Gå til innhold

[Løst] Forkjølet kanin?


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg kjøpte to kaniner for en måned siden kanskje. Er ikke sikker, men noe rundt der. De er søsken, gutt og jente og vi tenkte vi skulle kastrere gutten før de får unger.

 

Uansett, hunnkaninen har alltid vært litt mindre enn hannen (kanskje ikke så rart, hanner er vel større enn hunner sånn generelt?), hun har vært veldig rolig helt siden første dag. Hun har virket litt slapp egentlig. Hun spiser løvetann hele tiden, sitter bare og spiser og spiser. Hun har alltid vært veldig kosete, og sovner fort i fanget og klatrer nærmest på nettingen foran i buret for å komme opp til oss. Vi tenkte dette kanskje er fordi hun er tatt for tidlig fra moren? Kjøpte de i dyrebutikk, mener de var 10 uker.

 

Anywho, i forgårs (12.juli) dro jeg til Kristiansand Dyrepark osv, kom hjem i går. (13.). Jeg skulle se til kaninene og ser at hunnkaninen har masse grønt snørr i og rundt nesa. Hun klarer ikke å puste med nesa, og puster derfor med munnen. Akkura som vi mennesker gjør når vi er forkjølet.

 

Mamma er sykepleier så vi knuste litt antibiotika og ga til henne. Hun er helt slapp, så vi satt hun ut i uteburet litt alene, så hun kunne slappe av litt og spise litt gress og løvetann. Broren hennes er litt irriterende. Hopper på ho osv. Men hun spiste ingenting! Hun elsker løvetann ... På kvelden tok jeg ho inn i buret igjen og hentet litt fersk salat. Da spiste hun litt.

 

I dag (14.) virker hun bedre. Det ser ut som at det er mindre snørr nå, og hun drikker vann og spiser pellets.

 

Hva er det med henne? Går det over av seg selv, slik som en vanlig forkjølelse hos mennesker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(Litt sent men) Gratulerer med nye familiemedlemmer :D

Du burde spørre på kanin.org sitt forum, der er det nok noen som kan svare deg på hva det var/er og om du burde dra til veterinæren og isåfall hvilken veterinær i ditt område som har peiling på kanin :)

 

Vil anbefale deg Den stora kaninboka av Marit Emilie Buseth om du ikke har den, der står alt du trenger å vite :yes:

Endret av Nochan
Lenke til kommentar

Sagflis og spon er det samme ja..

Anbefaler å legge dørmatter/pledd i bunnen av buret (veldig billig på ikea), sette en liten kattedo med fyringspellets i det hjørne de bruker mest som do, og så henge høyhekken over doen.

Når de tisser utenfor kassen kan du tørke det opp med et papir og så legge det i doen(og bytte ut pleddet/mattene) og når de lorter utenfor så kan du flytte lortene oppi doen. Da burde de forstå det rimelig fort :)

Når de er kastrerte er det nesten garantert at de blir 'stuerene' siden de ikke har samme behov for å markere da.

 

Edit: Jeg så ikke før nå at du skrev at hun satt ute sammen med marsvinet og koste seg.. Marsvin og kaniner passer ikke så godt sammen som mange tror og det kan være farlig, du burde lese dette: http://kanin.org/kanin_og_marsvin

Endret av Nochan
Lenke til kommentar

Takk. Skal se å få byttet ut sagfliset.

Skal få skaffet en do også. :)

 

 

ang. marsvin og kanin tror jeg det går bra. Hunnkaninen bryr seg ikke, og hannen tør ikke pga marsvinet er gammelt. Han har vært alene helt siden jeg kjøpte han og til jeg nå kjøpte kaninene (altså, hele 6 år). Fikk nemlig ikke noe beskjed i dyrebutikken om at marsvin aldri kan stå alene. Han har vært mye deprimert og sluttet og spise en stund. Holdt på å dø. Men nå har han endelig fått seg venner, og nå er han god og rund i magen og det ser ut til at han har det veldig bra :)

 

Jeg vil at han skal ha det fint de siste årene han lever. :)

 

Men takk for tipset :)

Lenke til kommentar

Er ikke så redd for at kaninene direkte skal drepe marsvinet, men at de kan gjøre det sykt med den bakterien det er stor sjsngse for at de har,samme hvor godt de går overens så kan den bakterien være det som til slutt tarlivet av marvinet =/ Også skal de jo ha forskjellig mat og kaniner skal ikke ha vitaminer i vannet, men nå vet jeg ikke om de står sammen hele tiden?

 

Bra at du skal få byttet ut sagflis og skaffet en do, blir så glad når jeg leser om folk som faktisk vil det beste for dyrene :!:

Lenke til kommentar

Skjønte hva du mente :) De står sammen hele tiden ja, og det med sykdommen får bare være altså (leit å si det, altså). Han har det så godt nå og jeg vil heller at han har det godt den siste tiden han lever, enn at han sitter alene og kanskje lever litt lenger. hvis du skjønner :)

 

Nå har jeg tømt hele buret og lagt inn sånne pellets, og satt inn en liten do. Hadde ikke mulighet til å dra til dyrebutikken i dag, så det ble en tom isboks med kattesand i. :) 

 

Tusen takk for hjelpen!! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...