Gå til innhold

PC "fryser" - stopper opp

Anbefalte innlegg

Jeg har følgende problem:

PC`en fryser med jevne intervall og så fungerer den normalt igjen en liten stund, for så på nytt å fryse. I tillegg hopper den av og til over å detektere DVD-spiller og CD-brenner ved oppstart. Da må jeg slå PC helt av for at disse skal "dukke" opp igjen. Jeg kjører Win XP med alle Servicepacks og oppdateringer.

Noen som har tips om hva som er galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Dette kan også muligens være ett varme problem, har en venn som hadde ett lignende problem.. det meste løste seg etter at han satt inn to kabinett vifter i sitt shuttle kabinett. Hvilken CPU kjøler bruker du og hvilken prosessor har du? Har du satt inn noen kabinett vifter? Hvor varm er prosessoren?

Lenke til kommentar

Takk for svar - kablene er sjekket. Har også tenkt å koble fra CD-RW - men ser på det som tvilsomt. PC`en er ikke på noen måte overlesset med enheter......så årsaken må ligge et annet sted, tror jeg.

Dette med varme har jeg tenkt på - har en helt ordinær vifte på prosessor(slik som følger med....), dvs. en P-4 1,8 ghtz. Hva bør jeg i såfall montere ekstra? Har ikke kabinettvifte. Eller bør jeg bytte vifte på prosessor? Forslag? Har sett på temperaturen i BIOS, men ikke sett noe alamerende. Hvilken temperatur vil indikere at dette er problemet?

Lenke til kommentar

Du kan begynne med og teste om pcen blir stabil med og åpne kabinettet. Berre la det vera åpent ei stund, mens du bruker maskina. da vil temperaturen vera mye lavere inni maskinen. Er den stabil da, vil eg anbefale og kjøpe noen vifter.

Lenke til kommentar

Skjer dette også med "fersk" os? Tenker på uønskede prog's, feks trojanere/virus som tar hele kapasiteten på systemet ditt, ved feks å sette alt inn på å jobbe mot nett ved visse intervaler. Sjekk med Ad-aware hvis du ikke allerede har tenkt på dette, du nevner ikke noe om slik feilsøking i beskrivelsen din. Forøvrig fin topic-overskrift, ikke noe hysterisk HJELP!!!!! som mange bruker. Lykke til!!

Lenke til kommentar

Gode greier - jeg har kjørt PC`en med åpent kabinett, men kanskje ikke testet det bevisst nok. Prøver det - enig at det er en god feilsøking, evnt. vurdering ift. til mer kjøling.

Ferskt OS kjører jeg inn så snart jeg har utelukket hardware-messige ting; det kan virke som det er noe i den retning denne gang. PC`en er sjekket for virus selvsagt, men Ad-aware har jeg ikke prøvd. Hadde det installert tidligere og skal få det på plass igjen.

Jeg avleverer en status når jeg har fått sjekket det dere her nevner. Takk sålangt!

Lenke til kommentar

Nå har jeg kjørt et stund med "full luftning" i kabinettet, uten at det ser ut til å hjelpe på problemet. Men jeg ser at av og til når jeg f.eks. restarter maskinen er ikke DVD og CD-brenner detektert. Kan det være her problemet ligger? Når CD-brenner/DVD ikke er detektert kan det se ut som om maskinene fungerer normalt/stabilt ellers......uten at jeg er 100% sikker kommer i alle fall ikke disse plutselige hengene på ca. 30 s. i gangen med nokså korte intervall. Noen av dere som har vært borti dette - det er jo ikke logisk at PC`en skal utelate å detektere DVD/CD-brenner i nye og ne, når kabler og oppsett i BIOS ellers ikke er endret?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...