Gå til innhold

Returnering av verdifulle gjennstander stjålet under andre verdenskrig


-kga-

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt om jøder som får tilbake kunst som ble stjålet fra familien av nazier under andre verdenskrig. Kan andre personer også få tilbake ting som ble stjålet av soldater under andre verdenskrig om det kan dokumenteres at gjenstanden ble stjålet fra familien?

 

Hva om gjenstanden ble stjålet av noen andre en naziene. Amerikanske soldater fikk lov til å sende gjenstander de tok hjem bare de fylte ut et skjema. Kunne en tysker fått tilbake en gjenstand stjålet av en Amerikaner om han kunne dokumentere at den tilhørte familien og at den var stjålet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja hvis du tenker historisk sett fikk blant annet nordmenn etter krigen eidommer som tyskerenen hadde tatt fra dem.

 

Hva med eiendeler som amerikanske soldater "lovlig" stjal fra tyskere? Kan man få det tilbake om man kan bevise at den ble stjålet fra familien, eller får man kun til bake ting som ble stjålet av tyskerne (taperne)?

Lenke til kommentar

Ja hvis du tenker historisk sett fikk blant annet nordmenn etter krigen eidommer som tyskerenen hadde tatt fra dem.

 

Hva med eiendeler som amerikanske soldater "lovlig" stjal fra tyskere? Kan man få det tilbake om man kan bevise at den ble stjålet fra familien, eller får man kun til bake ting som ble stjålet av tyskerne (taperne)?

Har ikke hørt at det har skjedd dessverre.

Lenke til kommentar

Snakker du om under krigen eller etter krigen? Amerikanske soldater kom ikke til Tyskland før de siste dagene av krigen, og oppholdt seg der etter krigens slutt.

Er det noe spesielt du mener at amerikanske soldater stjal fra tyskerne?

 

Det er dessverre vanlig at soldater som er på vandring, "rekvirerer" husdyr og overnattingsplasser fra lokalbefolkningen. Men jeg antar at amerikanerne dengang var lite avhengige av det. Det kan være at den sovjetiske hæren som ankom Tyskland tidligere, var mer avhengige av sådant. Men så har vi igjen dette at det var tyskerne som startet krigen :roll:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Var det ikke også slik at en del er "låst" i svetiske banker? ettersom disse (spessielt på denne tiden) var en av de (om ikke den mest) sikre banken i hele verden, spessielt med tanke på nøytrailtet så var dette enda bedre. De har vell også en regel at BARE DU får lov til å se i bankboksen og ikke politiet osv, ingen (ny)nazist ville vell ha tatt det ut. 1. Hvordan skal de bevise at dem fikk lov til å ta bildene? (mener hvordan skal de bevise at de har lov til å ta ut av bankboksen) 2. de ville blitt "busta" med engang.

Lenke til kommentar

Etter det som eg kan sjå så er det kun snakk om å returnere eigendeler som krigstaperane stjal til dei rettmessige eigerane.

 

Det som dei allierte tok med seg som suvenirer er visst ikkje krigsplyndring og det ser ikkje ut som at taperane i krig har rett til å få dette returnert.

 

 

 

 

Ein anna ting er kva som er moralsk sett rett, eigentleg så burde det være ein foreldelsesfrist på slike ting.

I mine auger så blir det litt rart å komme 100 år seinare å kreve å få utlevert verdifull kunst frå eit museum fordi du kan bevise at din bestefar eller oldefar var den rettmessige eigaren. Kanskje var ikkje maleriet verdifullt på den tida ein gong, men først blei verdifult fordi nokon stjal maleriet og at eit museum har tatt godt vare på det.

 

Skal ein sjå slik på det så er det ingen museum som kan ha noke utstillt.

Eg kan vell ikkje kreve å få utlevert Osebergskipet (eller min del av det) fordi eg kan i alle fall sannsynliggjere at eg er etterkommar av nokon som eigde skipet. Eller kan eg? :ohmy:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Sveits var nok nøytrale ja. Det sveitsiske flåyvåpenet skjøt ned gladelig både allierte og tyske fly.

 

Ikke det at jeg berømmer det, men nettopp at de finansierte nazister så viser vel det at de var nøytrale? Det ikke nøtytrale ville vel være å nekte.

 

En ting til. Jeg vet ikke om sveitsisite banker er eid av staten eller private. JEg regner med det siste. Det er jo staten og de offentlige som er nøytrale. Det betyr jo det at de ikke vil tvinge sine private banker og finansinstitusjoner til å gi opp info om konti fra tyskere og andre.

Det er vel ingen som har hevdet at alle sveitsiske institusjoner og privatpersoner var nøytrale?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ein anna ting er kva som er moralsk sett rett, eigentleg så burde det være ein foreldelsesfrist på slike ting.

I mine auger så blir det litt rart å komme 100 år seinare å kreve å få utlevert verdifull kunst frå eit museum fordi du kan bevise at din bestefar eller oldefar var den rettmessige eigaren. Kanskje var ikkje maleriet verdifullt på den tida ein gong, men først blei verdifult fordi nokon stjal maleriet og at eit museum har tatt godt vare på det.

 

Skal ein sjå slik på det så er det ingen museum som kan ha noke utstillt.

Eg kan vell ikkje kreve å få utlevert Osebergskipet (eller min del av det) fordi eg kan i alle fall sannsynliggjere at eg er etterkommar av nokon som eigde skipet. Eller kan eg? :ohmy:

 

Til det første. Jeg synes det bare er rett og rimelig at eiernes etterkommere kan få sine ting tilbake hvis de kan vise slektsskap. Hvorfor i all verden skulle de ikke kunne det?

 

På 90 tallet kom det fram at norske jøder som ble fratatt eiendeler og boliger under krigen ikke hadde fått dette tilbake etterpå. En skamplett i norsk historie vil jeg si.

Blant annet var det en historie der en jødisk familie der faren var savnet i Auschwits ikke fikk tilbake sin eiendom fordi den gjenlevende familien ikke kunne vise til dødsattest. Dette var etter krigen og den jødiske moren uttalte at "de utstedte ikke dødsattester i Auschwits".

 

Mange gode nordmenn gikk rett inn og tok over jødisk eiendom og forretninger. Blant annet KappAhl er opprinnelig en jødisk klesforreting hvor nordmenn tok over.

 

På 90 tallet ble dette forsøkt rettet på og man ga en erstatning på 200 000 kr til alle de som hadde familie som var fratatt eiendeler. Siden mange ikke hadde noen familie igjen så ble resten av pengene fra den norske stat gitt til å opprette et senter for å kjempe for jødenes sak slik at de ikke ble glemt. Dette ble Holocaustsenteret på Bygdøy.

 

---

Tilbake til saken. Kan du vise slektskap til noen som er urettmessig fratatt noe, da mener jeg en kan kreve eierskap i dag. Ang. Osebergskipet så kan du ikke kreve eierskap til det fordi

a. Vi ikke vet med sikkerhet hvem som er gravlagt i det, enda mindre hvem som eide skipet. Og

b. Jeg tror ikke noe på at du har pålitelige og ubestridte slektstavler som går så langt tilbake.

c. Dette er et gravfunn og vi kan heller ikke bevise at noen har blitt fratatt noe urettmessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Retten til å kreve rettigheter etter arv faller bort 10 år etter arvelaters dødsfall, uansett hvor mye slektskap kan bevises. Som eksempel kan vises til en kjennelse fra Oslo tingrett (TOSLO-2008-118130) av 13. august 2008, der tingretten avviste et krav fra en mann om arveoppgjør etter hans forfar kong Haakon V Magnusson.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er noen sjokkerende påstander: http://www.exulanten.com/plundertwo.html

 

Throughout Germany, priceless art, religious and secular treasures, were violently torn from church-

altars, wretched from museum walls or even stolen from private collections and homes by Allied

soldiers. The coffins of Schiller and Goethe were looted by US soldiers who took six of Goethe’s

medals.

 

Det står at den tyske regjeringen ba om å få tilbake 7 miniatyrmalerier.

 

On a tip that 7 miniature 16th-century paintings stolen from Germany by American GIs at the end of

the War were resold in the USA, the German government asked for their return. The new "owner"

refused and instead engaged Germany in a protracted legal battle. He was a museum curator who

claims he bought them "thinking they were reproductions".

Lenke til kommentar

 

 

Skal ein sjå slik på det så er det ingen museum som kan ha noke utstillt.

Eg kan vell ikkje kreve å få utlevert Osebergskipet (eller min del av det) fordi eg kan i alle fall sannsynliggjere at eg er etterkommar av nokon som eigde skipet. Eller kan eg? :ohmy:

 

1. Du er neppe etterkommer, at du klarer å bevise slektskap i Norge fra før 1300 er svært sjeldent.

 

2. En vet ikke engang med sikkerhet hvem som er gravlagt i haugen, noe som også gjør at det blir vanskelig å kreve noe som helst.

 

3. Og det er også mildt sagt litt forskjell på malerier som ble stjålet for 70 år siden og et skip som ble lagt i bakken for 1000 år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...