vikingkylling Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 (endret) RESIDENT EVIL: THE MERCENARIES 3D Det er morsomt å tenke tilbake på hvor det hele startet. Et helikopterkræsj i en øde skog, og en gruppe soldater på jakt etter sannheten hva som egentlig foregikk. Siden den gang har byen blitt ødelagt og jakten spredt seg til tullesteder som Spania og Afrika. Det har vært en meget interessant reise så langt, og jeg gleder meg noe vanvittig til Revelations neste år. Men før den tid? Mercenaries 3D. De fleste kjenner vel til konseptet nå, men for de som ikke gjør det kunne man åpne en hemmelig modus kalt Mercenaries om man fullførte Resident Evil 4. Resident Evil hadde frem til RE4 handlet om å utforske, løse gåter og drepe en del monstre, og selv om RE4 endret konseptet en god del og fokuserte mest på action var det fortsatt mer eller mindre Resident Evil innerst inne. Veldig langt inne. Resident Evil 5 flyttet handlingen til Afrika og gav oss Chris Redfield igjen, men også det fokuserte mye på action. Og også det hadde en hemmelig modus kalt Mercenaries. Denne modusen var så populær at Capcom bestemte seg for å like greit belønne fansen med å gi det ut som fullverdig spill til 3DS. Til full pris. Var det verdt det? La oss gå til tilbake først. Mercenaries droppet det meste fra den tidligere serien og fokuserte på én ting: Drep så mange fiender som overhodet mulig på så kort tid som mulig for å få mest mulig poeng. Det er alt. Det er hele spillet. Når du starter har du som regel to minutter på å drepe fiender. Når tiden er ute får du en oppsummering av innsatsen din. Dør du skjer fint lite annet enn at du kan starte på ny. Siden Mercenaries 3D er en fullverdig versjon av en bonusmodus sier det seg selv at de må ha forbedret den kraftig og ekspandert den veldig mye, men like fullt er det bare åtte brett her. Riktignok 30 oppdrag, men fordelt over de åtte brettene. Historien er totalt fraværende, og du kan sitte lenge og fundere på hvordan dette i det hele tatt gir mening. Er de i Spania eller Afrika? Hva pokker gjør Claire og Rebecca der? Er de på lag med Wesker nå? Men om du liker å gå gjennom "historien" (dvs oppdragene) en gang og si deg ferdig med spillet er dette ikke noe for deg. Dude, it's called a deodorant. You might have heard of it? Så hvem er det for? Tja, du kan se på det som et sportsspill, av alle ting. I et fotballspill prøver to lag å score mest mulig mål på kortest mulig tid. I skiskyting løper folk rundt på ski og skyter på blink. I Mercenaries løper vi rundt og skyter på blinker som skyter tilbake. Eller slår tilbake, rettere sagt. Helt siden spill var "nyfødte" har det handlet om å score poeng. Pac-man, Asteroids, Space Invaders, Donkey Kong, slike spill har alltid vært populære og handler om å få mest mulig poeng. Resident Evil; The Mercenaries 3D er ikke noe unntak. Bare husk at det er folk, brett og fiender fra Resident Evil, men det har ikke noe med resten av serien å gjøre. Nå er det selvsagt ikke bare skyt, få poeng, gjenta i det uendelige. Det er mange ting å åpne opp, og for eksempel skills kan ta en stund å åpne. Men når man først har dem kan vi kombinere tre valgfrie skills for å forbedre karakteren vi spiller med og få en enda bedre poengsum. Det er mye taktikk involvert i alt fra hvilke(t) våpen vi bruker til hvor vi løper i brettene. Enkelte steder som The Mines er nesten bokstavelig talt en korridor rett frem, mens andre steder er åpne og lar oss (og fiendene) gå nesten hvor vi vil. Alt i alt er det et svært bra spill jeg helt klart kan anbefale på det varmeste - men ikke til alle. I tillegg til alt dette er det mulig å spille på lag med en annen, enten med en 3DS i nærheten eller via internett. Dette har jeg dessverre ikke fått prøvd, men strengt tatt har jeg ikke savnet det heller. Jeg har for mye moro med single-player. Vurdering: 8.5/10 Edit: Jeg testet Duo Mode i dag på Global Internet, og interessant nok var det så godt som null lag. De fleste spillene jeg har prøvd (f.eks DoA: D) er omtrent ikke spillbare på nettet her hos meg, men Mercenaries fungerte helt fint. Dermed må nok karakteren dyttes opp et lite hakk og havner på en god 9er. Men som sagt, det er ikke et spill for alle. Det har ingenting med Resident Evil å gjøre, så det kunne like gjerne ha vært Master Chief eller folkene fra Gears of War uten at det ville gjort noe fra eller til. Vurdering: 9/10 (Ta det ed ro. Han er en av de snille!) Endret 14. juli 2011 av vikingkylling Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå