Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Pipelyd i øret og søvnproblemer

Darkras

Anbefalte innlegg

Hei, er en gutt som blir 18 år i år. Jeg var på treningsstudioet en dag og trente, noe som jeg har gjort mange andre dager i løpet av året. Men denne dagen var spesiell.. Det skjedde noe med øret mitt. Jeg hørte på musikk som vanlig(ikke høy musikk på grunn av at tredemøllene+musikken som de spiller på studioet er høyt fra før av) det høyre øret mitt begynte å høre dårligere! Jeg tok av øreproppene umiddelbart, men følte fortsatt at det var dårligere hørsel på høyre øret. Det som er merkelig er at jeg har gjort denne aktiviteten før uten at dette har skjedd.. Noen dager senere så begynte jeg å høre en konstant pipelyd! Men, jeg hører ikke dårligere i det øret i forhold til hvordan det var før( tror jeg). Jeg har nå hørt den samme lyden konstant i 1 måned! Har dere noen tips til meg som kan hjelpe? Jeg skal gå til legen, men akkurat nå er jeg på en øy i Nord-Norge på ferie og jeg skal være der i 3 uker fremover.. Jeg skriver dette innlegget på en IPhone fordi det ikke er Internett i huset jeg bor i nå, det er det i noen andre hus rundt omkring men de er passord beskyttet. Håper på svar! Det eneste jeg har merket som fungere er at jeg må gjøre meg så sliten og utmattet at jeg slukner, altså trene og være i aktivitet så mye som mulig for så og være helt gåen og slukne i senga. Viss ikke jeg gjør det klarer jeg ikke å sovne(kanskje jeg sovner i noen få timer uten at jeg merket det, men jeg er trøtt når jeg står opp). Før så kunne jeg sove i 12 timer lett uten å trene og da var jeg 100%uthvilt, men det er 3år siden, nå i det siste har jeg ikke klart det. Jeg savner virkelig den tiden jeg sov så godt( hadde selvfølgelig ikke piping i øret da!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Høres ut som Tinnitus av et eller annet slag, du bør komme deg til lege i en helsikkes fart med andre ord for skikkelig kontroll og eventuelt pleie.

Du kan risikere og ha det sånn resten av livet vist du ikke gjør noe nå.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke lege her oppe og moren min sa før vi dro til Nord-Norge at viss jeg gikk til legen så kunne de ikke gjøre noe med det og da måtte jeg bestilt time hos øre-nese-hals og der er det kø, eller så har de fri på grunn av sommerferie... Hva synes dere om dette? Jeg syns at dette er litt drøyt siden jeg har en plage som går utover meg både fysisk og psykisk( psykisk med tanke på at jeg er litt sliten, blir litt lett opphisset da og sier ting uten og tenke like mye over det).. Nesten litt komisk fordi at vi skal ha slektsstevne med 120 familiemedlemmer i dag og at jeg er i denne formen gjør det jo bare "bedre"..,

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Vist det bor noen som helst ute på det øya er det ofte en eller annen form for helsetilbud (legekontor, legevakt).

Du må rett og slett forklare til dine foreldre alvorlighetsgraden av det du opplever.

Er det en ting du ikke kødder med så er det hørselen, skjer et noe med den så er den tapt.

Lenke til kommentar

Da er hørselen på det høyre øret nok tapt... Jeg sa det til moren min før jeg leste posten over men det hjalp ikke.. Tror du det er mulig å kreve erstatning på dette viss dette går til helvete? Har rettslære og tror kanskje dette går under erstatningsloven( viss jeg ikke husker feil da siden jeg ikke er helt opplagt).

Lenke til kommentar

Tinnitus er noe dritt kan jeg skrive under på, men du blir vant med det etterhvert :)

At du får det plutselig og er en konstant piping er mest sannsynelig en varig tinnitus etter hva jeg husker at jeg leste om det da jeg fikk det.

Årsaken kan være mye og du vil sikkert ikke få noe konkret forslag til årsak.

Men trange blodårer til øret "kan" være årsaken.

Bare mine tanker om saken, kanskje litt massasje vil hjelpe på.

Men erstatning fra hvem?

Tinnitus gir ikke mye på invaliditetstabellen eller uføregrad.

NB! søvnproblemer løses med støy ala musikk eller noe, finnes tinnitusputer(puter med høytalere i)

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Har hatt min tinnitus i snart 12 år. Den var grei nok før, men ble kronisk verre etter en fær sykdomsperiode.

Man blir vant, lær deg og tenke på andre, få deg BRÅKETE klokker.

Jeg har personlig fått en liten "fobi" mot stillhet og ro pga min tinnitus, men arbeider selv med å jobbe mot dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...