KaroN Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Hei Har de siste månedene merket at de nyeste spillene sliter med å kjøre på den maskinen jeg har, jeg går derfor til innkjøp av en ny en. Men jeg merker at det er en stund siden jeg har satt sammen en PC, så jeg henvender meg til proffene her. Som dere ser i tittelen så er budsjettet mitt ganske åpent, og det er endel punkter jeg lurer på ang kjøpet. Har sett endel på vannkjøling, er dette anbefalt? Overklokking, nybegynnersport? Crossfire, er det verdt de ekstra pengene? Hvilke 3D muligheter har jeg? Og hvor bra er de 3D mulighetene som er på markedet nå? Er SSD disk et must? Noen andre anbefalinger? Og er det noen "ny-super-teknologi" som er rett rundt hjørnet som er verdt å vente på? Takk Mvh Kenneth Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 (endret) Om du kan vente på noe nytt er jo avhengig av nivået på det utstyret du har nå og evt. om du klarer deg med det en stund til. Det er jo alltid noe nytt på vei.. Om du skal ha vannkjøling eller ei er noe du bør avgjøre selv. forskjellige folk har forskjellig terskel på hvor mye de er villige til fikle med PCen og jeg kan se for meg at med vannkjøling så blir det litt over normalt med vedlikehold. En mellomløsning på det kan jo være ett slikt lukket vannkjølingssystem som du får kjøpt fra bl.a. Corsair. Overklokking... tja, det kommer helt ann på hvor du legger deg på hardware fronten. Noen er ivrige overklokkere, andre klokker når maskinen begynner å føles treig og noen ikke i det heletatt. En SSD disk vil jeg si er et must i dag, sånn rent personlig. Masiknen starter så veldig mye raskere, loader raskere i spill o.s.v... Forøvrig: trenger du Alt eller har du noen deler fra før som du kan bruke om igjen? PSU, kabinett, DVDrom, skjerm, tastatur, mus o.s.v.? Endret 14. juli 2011 av MrLee Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Skriv opp speca dine, kan jo ver at du kan bruke noen av det Feks kabinett, psu og ram? Lenke til kommentar
InnFjording Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 (endret) For å svare på noken av spørsmåla dine : Vannkjøling er ikkje eit must om du ikkje har store planar om overklokking Crossfire kan være verdt det, men eg vil seie at det er beire å kjøpe eit kraftig skjermkort i staden for to små. Det blir då lettare å utvide til CF seinare Eg synest ikkje at SSD er eit must, men dette er ein smakssak. Å starte maskina gjere ein kansje 3-4 gangar om dagen og har ikkje merka noke stor forskjell på den generelle hastigheta (etter boot) før og etter SSD. Men om ein er ute etter fart so ville eg kansje gått for SSD. Eg har vel å merke ein liten SSD so eg har ikkje plass til all verdens programvare inn på, men eg anntar at program startar vesentlig raskare om ein har dei på SSDen Om ein skal kjøpe SSD kjem an på kor fort du ønsker maskina skal gå og kor god tid du har N.B. Om ein skal vente på "ny-super-teknologi" so kjem ein aldri til å begynde å bygge maskina Endret 14. juli 2011 av InnFjording Lenke til kommentar
KaroN Skrevet 14. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2011 (endret) @MrLee Takk for raskt svar! Har en helt ok pc fra før, men er lei av å gjøre alt på lav grafikk, men mus, pc og tastatur er alt kjøpt nytt det siste halvåret, så jeg har ikke noe behov for oppgraderinger der, men trenger ny PSU, kabinett og dvdrom:). Med vente på noe nytt mente jeg om det var en typ revolusjonerende teknologi på vei, et slik tilfelle ville vært som da skjermkortene gikk fra PCI -> PCI Express for endel år siden, jeg ville ikke likt å kjøpt en PC nå for å se at om 2 mnd kommer feks PCI Express 2 . Et lukket vannkjølingsystem høres bra ut for min del, er ikke alt for glad i å tukle inni pcen, selvom jeg helt fint kunne klart det. Med overklokking så er jeg ekstremt fristet til å få en pc som lar seg overklokke endel, og med lav temperatur. Er 3D noen mulighet? Endret 14. juli 2011 av KaroN Lenke til kommentar
KaroN Skrevet 14. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2011 Skriv opp speca dine, kan jo ver at du kan bruke noen av det Feks kabinett, psu og ram? Tenkte å ikke rane den gamle pcen for deler, men heller bruke den som en ekstra pc på en eller annen måte . Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Gi oss en maks pris så skal vi hjelpe deg Kan sikkert få den under maks pris også, men alltid kjekt å ha et tak å gå etter Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 - Vannkjøling: Har ikke drevet med dette selv, men ser på det som overflødig. Foretrekker en god tårnkjøler. - Overklokking er nå blitt nybegynnersport ettersom det finnes løsninger inkludert med nye hovekort som gir overklokking med ett trykk. - Sli/crossfire er i mine øyne ikke verdt det med mindre du har et spesiellt spill som du absolutt må ha 120fps på. Varme, drivere, manglende støtte osv. - Både AMD og Nvidia tilbyr 3d løsninger. Forskjellen er at Nvidia sin løsning er bedre støttet. AMD sin løsning baserer seg på 3de parters løsninger. - Etter å ha vært meget skeptisk til SSD, så kjøpte jeg men en Intel 320 Series 120GB SSD for et par uker siden til den nye boksen. Jeg går ikke tilbake til snurredisk som systemdisk med det første. Det mindre ventetid på alt du gjør. I tillegg til at SSD' en er helt lydløs. Det I et kraftig moderne pc bygg i dag vil selv en raptor disk bli flaskehalsen. - Følg AgentSpoon sin anbefaling, men pump opp ytelsen der du ønsker hvis du vil bruke mer penger. - Anbefaler også IPS skjerm hvis du ikke er en super hardcore gamer. Jeg spiller selv Bad Company 2, L4D2, Portal 2 osv og merker ingen ulemper med IPS skjermen min. Lenke til kommentar
KaroN Skrevet 14. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2011 N.B. Om ein skal vente på "ny-super-teknologi" so kjem ein aldri til å begynde å bygge maskina Haha, det er ganske sant . men crossfire, går det på nettverkskortet? Er det ikke 2 skjermkort? Gi oss en maks pris så skal vi hjelpe deg Kan sikkert få den under maks pris også, men alltid kjekt å ha et tak å gå etter Maks er 20k Lenke til kommentar
InnFjording Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 N.B. Om ein skal vente på "ny-super-teknologi" so kjem ein aldri til å begynde å bygge maskina Haha, det er ganske sant . men crossfire, går det på nettverkskortet? Er det ikke 2 skjermkort? Gi oss en maks pris så skal vi hjelpe deg Kan sikkert få den under maks pris også, men alltid kjekt å ha et tak å gå etter Maks er 20k Ooops... jekk litt fort der, ja eg meinte Skjermkort Lenke til kommentar
KaroN Skrevet 14. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2011 @-Zeitgeist- -Ok, men er ikke vannkjøling ganske lurt å ha om man skal overklokke? Og IPS skjerm? . Om jeg skal ha 3D, vil jeg finne en IPS skjerm som støtter 3D funksjonen? Isåfall har du en link? -SSD blir det nok på meg også, så har hvertfall en punkt som er, CHECK! Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 (endret) Sette opp bare pcen her til deg nå Skjerm å andre tilleggsutstyr er jeg ikke så god på Fractal Design Define R3 Black Pearl Corsair AX 750W PSU Gigabyte GA-Z68X-UD3-B3, Socket-1155 Intel® Core™ i5-2500K Processor Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL8 Corsair SSD Force Series™ GT 120GB Samsung SpinPoint F3 1TB ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638687 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=600425 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=635810 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619274 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618006 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=634168 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=496258 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623550 Totalt: 12.087,00 CPU-kjøler velger du selv. Samme med skjerm å andre ting. Men i oppsettet jeg lagde til deg nå får du den beste SSDen, et kabinett som blir anbefalt over alt viss du ikke liker støy å det kjøler greit. Et av dei beste skjermkorta og en PSU som har hele 7års garanti som også tåler at du kjører SLI på Lagde oppsettet på dustinhome.no. Der ble det 400kr billigere å du fikk en større PSU Pluss at frakten der er bare på 99kr. Endret 14. juli 2011 av sveibuen 1 Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 (endret) @-Zeitgeist- -Ok, men er ikke vannkjøling ganske lurt å ha om man skal overklokke? Og IPS skjerm? . Om jeg skal ha 3D, vil jeg finne en IPS skjerm som støtter 3D funksjonen? Isåfall har du en link? -SSD blir det nok på meg også, så har hvertfall en punkt som er, CHECK! En god tårnkjøler fungerer fint til overklokking med mindre du skal gå helt bananas. Jeg kjøpte en Dell U2311H, og er storfornøyd. Langt mer behagelig enn de to lcd skjermene jeg har på jobben. Jeg styrer unna 3d da jeg synes det er noe vås. Ja jeg har prøvd det. Var samme skiten jeg prøvde for 10 år siden. Ubehagelig da, ubehagelig nå. 3d er uansett i stor utvikling nå at jeg tror det er et dårlig tidspunkt å kjøpe seg inn på. Men for all del. Hvis det er en effekt du må ha så trenger du et 120Hz panel. Ligger en anbefaling til en i tråden til Agentspoon. Edit: Vær obs på at minnebrikker med høy profil slik som i oppsettet ovenfor kan komme i konflikt med enkelte kjølere. Minne trenger heller ikke kjøleribber. Endret 14. juli 2011 av -Zeitgeist- Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 3D har jeg ikke sett vitsen med, spesiellt ikke til gaming. Nå er jeg kanskje en av dem som ikke "ser" 3d effekten noe særlig, så ikke ta mine ord for fast fisk. Derimot, hvis du finner en god 3d skjerm så er det ikke sløs å kjøpe den som en gamerskjerm med 120Hz oppdatering, nettopp fordi du da får økt cap fra 60 (på de aller fleste monitorer) til 120 fps uten å få tearing i bildet. (såfremt maskinen din klarer å drive spillet i 120fps stabilt da. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Hva anngår vannkjøling kan du jo alltids gå for "lukket system"-varianten. Corsair har nettopp gitt ut to nye vannkjølere, Corsair H80 og H100. Disse vil kanskje ikke gi like god ytelse som et fullverdig vannkjølingssett med megakraftige pumper, tykke vannrør, og kjøleblokker til 1000-lappen. Men de duger fint, og flytter en del av varmespredningen bort fra midten av kabinettet og ut til ventilasjonsportene. Corsair H100 har jo 2 * 120mm radiator (240 mm-radiator) som burde gi veldig god kjøleytelse. Om du kombinerer dette med et godt kabinett med god luftflyt vil du nok ha greie muligheter for litt klokking. Når det gjelder skjermkort er det ikke noe poeng i å gå for Crossfire eller SLI så lenge du kun skal kjøre spillene på en enkelt skjerm. Selv ved 2560 * 1440/1600 oppløsning skal nye skjermkort klare biffen. Om du senere finner ut at den grafiske ytelsen ikke er god nok kan du heller utvide med et likt kort. Når det gjelder SSD tror jeg det kan være å anbefale. SSD-disker begynner å bli forholdsvis "rimelige" for ok størrelser nå. Selv om SSD-er ikke nødvendigvis har veldig mye høyere skriveytelse for eksempel, har de langt lavere aksesstider, som gjør et hvert OS og program mye mer responsivt, også spill. Eneste problemet med SSD-er per idag er størrelsen, så her må man eventuelt prioritere hvilke spill og/eller programmer man vil ha innpå. 3D skal jeg ikke kommentere på. Har selv veldig dårlig dybdesyn og greier såvidt å skilne noen 3D-effekt på disse 3D-filmene som har kommet på kino. Men som MrLee så fint påpeker er ikke 120 Hz på skjermen negativt uansett. Det eneste du burde være klar over er at 120 Hz "3D-skjermer" som regel har TN-panel. Dette gir noe dårligere fargekontraster og innsynsvinkler enn ved IPS-panel. Til gjengjeld sliter TN-paneler mindre med ghosting og screen-tearing, og egner seg dermed bedre til spill. Så med mindre du skal kjøre tung bildebehandling og grafisk arbeid er TN-panel ikke noe dumt valg. Lenke til kommentar
KaroN Skrevet 14. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2011 Takk for et veldig utfyllende svar Snorre =)! Har sett på noen game pc'er fra komplett.no idag og fant en pc som så ut til å passe til det jeg leter etter: Corsair HX 750W PSU MSI X58A-GD65, Socket-1366 Intel® Core™ i7-960 Processor CoolIT ECO A.L.C. CPU Kjøler Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 12GB CL9 Gainward GeForce GTX 580 1536MB PhysX Western Digital Caviar® Green™ 2TB Crucial m4 SSD 2,5" 128GB Som jeg forstod det så var denne pcen en veldig god game pc, med vannkjøling og gode overklokkingsmuligheter. Er det noen som har noe imot eller noen godt å si om noen av disse komponentene? Tusen takk for hittil masse bra hjelp btw KennethK Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Socket 1366 er gammel teknologi. Gå for socket 1155. Sjekk lista jeg lagde lengre oppe her i tråden Den slår ditt. Lenke til kommentar
KaroN Skrevet 14. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2011 (endret) Socket 1366 er gammel teknologi. Gå for socket 1155. Sjekk lista jeg lagde lengre oppe her i tråden Den slår ditt. Den er god , vil bare ha muligheten til å lage pcen på pc-byggeren på komplett . Får flass av å bygge tingene sammen selv lol, det var jo helt ubrukelig , de dyreste pcene bruker gammel teknologi og koster flesk, mens de nyeste er billigere, men der får du ikke med vannkjøling eller de "beste" skjermkortene ... Ser nå at det du satt opp sveibuen var en helt genial setup, det eneste jeg vil gjøre anderledes er å oppgradere til Intel® Core™ i7-2600. Det burde vil bli en god pc med gode overklokkingsmuligheter da? Endret 14. juli 2011 av KaroN Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Socket 1366 er gammel teknologi. Gå for socket 1155. Sjekk lista jeg lagde lengre oppe her i tråden Den slår ditt. Den er god , vil bare ha muligheten til å lage pcen på pc-byggeren på komplett . Får flass av å bygge tingene sammen selv lol, det var jo helt ubrukelig , de dyreste pcene bruker gammel teknologi og koster flesk, mens de nyeste er billigere, men der får du ikke med vannkjøling eller de "beste" skjermkortene ... Ser nå at det du satt opp sveibuen var en helt genial setup, det eneste jeg vil gjøre anderledes er å oppgradere til Intel® Core™ i7-2600. Det burde vil bli en god pc med gode overklokkingsmuligheter da? 2600 fungerer det darlig o overklokk me. men 2600k er mye nedre til det. men ville gaatt for 2500k Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Forrige generasjons prosessor. 12GB minne er overkill med mindre du skal drive med tunge grafiske programmer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå