Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Er det mulig å bekrefte om det er hovedkortet eller RAM som forårsaker at PC'en fryser?

Anbefalte innlegg

Hei,

Tre måneder sider bygget jeg denne PC'en;

ASUS P8P67 PRO B3 P67

Intel Core i5 2500k

ASUS GeForce GTX560 Ti

Corsair HX850W

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9

OCZ 120 GB SSD 2,5" Vertex 3 MAX

Windows 7 Ultimate 6.1 build 7601

Nylig formartert siden i går.

Siden jeg bygget den har jeg opplevd at PC'en vil fryse nå og da. Noen ganger skjer det ofte med lite mellomrom, andre ganger kan det ta en stund (timer). Når PC'en da fryser så stopper alt og jeg må da restarte PC'en.

Jeg har prøvd forskjellige kombinasjoner på RAM brikkene. Bare bruke CL9, CL8, en og en RAM brikke etc. Mener det er muligens hovedkortet som forårsaker dette, men er ikke helt hundre prosent sikker. Er det noe annen som kan forårsake slikt?

Endret av twiztaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merk at Memtest og andre minnetest programmer også vil inkludere minnekontrolleren på hovedkortet til en viss grad. Men Memtest er genialt til å teste minnebrikker på! :)

Om du får feil på alle minnebrikker så test dem i en kamerats PC og bruk Memtest. Om de feiler der også så er det nok minnefeil, om de er ok hos kameraten, men feiler hos deg så er det nok hovedkortets minnekontroller eller minneslots som feiler.

Lenke til kommentar

Harddisken kan også forårsake slik frys.

Det du kan gjøre å kjøre diverse tester av harddisken og av minnet.

Harddisk: http://pcsupport.about.com/od/toolsofthetrade/tp/tophddiag.htm

Minne: http://www.memtest.org/

SSD'en fikk jeg i går, ettersom min forrige tok kvelden etter bare noen få uker. Fikk pengene igjen, la på 200,- kr ca og kjøpte meg overnenvte.

Har kjørt memtest i 8 timer mens jeg var på jobb, fant ingen feil. :(

Merk at Memtest og andre minnetest programmer også vil inkludere minnekontrolleren på hovedkortet til en viss grad. Men Memtest er genialt til å teste minnebrikker på! :)

Om du får feil på alle minnebrikker så test dem i en kamerats PC og bruk Memtest. Om de feiler der også så er det nok minnefeil, om de er ok hos kameraten, men feiler hos deg så er det nok hovedkortets minnekontroller eller minneslots som feiler.

Ingen feil funnet etter 8 timers memtest running! hurray..

En gang det skjedde med meg var problemet at skjermkortet ble for varmt, fordi jeg hadde glemt å koble i kabelen til vifta på skjermkortet. se om vifta på skjermkortet snurrer rundt

Skal dobbelsjekke alle kabler i morgen tidlig, er rimelig sikker på at skjermkortet sviver.

Ikke se bort i fra at det kan være en skadet CPU.

Når det gjelder ram ville jeg nok satt instillingene til auto. Ikke altid lurt å sette gitte verdier på de.

Jeg håper det ikke er CPU'en som forårsaker problemer, det hadde vært leit. Tror ikke jeg har skiftet noen verdier på RAM'en. Jeg gjorde det i starten, men skiftet tilbake til default/auto.

Lenke til kommentar

Harddisken kan også forårsake slik frys.

Det du kan gjøre å kjøre diverse tester av harddisken og av minnet.

Harddisk: http://pcsupport.about.com/od/toolsofthetrade/tp/tophddiag.htm

Minne: http://www.memtest.org/

SSD'en fikk jeg i går, ettersom min forrige tok kvelden etter bare noen få uker. Fikk pengene igjen, la på 200,- kr ca og kjøpte meg overnenvte.

Har kjørt memtest i 8 timer mens jeg var på jobb, fant ingen feil. :(

Ingen feil funnet etter 8 timers memtest running! hurray..

En gang det skjedde med meg var problemet at skjermkortet ble for varmt, fordi jeg hadde glemt å koble i kabelen til vifta på skjermkortet. se om vifta på skjermkortet snurrer rundt

Skal dobbelsjekke alle kabler i morgen tidlig, er rimelig sikker på at skjermkortet sviver.

Ikke se bort i fra at det kan være en skadet CPU.

Når det gjelder ram ville jeg nok satt instillingene til auto. Ikke altid lurt å sette gitte verdier på de.

Jeg håper det ikke er CPU'en som forårsaker problemer, det hadde vært leit. Tror ikke jeg har skiftet noen verdier på RAM'en. Jeg gjorde det i starten, men skiftet tilbake til default/auto.

Har hatt samme problem som OP på min pc

Testa RAM, CPU og HDD.. null feil. Den har virket i over et år og plutselig oppstod problemet. Fjerner støv grundig 1 gang annenhver mnd, temp var fin selv på de mest stressende testene. Har installert Win7 64bit helt på nytt med grundig formatering. Er litt lost. PSU skal være stor nok da jeg har spilt grafikk krevende spill på max gfx i timesvis om gangen før uten problemer. Kjøling skal være knallbra da ingen systemtemperaturer overstiger 42 grader på idle og de fleste er godt nede på 30-tallet idle. På max load stress test (RAM og CPU) kom cpu opp i 58 grader.

Er litt lost her :S Ingen av testene fikk pcen min til å fryse.

Specs n shit:

Windows 7 Professional (x64) Service Pack 1 (build 7601)

Install Language: Norsk, bokmål (Norge)

System Locale: Norsk, bokmål (Norge)

Installed: 29.06.2011 15:51:14

2,67 gigahertz Intel Core i7 920

32 kilobyte primary memory cache

1024 kilobyte secondary memory cache

8192 kilobyte tertiary memory cache

64-bit ready

Multi-core (4 total)

Hyper-threaded (8 total)

Board: ASUSTeK Computer INC. P6T DELUXE V2 Rev 1.xx

Serial Number: 10243*******

Bus Clock: 133 megahertz

BIOS: American Megatrends Inc. 1003 03/08/2010

3680,77 Gigabytes Usable Hard Drive Capacity

1151,67 Gigabytes Hard Drive Free Space

Optiarc DVD RW AD-7240S ATA Device [Optical drive]

INTEL SSDSA2M080G2GC [Hard drive] (80,03 GB) -- drive 0, s/n , rev 2CV102HA, SMART Status: Healthy

ST31000333AS [Hard drive] (1000,20 GB) -- drive 5, s/n , rev CC1H, SMART Status: Healthy

WD 5000AAK External USB Device [Hard drive] (500,11 GB) -- drive 6, s/n E

WDC WD1500HLFS-01G6U1 [Hard drive] (150,04 GB) -- drive 1, s/n , rev 04.04V02, SMART Status: Healthy

WDC WD15EADS-00P8B0 [Hard drive] (1500,30 GB) -- drive 2, s/n , rev 01.00A01, SMART Status: Healthy

WDC WD2000JB-00FUA0 [Hard drive] (200,05 GB) -- drive 3, s/n , rev 15.05R15, SMART Status: Healthy

WDC WD2500JB-00EVA0 [Hard drive] (250,06 GB) -- drive 4, s/n , rev 15.05R15, SMART Status: Healthy

(Ja jeg vet jeg har masse gamle disker :p

6136 Megabytes Usable Installed Memory

Slot 'DIMM0' has 2048 MB (serial number SerNum00)

Slot 'DIMM1' is Empty

Slot 'DIMM2' has 2048 MB (serial number SerNum02)

Slot 'DIMM3' is Empty

Slot 'DIMM4' has 2048 MB (serial number SerNum04)

Slot 'DIMM5' is Empty

NVIDIA GeForce GTX 275 [Display adapter] (2x)

BenQ G2411HD [Monitor] (24,0"vis, s/n *********, februar 2009)

PSU: 850W

Skulle vel holde?

Endret av ChrchBrnr
Lenke til kommentar

Det kan være C6 i bios under avansert-CPU.

Prøv å skru av den og og C3 egentlig.

Se om det løser den. Evt kan det være ACHI driveren du bruker på HK. Sett den til Microsoft sin orginale, og ikke intel om det er den som blir brukt.

Om du har muligheten oppdater også Firmware til nyeste på disken.

Minner om problemer jeg hadde med min Agility 3

Lenke til kommentar

prøv å kjør med kun en minnebrikke vis du tror det er det (vis det ikke fyngere prøv neste brikke og ta ut den andre) btw litt off topic men det er ikke veldig bra å kjøre forskjellige timinger på ramen. vis det er helt fint en brikke (og begge fyngerer uten at den andre er i så prøv å klokke den til samme timing. du kan også opdatere biosen kan være den som er problemet

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Leste i et utenlandsk forum om at sandy bridge cpuen som er kjernen til at pcen fryser, jeg har samme cpu og pcen fryser like mye på et P67 som på Z68 chipset, ram også byttet uten at det hjalp. Dette er fordi cpuen klokker seg ned automatisk og strømspenningen blir redusert for mye.

Men i går satte jeg ram volten manuelt til det som er anbefalt, core volten satte jeg til 1.19 og har ikke siden ikke opplevd mer frysing.

Å klokke ned ram eller bytte rambanker hjelper heller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...