tex_nex Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Hei Jeg har kjøpt meg et nytt hovedkort og har funnet ut at jeg (sikkert/burde/må?) formatere OS disken. Etter og ha lest alle disse skrekkeksemplene her på HW om levetid på ssd osv er jeg usikker på om disken vil miste ytelse fortere om jeg formaterer. Er det beste og kjøpe en ny disk? Eller kan man formatere uten noen store problemer? Har forøvrig en corsair F60 Lenke til kommentar
johome Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Du bør absolutt fint klare deg med den SSD'en Jeg sitter selv på en Intel G1 , som er 3 år gammel. Den er idag like rask , som den var som nyinnkjøpt. Det gjelder bare å vite hvordan man skal vedlikeholde ytelsen... Å formattere er greit , det aller beste er å kjøre en runde med HDDErase 3.3 Da blir SSD'en like rask, som den var som ny. Å bruke HDDErase 3.3 er ikke så enkelt. Jeg ser at du har Asus HK. Det har jeg også. Er det AMI BIOS , eller nyeste EFI ? Lenke til kommentar
tex_nex Skrevet 14. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2011 Du bør absolutt fint klare deg med den SSD'en Jeg sitter selv på en Intel G1 , som er 3 år gammel. Den er idag like rask , som den var som nyinnkjøpt. Det gjelder bare å vite hvordan man skal vedlikeholde ytelsen... Å formattere er greit , det aller beste er å kjøre en runde med HDDErase 3.3 Da blir SSD'en like rask, som den var som ny. Å bruke HDDErase 3.3 er ikke så enkelt. Jeg ser at du har Asus HK. Det har jeg også. Er det AMI BIOS , eller nyeste EFI ? Det er ami bios på det nåværende kortet. men det jeg har kjøpt er av typen Gigabyte GA-990FXA-UD5, Socket-AM3+. Skal jeg bruke dette programmet før jeg bytter HK? kan du forklare litt nærmere hvordan/når man skal bruke det? takk i forveien Lenke til kommentar
johome Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 (endret) Du kan bruke programmet før du bytter HK. Meningen er du skal rense SSD'en. Når SSD'en er renset , som vil si at absolutt alt på den blir fjernet , kan du bytte HK. Når du har byttet HK'et , kan du installere OS'et på SSD'en. Husk at BIOS må stå i AHCI eller RAID modus når du installerer OS'et. Dette for at SSD'en skal yte max. _______ Slik bruker du HDDErase 3.3 på Asus HK'et : Før du starter opp programmet, må BIOS være riktig innstilt. 1 : 2 : 3 : Slik bruker du HDDErase : 1 : 2 : 3 : 4 : 5 : OBS : Det er ikke sikkert at du trenger å reboote. De fleste hovedkort takler det uten å gjøre det. Du trykker bare Y , og fortsetter. Hvis du må reboote, gjentar du de første punktene på nytt til du kommer hit : 6 : 7 : ISO filen skal du brenne på en CD , og deretter boote opp ifra den. HDDErase Nå er SSD'en er renset (i IDE modus ) Inn med det nye HK'et , og installer OS'et. BIOS skal nå stå i AHCI/RAID modus. Endret 14. juli 2011 av johome Lenke til kommentar
tex_nex Skrevet 14. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2011 Tusen takk for hjelpen! veldig informativt:) Lenke til kommentar
johome Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Obs. Den linken funket desverre ikke Her er ISO filen : hdderase33.rar Lenke til kommentar
tex_nex Skrevet 14. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2011 Obs. Den linken funket desverre ikke Her er ISO filen : Det går greit:) hadde tenkt og starte med dette når jeg ser delene forran meg (motivasjon) Har vært igjennom mye bannskap med pc oppigjenom årene:) ha en fin dag! Lenke til kommentar
tex_nex Skrevet 28. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2011 Obs. Den linken funket desverre ikke Her er ISO filen : Det går greit:) hadde tenkt og starte med dette når jeg ser delene forran meg (motivasjon) Har vært igjennom mye bannskap med pc oppigjenom årene:) ha en fin dag! Nå har jeg testet dette og det funket meget bra! takk igjen Lenke til kommentar
johome Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Kan du kjøre en runde med AS SSD Nedlasting helt nederst på siden. Legg ut screenshot av testen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå