blomsterpiken1 Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Hei, Jeg trener på treningstudio og vil gjerne ha et ordentlig treningsprogram jeg kan følge og som passer meg. Jeg veier rundt 80 kg og er litt over 170 høy. Jeg vil gjerne ned i vekt og få opp kondisjonen min. Har dere noen tips til hva jeg burde trene (maskiner/muskelområder), hvor mange repetisjoner osv? Gjerne også hva jeg burde spise før og etter trening, og hvor ofte jeg burde trene i uka. Takk :-) Lenke til kommentar
phax Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 (endret) Synes du bør sette deg inn i RYP f.eks, fint program som passer bra for nybegynnere og passer bra for dine mål. Der får du også gode tips om kosthold. Endret 14. juli 2011 av phax Lenke til kommentar
fenele Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 (endret) Prøv RYP du. Det er et bra program som jeg har kjørt selv i perioder. Start med grunnprogrammet og kjør muskelvekst eller maksimal forbrenning etterpå. Før starter må du måle 10RM som er din 10 rep maks på 1 sett, dvs så mye vekt du klarer å løfte 10 ganger per øvelse. Du kan også bytte ut eller legge til egne øvelser hvis du liker andre bedre enn de som er satt opp i programmet. I starten er det veldig lette vekter man bruker og mange reps. Fokuser på å gjøre alle øvelsene med rett teknikk, det blir tungt etter hvert så ikke ta mer vekt enn det som kalkulatoren sier. Med RYP trener du styrke 3 ganger i uka, f.eks man,ons,fre og kardio/intervalltrening enten samme dag eller dager man ikke trener styrke. Det er lurt å ha 2 eller mer kardioøkter(4x4) i uka og evt 1 økt med 40-60min fettforbrenning(Gå/jogge eller sykle med 60-75% av makspuls for maksimal effekt) Er eksempel på kostholdsplan i RYP som du kan følge. Kutt ned på karbohydratene hvis du vil ned i vekt, spis mer protein og sunt fett(fettsyrer er viktig!). Hvis du drar på trening etter middag vent rundt 1-2 timer før du trener, evt hvis det er en stund siden du spiste kan man ta en proteinshake rundt 30 min før man trener. Etter trening trenger kroppen karbohydrater og protein. En banan + proteinshake er vanlig å ta rett etter trening, 1-1.5 timer etter trening bør du spise igjen. Eksempel: Mandag: Oppvarming + 4x4 kardio, Styrketrening Onsdag: Oppvarming + 4x4 kardio, Styrketrening Fredag: Oppvarming + Styrketrening Lørdag: 40-60min fettforbrenning Endret 15. juli 2011 av LN4 Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Ofte er det utrolig deilig med en banan midt i økta, gir deg en slags "powerboost".. Skjeldent jeg merker forskjell men enkelte ganger kan det redde en treningsøkt for meg på en dårlig dag. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Ofte er det utrolig deilig med en banan midt i økta, gir deg en slags "powerboost".. Skjeldent jeg merker forskjell men enkelte ganger kan det redde en treningsøkt for meg på en dårlig dag. Greit med litt påfyll underveis ja :> Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Les veiledning for nybegynnere... Lenke til kommentar
blomsterpiken1 Skrevet 16. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2011 Tusen takk for svar :-) Har sett litt på programmet, så skal teste det ut til uka :-) Lenke til kommentar
skulegutan Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Du vil ned i vekt og spør om trening med vekt? Eneste måte å bli kvitt alt fettet ditt på (ganske mye i ditt tilfelle, 80kg og 170 høy :s) er underskudd på kalorier. Ikke spis like mye som du gjør. Av trening ville jeg jogga hver dag i moderat tempo og litt midjestyrke. Muskler veier mer enn fett, og i ditt tilfelle vil du ned i vekt så ikke begynn med det din feite gris Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Du vil ned i vekt og spør om trening med vekt? Eneste måte å bli kvitt alt fettet ditt på (ganske mye i ditt tilfelle, 80kg og 170 høy :s) er underskudd på kalorier. Ikke spis like mye som du gjør. Av trening ville jeg jogga hver dag i moderat tempo og litt midjestyrke. Muskler veier mer enn fett, og i ditt tilfelle vil du ned i vekt så ikke begynn med det din feite gris Selv om svaret ditt egentlig ikke fortjener noen oppmerksomhet får du det likevel. Styrketrening i kombinasjon med et godt kosthold vil for en nybegynner kunne resultere i både lavere fettprosent samt noe mer muskelmasse. Etterhvert vil styrketreningen i kombinasjon med kostholdet kunne sørge for at muskler beholdes og ikke slankes bort. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Selv om svaret ditt egentlig ikke fortjener noen oppmerksomhet får du det likevel. Styrketrening i kombinasjon med et godt kosthold vil for en nybegynner kunne resultere i både lavere fettprosent samt noe mer muskelmasse. Etterhvert vil styrketreningen i kombinasjon med kostholdet kunne sørge for at muskler beholdes og ikke slankes bort. Dette. Hvis du ønsker å gå ned i vekt, må du ha et visst kaloriunderskudd. Det kan oppnås ved å øke forbruket (trene), ikke bare ved å senke inntaket (spise mindre). Å trene har åpenbare fordeler. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Du vil ned i vekt og spør om trening med vekt? Eneste måte å bli kvitt alt fettet ditt på (ganske mye i ditt tilfelle, 80kg og 170 høy :s) er underskudd på kalorier. Ikke spis like mye som du gjør. Av trening ville jeg jogga hver dag i moderat tempo og litt midjestyrke. Muskler veier mer enn fett, og i ditt tilfelle vil du ned i vekt så ikke begynn med det din feite gris Selv om svaret ditt egentlig ikke fortjener noen oppmerksomhet får du det likevel. Styrketrening i kombinasjon med et godt kosthold vil for en nybegynner kunne resultere i både lavere fettprosent samt noe mer muskelmasse. Etterhvert vil styrketreningen i kombinasjon med kostholdet kunne sørge for at muskler beholdes og ikke slankes bort. +1 Jeg regner med når OP sier "gå ned i vekt" mener han gå ned i fettprosent. Ikke vits å stille seg på vekta vær morgen. Tren kardio, styrke og spis sundt så vil du se resultater. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå