Cilveran Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Hei! Håper på innspill ang kjøp av nye minnebrikker. Har levd med 2gb Kingston hyperx DDR2 PC6400 minnebrikker frem til nå på et hovedkort (MSI x48c platinum) som støtter både ddr2 (DIMM1&4) og ddr3 (DIMM 2,3,5,6). Prøvde nylig å putte inn 8gb (2x4gb) Corsair Vengeance ddr3 1600mhz brikker, men disse nektet mainboardet å registrere at var tilstede. Socket 775 med Intel Core2 Duo E8500 på stock speed (3,16 ghz). Installerte nylig Windows 7 Ultimate, og opplever naturligvis at dette går treeeegt med 2gb minne. Jeg har nå et lite dilemma med at minnekompatibilitetsskjemaet til msi er håpløst utdatert, og ddr3-brikkene jeg har prøvd ikke funket. Så går jeg for en dyrere og utdatert ddr2-løsning (som jeg sannsynligvis ikke får overført til nytt hovedkort senere?), eller prøver jeg et nytt ddr3 sett? Isåfall hvilket? Noen ideer? Takker for innspill! Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 BIOS oppdatering kanskje? Men må spør, husket du å ta ut av DDR2 brikken når du satt i DDR3 brikken? Viss ikke så funker det ikke. Men oppdater BIOSen, funker sikkert da Lenke til kommentar
Cilveran Skrevet 14. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2011 BIOS oppdatering kanskje? Men må spør, husket du å ta ut av DDR2 brikken når du satt i DDR3 brikken? Viss ikke så funker det ikke. Men oppdater BIOSen, funker sikkert da Hei! Takk for innspill =) Den prosessen der med at de ddr3 brikkene ikke fungerte har jeg beskrevet grundig i en annen tråd her på forumet (Jeg flashet også da bios til nyeste ja, og prøvde både ddr2 og ddr3 om hverandre med både 1 og 2 brikker og clearet cmos med brikkene i dimm-slot'ene også videre. Selvfølgelig aldri med både ddr2/ddr3 i samtidig). Endte til slutt med å finne ut fra andre internasjonale forum at hovedkortet virker å ikke støtte 4gb ddr3-brikker og er generelt kranglete på det å få servert riktig minne i forhold til minnekompatibilitetsskjemaet sitt. (Kompatible minnebrikker) Mulig at det er spesielt corsair minne det kortet sliter med. Det er det de fleste trådene jeg har funnet handler om ihvertfall. Vipper derved mot å kjøpe 4x2gb brikker, og da enten Kingston ValueR 1333mhz ddr3-brikker som er bevist kompatible, eller gamble på at Kingston HyperX 1333mhz ddr3-brikker (med 7-7-7-20 timings) vil fungere, simpelthen fordi det er Kingston Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 La meg bare få dette klart: Et hovedkort med DDR2-slots kan du IKKE bruke DDR3 i. Om du sammenligner utseende til kontaktene, så kan du tydelig se at de ikke ligner på hverandre. Jeg er overrasket at du i det heletatt fikk dem nedi hovedkortet og ikke grillet noe. Lenke til kommentar
Cilveran Skrevet 14. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2011 La meg bare få dette klart: Et hovedkort med DDR2-slots kan du IKKE bruke DDR3 i. Om du sammenligner utseende til kontaktene, så kan du tydelig se at de ikke ligner på hverandre. Jeg er overrasket at du i det heletatt fikk dem nedi hovedkortet og ikke grillet noe. Et lite google søk på hovedkortet jeg nevnte, eller litt årvåkenhet i lesing av skjemaet jeg linket til i forrige post, så finner du ut at jeg ikke er heeelt dust. MSI x48c Platinum Kjøpte kortet i overgangsperioden mellom ddr2 og ddr3, og dette var da et litt high-end kort som tillot begge sorter minnebrikker, dog ikke kjørende samtidig. Har 2 DIMM's til ddr2 og 4 DIMM til ddr3 minne. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Sannelig! Da er det visst jeg som tar grovt feil! Ante ikke at det fantes engang. Men det er nok BIOS som ikke er kompatibel med minnebrikkene. Lenke til kommentar
Cilveran Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2011 Sannelig! Da er det visst jeg som tar grovt feil! Ante ikke at det fantes engang. Men det er nok BIOS som ikke er kompatibel med minnebrikkene. Ja, det er nok dessverre det, men jeg har flashet til nyeste bios og det funker fortsatt ikke, så jeg har gitt opp disse Corsair Vengeance brikkene nå. Spørsmålet mitt er bare om jeg nå gjør smart i å investere i ValueR brikker (billigmodellen til Kingston), som skal være kompatible, eller om jeg kan regne med å lykkes med litt mer kvalitetsminne ved HyperX-modellen istedet? Har jo egentlig lyst på 8gb 1600mhz minne for å være ærlig, men ser av den tabellen jeg har funnet at det ikke er noen bekreftet kompatible 2gb-brikker av 1600mhz, og jeg er ikke interessert i å sitte med 4x1gb brikker. Så da tenker jeg 4 stk 2gb brikker med 1333mhz istedet, også evt klokke disse opp hvis jeg ser behovet. Takk for svar =) Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 DDR3 vs DDR2 Om du leser denne finner du fort ut at høyere frekvenser har lite å si for ytelsen din. Båndbredde har lite å si for Core 2-familien mens latency har det. Bare kjøp så billig RAM du finner og få senket timingene så lavt som overhodet mulig. Jeg tviler også på at du har bruk for 8GB, minnekontrolleren vil sannsynligvis ikke takle fire brikker DDR3 1333MHz uten overklokking. Lenke til kommentar
Cilveran Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2011 DDR3 vs DDR2 Om du leser denne finner du fort ut at høyere frekvenser har lite å si for ytelsen din. Båndbredde har lite å si for Core 2-familien mens latency har det. Bare kjøp så billig RAM du finner og få senket timingene så lavt som overhodet mulig. Jeg tviler også på at du har bruk for 8GB, minnekontrolleren vil sannsynligvis ikke takle fire brikker DDR3 1333MHz uten overklokking. Takk for svar! Her kan det godt hende du har en god del mer kunnskap enn meg, og det hadde vært kult om du kunne delt litt Ifølge mainboard specs, så skal jo kortet kunne takle 8gb DDR3 minne på 1600mhz, men jeg synes å ha lest noe lignende som det du sier, at minnekontrolleren kan slite med 4 minnebrikker av høy hastighet, kunne du kanskje forklart litt rundt dette? Jeg ser jo at av Kingston sine 1333mhz brikker har ValueR minnet CL9, mens HyperX som jeg også vurderer har CL7 som default. Jeg har mine tvil på at budsjettmerket til Kingston (ValueR) vil ha noe særlig potensiale til å senke timings, men hva tenker du selv om det? Nå opplevde jeg faktisk for 45 minutter siden at maskinen krasjet og restartet pga for lite minne til å drive Windows 7, med google chrome med 10 faner i bakgrunnen, og vlc som kjørte en enkel divx episode av en serie, så opplever ihvertfall sterkt behov for økt minnekapasitet her nå. Tenkte opprinnelig 8gb som en slags investering for fremtiden i tillegg, så får jeg heller legge noen av dem til side hvis minnekontrolleren skulle slite med dette. Et lite ekstra spørsmål. Mainboardet har ikke støtte for triple channel. Hvordan vil det evt fungere med 3 brikker? Vil jeg få benyttet dual channel på de brikkene som står i riktig DIMM (DIMM 2&5), og ikke dual channel på den som står i DIMM3? Eller vil ikke dual channel virke i det hele tatt? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Minnekontrolleren ligger på hovedkortet, og avhengig av å bli tilstrekkelig kjølt. Den er heller ikke bygget slik at du skal kunne kjøre fire minnebrikker på 1600MHz, det blir for mye informasjon utenom overklokking. Lavere timings vil også kreve mer spenning til minnekontrolleren, men dette finner du nok ut av. Angående CAS Latency ser du jo effekten i linken jeg sendte deg, den er ikke stor. Så ikke legg ekstra penger inn i RAM for bedre CL-timinger med mindre du har penger å sløse. 4GB RAM til windows 7 kan jeg garantere deg fungerer 100% stabilt, hvordan tror du de som kjører 32-bit hadde hatt det om ikke 4GB var nok? Windows 7 har også en meget god minnebehandler, jeg tviler på at det var minnemangel i seg selv som provoserte en reset når du kun kjørte Chrome med 10 faner og en divX-video. Da vil jeg heller tro du har en eller flere ustabile drivere. 8GB RAM er i dag fint lite nyttig med mindre du kan kjøre 2x4GB, mest fordi raskere RAM er bedre enn tregere RAM til Core 2. Om dual channel vil fungere med tre minnebrikker installert kommer an på hovedkortet, i de fleste tilfeller vil det ikke det og jeg vil derfor fraråde å kjøre tre minnebrikker. Lenke til kommentar
Cilveran Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2011 Kjempemessig =) Takk for innspill! .... Windows 7 har også en meget god minnebehandler, jeg tviler på at det var minnemangel i seg selv som provoserte en reset når du kun kjørte Chrome med 10 faner og en divX-video. Angående det her, så fikk jeg ihvertfall en advarsel om at det ikke var nok memory (så vidt jeg husker sto det også "til google chrome", på engelsk) rett før alt skrudde seg av. Har aldri opplevd liknende selv før, så jeg ble litt sjokka. Men da skal jeg jo faktisk sterkt vurdere 4gb ValueR minne da. Koster tross alt bare rundt 250,- pluss frakt, så da er det ikke så stort tap om det ikke blir med til noen ny maskin om 1 års tid heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå