Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rasisme, politi og straff


ktmore

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hva kan man gjøre i en slik situasjon: min søster har over ganske mange år (tror det er rundt 8 år siden det begynte) blitt plaget av noen eldre gutter. De er rett og slett rasister. Først var de 5-6 stykker, men nå er det 2 igjen som fortsatt driver på. Dette kom ikke fram før for et par måneder siden. Jeg kan ærlig si at min søster aldri har gjort noe slemt mot noen, og skiller seg heller ikke ut i utseende eller kledsstil eller noe annet, og det er ABSOLUTT ingen grunn til at noen skal være ute etter henne.

 

Disse personene har truet henne med at de skal gjøre ting, sagt at hun ikke hører til i Norge, sparket og slått henne, slått henne bevisstløs og puttet ting i munnen hennes. Personlig mener jeg at hun har vært uheldig, og ikke kunnet forsvare seg, og derfor har disse personene bare holdt på. Søsteren min vet heller kke hvem disse personene er, fordi de hele tiden skjuler fjeset sitt, så hun kjenner bare noen av klærne de bruker og stemmen deres, som gjør det vanskelig å finne dem.

 

Når min søster var hos politiet for første gang, ble hun sendt til en motbydelig dame som rett og slett mente at slike ting skjer da ingen, og at hvis slikt skjer, er det sikkert hennes skyld (typisk "blame the victim"-situasjon)! Om en kort stund fikk en av hennes lærere greie på at dette hadde skjedd, ringte politiet, og min søster fikk til slutt tak i en voldsalarm. Denne tok også tid, fordi den samme dama ringte oopp to uker etter at hun hadde fått beskjed om en hastesituasjon, og startet med noe slikt som "nå fant jeg nettopp en søknad som jeg heeeelt hadde glemt".

 

Voldsalarmen min søster fikk var helt ubrukelig: det var ikke dekning der man trengte det mest, og man måtte selv opplyse om hvor man var, så hun fikk ikke tak i politiet noen av de gangene hun trengte det. Når jeg var nede på politistasjonen, sa politiet bare at siden min søster ikke kunne beskrive dem, var det lite de kunne gjøre - bare å vente til hun møter dem igjen, alarmen går av... og så får de se om de rekker bort dit i tide...!

 

Jeg lurer på om dere har noen forslag til hva man kan gjøre i en slik situasjon. Hvordan kan man finne noen man knapt vet noen om? Hva slags straff kan man forvente at disse personene kan få? Jeg vet ikke engang hva jeg kan spørre dere om - jeg har aldri vært oppi noe liknende, og det virker som om ingen av de som faktisk kan er villig til å hjelpe, og jeg vet ikke hva jeg og mine nærmeste kan gjøre med dette. Synes dere at politiet har rett i at de heller ikke kan gjøre noe, eller synes dere at det virler som om de ikke gidder eller rett og slett ikke er villige til å bruke tid og energi på dette?

 

Takk for at dere har tatt dere tid til å lese gjennom dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søsteren din kan kontakte privatetterforsker og/eller advokat og reise privat påtale hvis politiet har henlagt saken. Da er søsteren din, etterforskeren og advokaten ansvarlig for å finne bevis og føre dette i retten. Da er det deg selv eller advokaten din som tar plassen til det som ville være aktor i en vanlig sak og må føre bevis osv. som nevnt over. Du må også betale saksomkostningene selv, men du kan reise erstatningkrav om dette i retten eller snakke med forsikringsselskapet.

 

Lykke til, og spør om du lurer!

Lenke til kommentar

Hvis jeg var i samme situasjon så hadde jeg tatt med meg noen store kompiser og ''forfulgt'' søstra di mens hun gjør seg selv ''utsatt''.

 

Når de kommer løper dere ut og banker vett inn i hodet deres. Okei, det siste var en tull, men dere kan true dem med at hvis de ikke gir seg så skal dere uskadeliggjøre dem. Si det med ett kaldt, nifst tonefall. Husk at dere må ha tørkler eller andre ting så dere også blir anonyme!

Lenke til kommentar

innlegg som ikke hører hjemme i tråden er flyttet inn i det sorte hullet til forumet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1. i retningslinjene.

 

dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Når min søster var hos politiet for første gang, ble hun sendt til en motbydelig dame som rett og slett mente at slike ting skjer da ingen, og at hvis slikt skjer, er det sikkert hennes skyld (typisk "blame the victim"-situasjon)! Om en kort stund fikk en av hennes lærere greie på at dette hadde skjedd, ringte politiet, og min søster fikk til slutt tak i en voldsalarm. Denne tok også tid, fordi den samme dama ringte oopp to uker etter at hun hadde fått beskjed om en hastesituasjon, og startet med noe slikt som "nå fant jeg nettopp en søknad som jeg heeeelt hadde glemt".

 

Denne reaksjonen fra politiet høres ut som noe Dagbladet kan være interessert i å skrive om. (Ikke at det nødvendigvis hjelper.)

 

Voldsalarmen min søster fikk var helt ubrukelig: det var ikke dekning der man trengte det mest, og man måtte selv opplyse om hvor man var, så hun fikk ikke tak i politiet noen av de gangene hun trengte det. Når jeg var nede på politistasjonen, sa politiet bare at siden min søster ikke kunne beskrive dem, var det lite de kunne gjøre - bare å vente til hun møter dem igjen, alarmen går av... og så får de se om de rekker bort dit i tide...!

 

Jeg lurer på om dere har noen forslag til hva man kan gjøre i en slik situasjon. Hvordan kan man finne noen man knapt vet noen om? Hva slags straff kan man forvente at disse personene kan få?

 

Dessverre kan du ikke forvente noen veldig streng straff. I utgangspunktet er handlingene her forholdsvis alvorlige. Å slå noen bevisstløs er vel over grensen for legemsbeskadigelse, med en strafferamme på 4 år. Trusler har strafferamme på 3 år, 6 år ved skjerpende omstendigheter. Så vil strafferammen ikke bli brukt fullt ut, men det kan fort dreie seg om et halvt til ett års fengsel hvis noen dømmes for angrepene.

 

Problemet her er at for å få en dom holder det ikke å finne gjengen som står bak angrepene - det må være beviser som knytter den enkelte mistenkte til de mest alvorlige hendelsene. Selv om politiet tar noen på fersken for et nytt angrep, så kan hver enkelt av dem nekte for å være involvert i de tidligere angrepene. Eller de kan innrømme å ha vært med, men påstå at de bare så på.

 

Jeg vet ikke engang hva jeg kan spørre dere om - jeg har aldri vært oppi noe liknende, og det virker som om ingen av de som faktisk kan er villig til å hjelpe, og jeg vet ikke hva jeg og mine nærmeste kan gjøre med dette. Synes dere at politiet har rett i at de heller ikke kan gjøre noe, eller synes dere at det virler som om de ikke gidder eller rett og slett ikke er villige til å bruke tid og energi på dette?

 

Jeg forstår politiets syn, at saken er vanskelig og at de har lite å gå etter. Men det virker rart at de ikke kan gjøre noe. Det er for eksempel ganske sannsynlig at pøblene er kjent for politiet fra før. Da kan det være mulig å gjenkjenne dem med relativt lite informasjon. Det vil neppe være nok til å få en dom mot dem, men det kan være nok til at de selv føler det brenner under føttene og at de da roer ned.

 

Har du noe inntrykk av om folkene går spesifikt etter din søster, eller om det kan være flere ofre? Bor dere på et småsted eller storby?

Lenke til kommentar

Takk for støtten fra alle.

 

@ nahojp: Ja, skjønner at det er vanskelig å gjøre noe med dette siden folk alltid an nekte, og i det tilfellet er det lite man kan gjøre hvis man ikke har direkte bevis.

Jeg er ikke helt sikker på om det bare er min søster eller ikke, men hvis historien hennes hørtes ny ut for politiet, så er det nok enten bare henne, eller at andre ikke har fortalt noe. Vi bor i en ganske liten by, og hun sa at hun pleide å treffe på dem på to forskellige steder. Det ene området er helt nærme der vi bor og såpass lite (7 hus, tror jeg) , at hvis jeg kunne ha funnet ut hvem som bodde der, kunne man kanskje funnet den ene personen, men man kan jo ikke gå rundt fra dør til dør og spørre hvem som bor der. Den andre personen bor et lite stykke unna i et område med så mange hus at det nok ikke er mulig å finne ut hvor han bor. Jeg har også sagt dette til politiet, men de syntes ikke å betrakte det som noe viktig informasjon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...