Gå til innhold

Må mounte disker etter hver boot - Ubuntu 11

Anbefalte innlegg

Er helt fersk på Linux og har tatt i bruk Ubuntu 11 på filserveren etter mange år med WinXP, WHS, FreeNas og Win2000.

Har fått til funksjonene jeg ønsker med deling av filer og skriver, men lagringsdiskene må mountes etter hver boot. Diskene det er snakk om var ikke tilkoblet under installasjonen, men er nå formatert med ext4. Bruker GUI til å mounte diskene.

Får forresten ikke tilgang til å mounte via xrdp, så det må gjøres lokalt på maskinen.

Håper noen har et enkelt svar her, har nemlig googlet og lært litt forskjellig - bare ikke om akkurat problemet jeg har. Det virker som om mange av guidene man elsker å vise til når en nybegynner stiller "dumme" spørsmål faktisk ikke er forståelig nok for de helt grønne av oss....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har terminalskrekk kan du legge til noen linjer i filen /etc/fstab som sørger for at diskene dine blir montert riktig under oppstarten. Det kan du også gjøre utenifra hvis du har ssh-tilgang til serveren. Spør hvis du trenger hjelp med det.

Steg for steg:

# ta backup av filen
sudo cp /etc/fstab{,.bak}

# åpne filen for redigering
sudo nano /etc/fstab

Filen du åpner vil ha en del linjer som begynner med UUID=[unik id].

Du kan velge selv om du vil bruke den unike id'en til hver partisjon, label eller bare bruke disken direkte slik den blir oppdaget av maskinen. Hvis det ikke er noen fare for at diskene endrer rekkefølge (f.eks ved at du tar de ut og inn av maskinen) kan du bare bruke de direkte slik som dette:

/dev/sdb1 /media/lagring1 ext4 defaults 0 2

De forskjellige punktene i rekkefølge:

- partisjon (adresse, UUID= eller LABEL=)

- monteringspunkt (mappen må eksistere og bør være tom)

- filsystem

- valg, her kan man spesifisere mye rart, men defaults er som regel bra.

- skal filsystemet dumpes? skriv 0

- prioritet for filsystemsjekk, vanlig å ha 1 på rotpartisjonen og 2 på resten.

Når du er ferdig lagrer du filen og skriver "sudo mount -a" så skal alle partisjonene bli montert.

Hvis du trenger å finne uuid eller label for de forskjellige diskene kjører du "ls -l /dev/disk/by-uuid" (eller by-label).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Greier faktisk ikke å lagre filen. Det står "^0 Lagre" i terminalvinduet, men jeg skjønner egentlig ikke hva jeg må gjøre for å bruke alternativet.

EDIT: Tusen takk for at du tar deg tid til å svare!

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Ok, takk for det. Fikk det ikke til å funke i første omgang, øynene er nok litt for smale etter mye reising det siste døgnet. Blir å se nærmere på dette i morgen.

Kort spørsmål: Hvorfor har dette problemet oppstått i første omgang? Er det fordi diskene ikke var tilkoblet under installasjonen?

Lenke til kommentar

Tok en kjapp reinstall (det går heldigvis lynraskt sammenlignet med Windows, all hardware virker umiddelbart), men samme problemet. Så dette er nok et bevisst valg utviklerene har gjort.

Imidlertid har jeg redigert fila ved å bruke pysdm. Skal åpne filen og se hva som er gjort der, så jeg finner ut hva jeg gjorde feil i terminalen siden jeg ikke fikk det til å fungere. Learning by doing :)

Takk for hjelp, dette var faktisk lærerikt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...