Gå til innhold

[Løst] Handle fra utlandet (drikke)

Anbefalte innlegg

Halo, jeg en kompis og sønnen hans har tatt en tur til Tyrkia.

Vi smakte en vidunderlig drikke kalt Yeni Raki. Men denne er det ikke av i Norge.

Vet ikke om den er på dutyfree heller, men det blir uansett ikke tilgjennelig ettersom at vi har noen veldig dumme fly tider, så vi rekker faktisk ikke å gå innom dutyfree. Hver person har lov til 1l sprit right? Kan vi da kjøpe to liter Raki og putte dem i bagasjen vår, ta godt med klær rundt slik at dem ikke knuser uten at vi gjør noe ulovlig?

Eller må man fylle kvoten sin fra dutyfree?

Jeg har enda et spørsmål, kan vi kjøpe 1l sprit på navnet for ungen også?

Altså at vi er to voksn og et barn, kan vi da har 3l sprit, eller kun 2l?

Takker så meget for svar, og vil gi +rep for hjelpsomme innlegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen lov om at dere må handle kvoten fra Duty Free. Barn har bare kjøtt- og meierivarekvoter.

EDIT: Hver voksen kan kjøpe 1L sprit. Da kan du også kjøpe 1,5L vin og 2L øl. Du kan ikke ha mer enn 1 liter sprit tollfritt. Men du kan ta med 5 liter sprit, så lenge du går på rødt i tollen og fortoller det. Da må du regne med å betale et gebyr tilsvarende norske polpriser.

Endret av Hanske
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge du lovleg kjøper drikken der du kjøper han og så lenge han held lovleg styrke (maks 59,9 %) er det nett det same om du kjøper via tax-free eller kjøper sjølv.

Du kan ta med ein liter for kvar vaksen over 18 år, dei som ikkje lovleg kan drikka alkohol kan heller ikkje ta han tax-free til landet.

Du kan og - heilt lovleg - privatimportera inntil 4 liter pr person, så meiner du det er verdt prisen, kan de faktisk ta med ti liter i alt. Då må du ut med avgift, 300 kr pr liter om styrken er 22,0-59,9 % og 115 kr pr liter om styrken er under 22 %. Berre å gå på raudt, leggja flaskene og kjøpskvitteringen fram, venta nokre minutt på at avgiftrekning vert gjort, gjera opp (cash, ikkje kort!) og ta flaskene med vidare det.

Hugs likevel å sjekka bagasjereglane kva gjeld å senda dette som innpakka bagasje.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Så lenge rakien ikke er over 60% kan dere ha 1 liter hver, om det er i håndbagasjen eller ei har ingenting å si.

Har ungen din lovt til å kjøpe sprit på polet, svaret bør være enkelt.

Lenke til kommentar

Så lenge rakien ikke er over 60% kan dere ha 1 liter hver, om det er i håndbagasjen eller ei har ingenting å si.

Du kan ikke ha med væske i håndbagasjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Du kan ikke ha med væske i håndbagasjen.

Ingen problem så lenge du har kjøpt den i taxfree etter sikkerhetskontrollen.

Lenke til kommentar

Atlanterhavet: Det er ingen lov om at man ikke kan drikke alkohol før man blir 18.

Nei, det var upresist, men ein under 18 år har - i Noreg - ikkje lovleg tilgang på alkohol, og difor vert praktisk konsekvens at han heller ikkje har lov å drikka han. Han kan ikkje kjøpa alkohol i Noreg av di aldersgrensa er 18 år. Han kan heller ikkje lovleg skjenkast alkohol i Noreg, av di lova faktisk og forbyd det. Koss skal han då praktisk skaffa deg alkoholen han kan drikka lovleg i Noreg? Men du har heilt rett, greier han å skaffa seg alkohol - noko som altså må skje på ulovleg vis - er det i seg sjølv ikkje straffbart å drikka han.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Neida, men da har du ingen annen mulighet heller.

Jeg håper du fikk vite det du trengte, Verbal Hologram. Her er en oppsummering.

- Du trenger ikke å handle kvota på Duty Free

- Hver person over 18 år kan ta med 1L sprit. Da kan de også ha med 1,5L vin og 2L øl.

- Du har lov til å ta med mer enn kvota, men da må du fortolle det på flyplassen i Norge. Da koster det pluss/minus det samme som det gjør på polet i Norge.

- Væske kan ikke tas med gjennom sikkerhetskontrollen, så det må legges i innsjekket bagasje.

Etter sikkerhetskontrollen kan du ta med væske som håndbagasje, da det er eneste mulighet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Å ta akkurat kvoten er ikke smugling, men det er en grunn til at tollere greier å ta han ENE som har baggen full av billigsprit ut av den store mengden som går gjennom på grønn sone. De som vet de har med seg noe ulovlig opptrer gjerne veldig stresset eller prøver å se kul ut uten å være det. Når jeg dro ned fra Svalbard sist, ble han rett bak meg dratt ut til sjekk, og han hadde en koffert full av sigarettpakker. (Svært billig der oppe, kan selges dyrt i Norge). Hvis det hadde kommet frem på sikkerhetskontrollen ville han jo blitt stoppet lenge før tollpassering i Tromsø.

Jeg la ikke merke til ham, men tollerne så visst noe ingen andre så og tok ham til side likevel.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan man egentlig kjøpe Raki noe sted i Norge? Ettersom at 2l for to personer holder lite.

De er på ingen måte avgrensa til to liter, de kan ha med ti liter - men ikkje utan å gjera opp norsk avgift for åtte av dei. Eller medvite gjera deg til kriminell ved å smugla. Som nemnt av Bytex: Tollarar har ein innebygd sjette sans for å sjå slikt. Og vert ein teken i slikt, vert det stor bot, melding av saka til politiet om tollaren meiner det er rimeleg, og absolut alt ein har med inndrege.

Dette vert nett som å gå shop-amok i Sverige og fylla bilen for 50000 kr der, eller kjøpa seg ein pen bruktbil i Tyskland: Du kan så gjerne det, så lenge du går/køyrer på raudt og gjer opp avgiftene som er konsekvensen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Morsomt det du skriver her. Ungen har faktisk lov til å handle på polet så mye han/hun vil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Morsomt det du skriver her. Ungen har faktisk lov til å handle på polet så mye han/hun vil.

Jeg garanterer deg, hadde en baby fått en tusenlapp og en handleliste, så kunne ikke den gått inn på Vinmonopolet og 5 minutter senere kommet ut med all drikken.

Den hadde ikke fått lov av personalet til å kjøpe drikken.

Lenke til kommentar

Jeg garanterer deg, hadde en baby fått en tusenlapp og en handleliste, så kunne ikke den gått inn på Vinmonopolet og 5 minutter senere kommet ut med all drikken.

Den hadde ikke fått lov av personalet til å kjøpe drikken.

Du må snu om på det. Det er personalet som ikke hadde hatt lov til å selge. En 5-åring kan lovlig gå på polet, kjøpe vodka og gå hjem og drikke det. Fullt lovlig. Men personalet ville ikke solgt. De har ikke lov til å selge. Har hørt sånt mange ganger før selv. - har du legg? - nei, du, jeg la igjen kortene mine hjemme, jeg. - da kan jeg dessverre ikke selge. De sier alltid selge. Ikke kjøpe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ja og de har sin fulle rett til å ikke selge alkohol til hvem de vil.

Med andre ord, de gir 5 åringen ikke lov til å kjøpe alkohol hos dem siden de ikke har lovt å selge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...