Gå til innhold

Ranger disse årslønnene

dracula

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om man er litt flink med penger er det sjeldent du vil savne noe om man er to personer med 3-400 000 i inntekt hver.

Tro meg, jeg kjenner flere som tjener slik og er flink med penger. De lever greit, men de har alltid et boliglån i bakhånd, en normal bil med lån, tar seg råd til en sydentur om sommern. De lever et normalt liv, men "far" får aldri den bilen han egentlig vil ha, mor aldri drømmehuset, og det blir stortsett aldri noe mer enn en sydentur om sommern. Som sagt det er lykke opptil et viss nivå, men de fleste skulle alltid ønske de hadde råd til mer.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Vel det er nettopp "de som ser seg fornøyd" med slike lønner som ikke kommer langt i livet. Men uannsett, whatever makes you happy

Hvorfor dette statusjaget? Det er så mye annet jeg heller vil oppnå enn en fet bankkonto.

Lenke til kommentar

Om man er litt flink med penger er det sjeldent du vil savne noe om man er to personer med 3-400 000 i inntekt hver.

Tro meg, jeg kjenner flere som tjener slik og er flink med penger. De lever greit, men de har alltid et boliglån i bakhånd, en normal bil med lån, tar seg råd til en sydentur om sommern. De lever et normalt liv, men "far" får aldri den bilen han egentlig vil ha, mor aldri drømmehuset, og det blir stortsett aldri noe mer enn en sydentur om sommern. Som sagt det er lykke opptil et viss nivå, men de fleste skulle alltid ønske de hadde råd til mer.

Da er de ikke særlig flinke med penger nei. Med mindre drømmebilen er en fabrikksny ferrari og drømmehuset ligger midt i oslo.

Lenke til kommentar

Vel det er nettopp "de som ser seg fornøyd" med slike lønner som ikke kommer langt i livet. Men uannsett, whatever makes you happy

Hvorfor dette statusjaget? Det er så mye annet jeg heller vil oppnå enn en fet bankkonto.

Status er en ting, de er det ikke alle som strever etter. Men til syvende og sist er det som regel pengene som stopper deg fra å oppnå mye av det du vil ha i livet

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Gitt at det man ønsker å oppnå er materialistisk, så er selvsagt penger viktig. Det jeg ønsker meg i livet kan derimot ikke kjøpes for penger.

Det er bra folk er forskjellige.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Da er de ikke særlig flinke med penger nei. Med mindre drømmebilen er en fabrikksny ferrari og drømmehuset ligger midt i oslo.

Det er nettopp det de er, flinke med penger, men de har for lite av de. Ferrari er out of league, men det er også den nyeste BMW X5 til 800.000 kr, for nettopp en normal familie med sånn inntekt er det galskap å kjøpe sånt, om det så er drømmebilen.

Som sagt jeg vet/kjenner mange familier som har en slik lignende inntekt, de lever all greit, men de skulle alle ønske at de hadde mer penger.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Alt lar seg gjøre. En X5 er ikke uoppnåelig med 800 000 i året.

Selvsagt skulle de ønske at de hadde mer. Det hadde de sikkert gjort med 1,6 millioner i året også, eller 3,2. Mye vil ha mer.

Lenke til kommentar

Alt lar seg gjøre. En X5 er ikke uoppnåelig med 800 000 i året.

Selvsagt skulle de ønske at de hadde mer. Det hadde de sikkert gjort med 1,6 millioner i året også, eller 3,2. Mye vil ha mer.

Poenget er at hadde du tjent nok hadde du slippet å skrape kontoen din for hver krone du har spart de siste 5 årene, for å kjøpe den bmwen. Jeg tror de fleste som tjener flere millioner i året stortsett er fornøyd faktisk.

Som en kompis/familiemedlem av meg sa, som har levd i mange år med en "normal" inntekt: "De som sier penger ikke betyr noe her i livet, vet ikke hva de egentlig snakker om. Kone eller barn, det er penger betyr noe for hvordan du lever livet ditt".

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Iflg. Leaseplan så vil verditapet på en BMW X5 utgjøre 16 000 kroner i måneden de tre første årene.

For å sitere markedsdirektør i Leaseplan Norge

- Det er ikke mulig å kjøre slike biler på en alminnelig lønnsinntekt. Det finnes også biler som koster langt mer enn de to vi nevner her. De to er vel egentlig ganske gunstige dersom du først skal ha noe i den prisklassen, sier Marius Paus, markedsdirektør i LeasePlan.

http://www.dinside.no/m/216/php/art.php?id=838844

Edit: Leste rett, skrev feil. I året endret til i måneden

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Iflg. Leaseplan så vil verditapet på en BMW X5 utgjøre 16 000 kroner i året de tre første årene.

For å sitere markedsdirektør i Leaseplan Norge

- Det er ikke mulig å kjøre slike biler på en alminnelig lønnsinntekt. Det finnes også biler som koster langt mer enn de to vi nevner her. De to er vel egentlig ganske gunstige dersom du først skal ha noe i den prisklassen, sier Marius Paus, markedsdirektør i LeasePlan.

http://www.dinside.no/m/216/php/art.php?id=838844

Leste du riktig her? Blant annet vil verditapet utgjøre rundt 16.000 kroner per måned de tre første årene. Dermed snakker vi om et verditap på 576.000 kroner over tre år(eller 264.000 for den billige bmwen), noe som betyr at også denne bilens verdi nærmest halveres over en treårsperiode.

22-25.000 kr totalt i måneden koster den. Det kan Ola Nordmann se langt etter..

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Eg ser ikkje problemet med å tjene under 200 000 i allefall ikkje dar eg bur. Det kan og hende at eg ikkje er so kresen (bil til 8 k og lita leilighet) men eg trenge ikkje meir. Eg har heller ingen ønske om større leilighet, dyrare bil, smartphone osv.

Om ein har det ein ønsker og har råd til å kjøpe det ein har lyst til so vil eg kategorisere ein person som "rik".

Klart ein drøymer om ei Corvette og eiget boligstrøk osv. Men det er oftast best at draumar er draumar fordi om ein byrjer å realisere desse så innser ein at draumane ikkje var like smertefrie og perfekte som ein hadde ønska. Om ein draum er ein draum so kan den for alltid være perfekt om om draumen blir realisert blir illusjonen knust.

Eg kjenner fleire som lever på 150 000 og klarer seg heilt fint, dei er lukkelige, kjøper det dei har lyst til, køyrer den bilen dei vil ha og bur der dei har lyst å bu. Eg vil seie at pengane i seg sjølv har ingen verdi det er kva ein brukar dei til som avgjer kva dei er verdt.

/off topic (ish)

Rangering på landsbygda:

200 000 - Tilstrekkelig

300 000 - OK

400 000 - Velståande

over 400 000 - Rik

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så kjøp en 2-3 år gammel brukt da. Så får du den ferdig innkjørt og greier.

De taper seg forsatt mye i verdi. Poenget er at med en lønn som Ola Nordmann har er det egentlig bare å glemme å kjøpe en sånn bil i det hele tatt.

At man KAN ta seg råd til det er en ting, men da blir man gjeldsslave. Som sagt, penger hadde løst biffen.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

De taper seg forsatt mye i verdi. Poenget er at med en lønn som Ola Nordmann har er det egentlig bare å glemme å kjøpe en sånn bil i det hele tatt.

At man KAN ta seg råd til det er en ting, men da blir man gjeldsslave. Som sagt, penger hadde løst biffen.

En bil til 300 000kr tar ikke mange år å spare til om man har en kombinert inntekt på 800 000 i året.

Lenke til kommentar

En bil til 300 000kr tar ikke mange år å spare til om man har en kombinert inntekt på 800 000 i året.

Jeg tror du har misforstått hele poenget mitt, jeg skjønner ikke hvorfor du plutselig babler om en bil til 300.000 her. "Alle" kan kjøpe en bil til 300.000, de fleste gjør nettopp det med en slik inntekt.

Som sagt, med en slik lønn får råd til å kjøpe "en bil", "et hus", "en sydentur i året" etc. Men du får/du KAN ikke(uten å herpe familiens økonomi, eller bruke pengene du har spart i 10 år) ta deg råd til å kjøpe den bilen, det huset du egentlig har lyst på. Kanskje du benekter at du har lyst på noe bedre enn du har, men du lever nok mest sannsynlig i misunnelse til de personene som har råd til det.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Er som sagt mange jobber som er underbetalt. Selv synes jeg både vaskere og søppelmenn er viktige jobber. Man kan jo tenke seg hvordan det ville sett ut om alle søppelmenn og vaskere hadde tatt fri i 3 mnd :hmm:

Men når sant skal sies så synes at desto hardere man jobber for en utdannelse desto flere tall bør det stå på lønnsslippen.

Lenke til kommentar

Det er svært vanskelig å vurdere årslønnene utan å vite noken bakgrunnsopplysninger.

Dei viktigaste faktorane er alderen på arbeidstakaren, deretter kva utdanning arbeidstakaren har, kva arbeidsoppgåver arbeidstakaren har og kvar arbeidstakaren bur.

Dersom vi skal gjere dette enkelt så kan det være greit å ta utganspunktet i startlønn på den måten kan ein sammanlikne lønna utan å tenke så mykje på kor gammal arbeidstakaren har.

Utdanninga du har er også ein viktig faktor. 300k i startlønn med høgare utdanning er dårlig lønna, men som ufaglært er det ganske bra.

Arbeidsoppgåvene har også mykje å seie. Årslønna er ikkje det viktigaste, eg vil mykje heller jobbe i eit behagelig arbeidstempo med lav lønn en å slite meg heilt ut i ein stressande jobb sjølv om den er godt betalt.

Risikoen du tar i jobben er også ein viktig faktor her. Det er heilt naturlig å kreve høg betaling dersom du blir holdt personlig ansvarlig dersom ting ikkje går etter planen, medan du kan ta til takke med mykje lavare lønn dersom du har trygge arbeidsforhold der du vil motta lønna kvar måned nesten uansett kva du gjer.

Kvar du bur i landet har også mykje å seie, det er ikkje utan grunn at lønningane i Oslo er høgare en ellers i landet. Dersom du bur ein plass der det både er dyrt å bu og du i tillegg må bruke mykje av fritida di på å pendle til og frå jobb så må du kreve mykje meir i lønn enn dersom du bur på ein plass der levekostnadane er lave.

Det som betyr noke er kor mykje du sitter igjen med etter at utgifter som skatt, bolig og mat er betalt.

Lenke til kommentar

Å ha masse penger gjør jo livet og hverdagen din lettere! Du får jo en helt annen frihet! Jeg er hjelpepleier, så tjener ikke fett, men har en mann som tjener godt over millionen! Og jeg merker det er godt å ha god økonomi, å slippe å tenke om vi har råd til strømmen i vinter eller om barna kan få nye sko ol. Og vi har venner som tjener 5-600000 tilsammen og klarer seg fint og har råd til mye, alt etter kor flink man er økonomisk tror jeg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...