før overtid/tillegg. Utdanning: Siv.Ing, NTNU Venn 2. Bankansatt (i 2 år), 480 000 brutto pluss huslån til en rente mange ville drept for. Utdanning: Master i org.øk, NTNU Venn 3. Kjører Taxi (i 1. år). 340 000 i 2010. Utdanning: VGS Venn 4. Øk- og lønnsansvarlig i et større firma (i 4. år), 480 000 brutto. Utdanning: VGS og hoppet av etter 2 år med ind.øk v NTNU Venn 5. Lageransvarlig for en av de større matvarekjedene regionalt (i 3 år) 390 000 brutto før tillegg og overtid. (...)Fatter`n. Jobber off-shore, (i mange år) sveising, maling og sandblåsing. Er bas hos en av hovedformidlerne av arbeidskraft off-shore. ca 500 000kr brutto før tillegg, overtid etc. (Har verdens lengste ferie btw) Alle har ny lønn i forhold til startlønn. Ingen starter på et veldig høyt nivå. Poenget er at alt er relatvit i forhold til utdanning, livssituasjon, bosted o.l. Endret 22. juli 2011 av PanserJohan 1 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Noen nevner lærere.. Husk på at disse har arbeidslivets beste ferie og sannsynligvis en svært givende jobb. (Jeg er i hvert fall glad i å lære bort ting ) Jeg vil påstå at Nordsjøarbeidere som har fri 8 måneder i året har arbeidslivest beste ferie. Per definisjon er det riktignok ikke ferie, men du skjønner vel hva jeg mener Så vidt jeg vet, har ikke lærerne mer enn 5 uker ferie, og resten er avspasering, jobbet opp gjennom hele (skole)året... Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 (endret) Et par elementer: - Ikke stol blindt på folk: det er ikke uvanlig å lyve litt om årslønnen sin. - Ikke stol blind på bedrifter, heller: mange skryter av hvor mye penger du kan tjene hos dem, men de sier sjelden at dette som regel forutsetter en del overtid. Redigert: AllFather er ute på viddene.. Hvilke jobber forventer du? Endret 22. juli 2011 av Dux ducis Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Veldig enig med Dux ducis. Tror det skapes et stort gap mellom forventet brutto- årslønn og faktiskt brutto- årslønn. Som nevnt, er nok manges oppfatning av hva "kameraten", eller "en bekjent" tjener som skaper dette. "Kameraten" eller "kjenten" lyver nok i mage tilfeller opp lønna si. Jeg kjenner èn som tjener de pengene mange her inne forventer å tjene, og han gjør noe så unormalt som å kjøre godstog. Hadde en brutto årslønn på 1.100 000kr i 2010, men fastlønnen er ikke mye å skryte av. Det skal da nevnes at om du omregner lønna i antall timer, kan man argumentere for at den er bare litt over gjennomsnittet med over 250 reisedager i 2010. Man kommer nok å se en polarisering i lønnsmarkedet mer i retning av normale markedstilstander i form av en større tilbud/etterspørsels variant. Flinke folk vil alltid tjene godt, og jeg tror det er disse som også vi tjene mer i framtiden. Men nevner min kjepphest nok en gang, om lønna di er god, er avhengig av mange faktorer. - Gjeld - Bosted - Alder - Utdanning - Risiko - Bytte/nytte forhold - osv Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Et par elementer: - Ikke stol blindt på folk: det er ikke uvanlig å lyve litt om årslønnen sin. - Ikke stol blind på bedrifter, heller: mange skryter av hvor mye penger du kan tjene hos dem, men de sier sjelden at dette som regel forutsetter en del overtid. Redigert: AllFather er ute på viddene.. Hvilke jobber forventer du? Forventer ? Jeg har jobb. Sa bare at jeg ikke hadde orket å jobbe for colakorker det er jeg for gammel til. Skal jeg bruke tiden min på noe skal jeg ha greit betalt. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Et par elementer: - Ikke stol blindt på folk: det er ikke uvanlig å lyve litt om årslønnen sin. - Ikke stol blind på bedrifter, heller: mange skryter av hvor mye penger du kan tjene hos dem, men de sier sjelden at dette som regel forutsetter en del overtid. Redigert: AllFather er ute på viddene.. Hvilke jobber forventer du? Forventer ? Jeg har jobb. Sa bare at jeg ikke hadde orket å jobbe for colakorker det er jeg for gammel til. Skal jeg bruke tiden min på noe skal jeg ha greit betalt. Selvsagt, det er en forskjell mellom nyutdannede og de som har jobbet en stund. Lenke til kommentar
PetterSch Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Nå kommer dette naturligvis endel ann på hvor gammel du er, men likevel 0-250,000 (Veldig Dårlig) 250-350,000 (Dårlig) 350-450,000 (OK) 450-550,000 (Greit) 550-700,000 (Bra) 700,000 ++ (Veldig Bra) Dette er da MIN mening Lenke til kommentar
Morro Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Hadde nektet å gå ut døren for 300-400k. 500 og opp brukbart. Hvis en arbeidssøkende ungdom innenfor MIN dør hadde den holdningen, så hadde vedkommende ryki ut av den samme døren uten en eneste k. Og hvis jeg hadde en firmadør noen skulle inn gjennom for en ussel gjennomsnittlig tarifflønn, så hadde jeg vel gjort som mange og ansatt en villig fornøyd svenske framfor en motvillig bortskjemt nordmann.... Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Nå stod det aldri i hovedposten noe om arbeidssøkende ungdom, bare hvordan man ville definere lønn Jeg ansetter aldri ungdom, er for mye borte fra jobb grunnet småting, pluss at de har en tendens til å bli skadet på idiotiske aktiviteter. Ansatte aldri damer i verpealderen heller. Damer i 40+ og menn 30-35+ er stort sett mer stabil arbeidskraft. Lenke til kommentar
Morro Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Nå stod det aldri i hovedposten noe om arbeidssøkende ungdom, bare hvordan man ville definere lønn Jeg ansetter aldri ungdom, er for mye borte fra jobb grunnet småting, pluss at de har en tendens til å bli skadet på idiotiske aktiviteter. Ansatte aldri damer i verpealderen heller. Damer i 40+ og menn 30-35+ er stort sett mer stabil arbeidskraft. OK, det med å "nekte å gå ut av døren" fik meg bare til å lure på om det var NAV eller foreldrene som hadde bedre tilbud så noen kunne nekte, men noen har sikkert nok egne penger fra før. Folk er tilpasningsdyktige, de fleste går heldigvis ut av døra. Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Vel, har man ned mot 250-300000 i brutto årslønn, er det nesten like greit å vurdere om man skal gå over på trygd om man har den muligheten. Vet om et par tilfeller som har vært uføretrygdet hele sitt voksne, arbeidsdyktige liv og likevel har mer utbetalt enn om man skulle ha et årslønn som er nevnt. Jeg ser alt under 300k som dårlig, om man snakker om lønn. Lenke til kommentar
m0qAk Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Alder 20 Bosted: Rogaland Utdanning: vgs 2 Jobb: Lærling innen offshore (begynner fast i sept) lønn uten tilegg og overtid (brutto og fast ansatt): 372000 kr Lønn i år blir (brutto): 600000 - 700000 Bosted: hjemme hos mamma og pappa (leter etter plass og bo) Dette er uten ferie penger. Ja, lønna er høy og kansje utrettferdig ovenfor noen. Mvh en som nyter livet og ikke bekymrer seg for økenomien =) Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Og du kom hit bare for å skryte at du har god lønn i en alder av 20 år? For rangeringens skyld, sett fra mine snart 20 år gamle øyne. Studerer til siv.ing., ferdig med første året mitt, og jeg tenker da på startlønn for en gjennomsnittlig sivilingeniørstudent. 300 000 - dårlig 350 000 - dårlig 400 000 - kurant, dog noe lav 450 000 - behagelig 500 000 - konkurransedyktig Skulle klart å leve på 400', hadde klart meg på 300' også (lever jo på halvparten nå med studielån og småjobber), men iom. at gjennomsnittlig startlønn er 440' (Tekna 2010) ønsker jeg jo å ligge på det nivået. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå